Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opløsning til fremkaldelse.
Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 21-10-03 15:17

Hej med jer.

Jeg var idag forbi en fotoforretning der fortalte mig noget jeg blev ganske
overrasket over. Hvis jeg skulle fremkalde et digitalt foto i størrelsen
10x15 cm, så var en opløsning på over 1024x768 spildt. Printeren kunne
ganske enkelt ikke printe mere nøjagtigt.

Kan dette passe, eller er det blot den pågældende forretnings printer der
har denne kvalitet?

Et sidespørgsmål er så:
forholdet mellem 10x15 og 13x18 fotos passer ikke helt. Hvad er den rette
opløsning til disse to formater?

Mvh
Morten Bock

Fra : Jensb

Dato : 21-10-03 16:12

"Morten Bock Sørensen" <news@mortenbock.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ganske enkelt ikke printe mere nøjagtigt.
>
> Kan dette passe, eller er det blot den pågældende forretnings printer der

Enten er deres printer meget dårlig, eller også er de bare uvidende.

Jeg har selv lavet et lille forsøg, hvor jeg fik det samme billed fremkaldt
i forskellige størrelser, fra forskellige opløsninger. Og jeg kan sagtens se
forskel på billederne i 10x15 cm i henholdsvis 1024 x 768 og 1600x1200
pixels. (og nej de passer ikke i formatet, så de er blevet beskåret i
højden). Så der hvor jeg får fremkaldt kan printeren ihvertfald sagtens
klare mere end 1024x768.

Angående dit tillægsspørgsmål, omkring de korrekte størrelser, så er det jo
bare at regne forholdet ud. 10x15 er 2:3. Dvs har du 1024 pixels i bredden,
så skal billedet været 683 pixels i højden. Og et 13x18 billede der er
1024 i bredden, skal så være 740 i højden.

Jens