Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mere Canon 300D
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-10-03 23:18

Jeg går og venter på mit bestilte, der skulle dukke op snart. Hvor mange MB
hukommelse er 'nok', kan man nøjes med dem der er, og hvad koster flere?
Hvor længe skal lithiumbatteriet lades fra nyt / er det opladet? (i
fornemmer nok at der er en der har travlt). Kan det smålades i flæng uden at
tage skade?

Hvad lægger man i ordene 'single lens reflex'? (jeg er amatørfotograf).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 22-10-03 23:56

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> Jeg går og venter på mit bestilte, der skulle dukke op snart. Hvor mange
MB
> hukommelse er 'nok'

Højeste opløsning i JPG fylder ca. 3 Mb så et 128 Mb CF-kort er vel minimum
(ca. 40 billeder)

Nej, for der er ingen med...Se www.edbpriser.dk

> Hvor længe skal lithiumbatteriet lades fra nyt / er det opladet?

Et par timer. Mit tog ca. en time, og så skød jeg løs. Først bagefter så jeg
at manualen anbefaler at oplade en time efter ladelampen melder fuldt
opladet (!)

> (i fornemmer nok at der er en der har travlt).

Ja, det er vanskeligt at luske rundt om sådan noget lækkert grej, mens det
bare ligger der og hyggelader!
Så du må også hellere få fat i et CF-kort i en voldsom fart...

> Kan det smålades i flæng uden at tage skade?

Det vil jeg mene...Men jeg plejer at lade fuldt op første gang - sådan da -
jvf. ovenfor.

> Hvad lægger man i ordene 'single lens reflex'? (jeg er amatørfotograf).

Det ved jeg ikke (Det er jeg også)

/ Erik Rudbeck

Fra : den glade dreng

Dato : 23-10-03 00:08

enkel objektiv reflekteret, hvis du fjerner objektivet, kan du se at der
sidder
et spejl, det er det der spejler det du ser i okularet. Fordelen ved det, er
du ser
det billede udsnit du tager og ikke som på ikke spejlrefleks kameraer, hvor
du
ikke ser hvad du ser, sådan enkelt fortalt.

VH

Per

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-10-03 13:56

den glade dreng <per1665@grafisk.dk> skrev i en

> [...]
hvor
> du
> ikke ser hvad du ser, sådan enkelt fortalt.

Hvad har det med linsen at gøre? Når den hedder single lens... må der være
andre der har flere linser?? Håber du tager mine dumme spørgsmål alvorligt,
jeg ved stadig ikke hvad det drejer sig om.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin K. R.

Dato : 24-10-03 14:04

> [...]
> andre der har flere linser?? Håber du tager mine dumme spørgsmål
alvorligt,
> jeg ved stadig ikke hvad det drejer sig om.

Ja, et TLR (Twin Lens Reflex) har to objektiver ('lenses'), men er stadig
'reflex' dvs. med et spejl. F.eks. Rolleiflex, Yashica etc.

Martin

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 23-10-03 00:46

"Erik Rudbeck" <sorry@no.mails> wrote in message

> Højeste opløsning i JPG fylder ca. 3 Mb så et 128 Mb CF-kort er vel
minimum
> (ca. 40 billeder)

Måske skal du også overveje hastigheden på det kort du skal købe. Jeg ved
ikke hvor vigtigt det er for dig, om kameraet kan skyde billedfilen ud på
kortet i en ruf. - Og jeg ved ikke hvor stor forskellen egentlig er mellem
de forskellige kort, men jeg valgte et Sandisk 512Mb Ultra II, og det
fungerer hurtigt og godt. Jeg har dog ikke haft andre kort at sammenligne
med, men tænkte 'better safe than sorry' - Både på hastighed og Mb.

For øvrigt synes jeg ikke kun det er et spørgsmål om, hvor hurtigt kameraet
kan tømme sin interne buffer ud på kortet. Men også et spørgsmål om, hvor
kvikt det går med bladre i billederne på kameraets LCD display, vise
thumbnails og slette billeder. Især hvis man fotograferer efter devisen:

Skyd-kig-slet
Skyd-kig-slet
Skyd-kig-slet
Skyd-kig-hov-det-blev-godt
Skyd-kig-slet
osv...

/ Erik Rudbeck

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-10-03 09:16

Erik Rudbeck wrote:
> [...]
> kvikt det går med bladre i billederne på kameraets LCD display, vise
> thumbnails og slette billeder. Især hvis man fotograferer efter devisen:

For pokker dog - hvis jeg kørte med den rutine ville der ryge mange
billeder som bliver gode når de er kommet ind på en skærm hvor man kan
se billedet og dets muligheder...

Derudover så vil jeg anbefale at overveje microdrive, både hvad
hastighed og pris angår.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 23-10-03 10:04

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in message

> For pokker dog - hvis jeg kørte med den rutine ville der ryge mange
> billeder som bliver gode når de er kommet ind på en skærm hvor man kan
> se billedet og dets muligheder...

Ja-ja, det var mest for sjov. Men jeg sidder egentlig ofte og surfer lidt på
kortet, efter at have skudt en 'serie'. Og der er da billeder som jeg
umiddelbart sletter direkte på kameraet. Dernæst ryger vel halvdelen ud, når
de kommer over i PC'en.

Forleden skød jeg ca. 20 billeder af lillepigens første skridt. 15 røg ud. 5
blev gemt, hvoraf 2 var guld værd. For mig er det simpelthen fidusen ved
digital fotografering.

Det er lidt som at spille 'Space Invaders'. Er man dårlig til det, har man
en tilbøjelighed til at lukke øjnene, og holde 'fire'-knappen nedtrykket.
Med et rummeligt CF-kort løber man ikke så let tør for 'ammo'

> Derudover så vil jeg anbefale at overveje microdrive, både hvad
> hastighed og pris angår.

Ja, måske. Jeg var bare lidt lunken på at have en mekanisk konstruktion
snurrende, når det er muligt at have en ren elektronisk.
Hvad kan mon bedst tåle at ryge på gulvet?
Hvordan er strømforbruget mon på MicroDrive kontra Flash ram? - måske også
noget der bør med i overvejelserne.

/ Erik Rudbeck

Fra : Brian Poulsen

Dato : 23-10-03 13:59

> Derudover så vil jeg anbefale at overveje microdrive, både hvad
> hastighed og pris angår.

Microdrives er faktisk langsommere end CF ultra kort. Vil i øvrigt mene de
er billigere end microdrives?

Brian.

Fra : Alex W

Dato : 23-10-03 16:34

Hej Brian

MicroDrive (1.Gb) er en anelse hurtigere end et CF med 24 x hastighed....

Holdbarhed på sådan et drev er ok .. Det tåler hård belastning ..
Jeg smækkede et D10 med microdrive i jorden, da jeg faldt over mine egne ben
.... chok.. men alle dele holdt til turen !! selv objektivet !! og har
snuppet flere tusinde skud siden !!

/Alex

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-10-03 16:47

Alex W <alex(fjern dette)@skriverstuen.dk> skrev i en
> [...]
ben
> ... chok.. men alle dele holdt til turen !! selv objektivet !! og har

Wa kåstå'n?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Alex W

Dato : 23-10-03 16:53

> ben
> >

> Wa kåstå'n?

Aner det ikke ... jeg bruger det bare ...
Gætter på omkring kr. 1.500,- for et IBM MicroDrive på 1Gb

/Alex

Fra : jcjensen

Dato : 23-10-03 21:24

"Alex W" <alex(fjern dette)@skriverstuen.dk> wrote in

> [...]
> egne ben ... chok.. men alle dele holdt til turen !! selv objektivet
> !! og har snuppet flere tusinde skud siden !!

Tja ... Jeg havde et microdrive, som jeg sådan set var godt tilfreds med,
indtil jeg tavte det på et gulvtæppe fra ca. 1 meters højde. Det kunne det
ikke holde til.

Så det blev udskiftet med et 512 MB hukommelseskort uden faste dele. Det er
ca. dobbelt pris pr. MB, men der er ikke rigtig noget, der kan gå i
stykker.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Deaster

Dato : 23-10-03 11:29

Erik Rudbeck wrote:

> Højeste opløsning i JPG fylder ca. 3 Mb så et 128 Mb CF-kort er vel
> minimum (ca. 40 billeder)

> Nej, for der er ingen med...Se www.edbpriser.dk

Det kommer lidt an på hvor du køber det, hos ComputerCity følger der et 256
Mb kort med.

Deaster

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 23-10-03 11:43

"Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote in message

> Det kommer lidt an på hvor du køber det, hos ComputerCity følger der et
256
> Mb kort med.

Ja OK, forhandlere kan selvfølgelig bundle som de vil. - Men fra Canon er
der intet kort med.

/ Erik Rudbeck

Fra : Frenjon

Dato : 23-10-03 13:08

Måske du skulle tage et kig på følgende links:

http://www.dpreview.com/news/0310/03102102biggestcfs.asp
http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/

http://www.steves-digicams.com/flash_memory.html

http://www.steves-digicams.com/high-capacity_storage.html

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007

Så er det vist lidt at gå i gang med, mens du venter på dit kamera :)

Sad netop og læste om dette emne i går faktisk..

Vil også anbefale (som det første link) at du køber enten:

Ultra II CompactFlash 256MB Compact Flash / 256MB 906 kr -
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1704647978

eller

Ultra II CompactFlash 512MB Compact Flash / 512MB 1.636 kr. -
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1704647977

-Frenjon

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 23-10-03 15:28

"Frenjon" <Ingen@spam.tak> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> eller
>
> Ultra II CompactFlash 512MB Compact Flash / 512MB 1.636 kr. -

Hej...

Jeg har netop købt et Sandisk Ultra II 256 hos Proconsult - det gik fint og
de er de billigste (bare ikke listet på EDBpriser.)
http://www.proconsult.dk/katalog/m_komp/s_komp-fl/ramcfc/fl-sanu2cf0256.html

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-10-03 16:44

> [...]
og
> de er de billigste (bare ikke listet på EDBpriser.)

Bortset fra at i har skaffet mig en regning på halsen, skal i have mange tak
for svarene
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Frenjon

Dato : 23-10-03 21:43

Thomas Sinkbæk wrote:
> Jeg har netop købt et Sandisk Ultra II 256 hos Proconsult - det gik
> fint og de er de billigste (bare ikke listet på EDBpriser.)

http://www.proconsult.dk/katalog/m_komp/s_komp-fl/ramcfc/fl-sanu2cf0256.html

Tak for linket - har lige sparet mig en 100-lap :)

-Frenjon

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 23-10-03 21:55

"Frenjon" <Ingen@spam.tak> skrev i en meddelelse

http://www.proconsult.dk/katalog/m_komp/s_komp-fl/ramcfc/fl-sanu2cf0256.html

> Tak for linket - har lige sparet mig en 100-lap :)

Selv tak - fandt det via en søgning på Google - det kan godt betale sig at
gå uden om Edbpriser.dk engang i mellem

/Thomas Sinkbæk

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-03 12:27

"Thomas Sinkbæk" <thomas@FJERN-DETTEsinkbaek.com> wrote in message
> [...]
>
> Selv tak - fandt det via en søgning på Google - det kan godt betale sig at

Har selv købt et sådant kort (Sandisk Ultra II 256 MB) til 699,- hos
Digital4U i forgårs. Det er da lidt at spare. :)

Peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-10-03 13:52

Peter <petervaeversted_snabela_hotmail_dot_com> skrev >
> Har selv købt et sådant kort (Sandisk Ultra II 256 MB) til 699,- hos
> Digital4U i forgårs. Det er da lidt at spare. :)
>
> Peter

Samme tager mere, det er ikke et Ultra II kort du har købt, men 'kun et
Ultra'.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen