Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvorfor hvidbalance?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-10-03 15:08

Hejsa

Hvorfor skal man egenlig indstille hvisbalance på digitale kamera? Jeg ville
da tro, at når man en gang havde kalibreret ccd'en, så skulle den bare
optage det den ser, ligegyldigt om lyset så kommer fra solen, lysstofsrør
eller andet.

mvh Frank

Fra : Hans Chr. Sørensen

Dato : 21-10-03 15:36

Hej Frank!

Jeg skal ikke kunne sige dig hvorfor. De fleste digitalkameraer kan sættets
til Auto på hvidbalancen, hvor kameraet så selv måler lysets farvetemperatur
(kelvingrader). I de tilfælde hvor automatikken ikke slår til skal man selv
indstillede den.
På samme måde havde man i 'gamle dage' farvefilm af forskellige typer til
dagslys, kunstlys.

Hilsen Hans - www.fotofritid.dk

-
"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3f953c4d$0$14607$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-10-03 16:55

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> da tro, at når man en gang havde kalibreret ccd'en, så skulle den bare
> optage det den ser, ligegyldigt om lyset så kommer fra solen, lysstofsrør

Det er rigtigt, men DU ønsker ikke at se de farver der er rigtige, fordi din
hjerne korrigerer. Derfor ser du en hvid væg som hvid, selvom det er i
solnedgagn, overskyet, lysstofror eller andet lys. Hvis du har prøvet at
fotografere dias, ved du også at farven på lyset skifter. Har du taget
billeder til papir, ved du også at der korrigeres en del under kopieringen.

Bo //

Fra : Claus Bjerre

Dato : 24-10-03 16:46

> [...]
> fotografere dias, ved du også at farven på lyset skifter. Har du taget
> billeder til papir, ved du også at der korrigeres en del under

Prov fx at stå på ski men røde skibriller (de findes). Det går godt indtil
man tager dem af igen. Så er alt pludseligt grønt!

Claus Bjerre

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 21-10-03 23:24

> [...]
> da tro, at når man en gang havde kalibreret ccd'en, så skulle den bare
> optage det den ser, ligegyldigt om lyset så kommer fra solen, lysstofsrør

Hej Frank
Hvidbalancen er ret svær at indstille, da vores hjerne selv fejlkorrigerer i
mange tilfælde.
Hvis jeg har mistanke om problemer, og hvis muligheden foreligger, laver jeg
altid flere optagelser af situationen, og det viser sig mange gange, at det
er en anden indstilling end man tror der bliver bedst.
Selv professionelle med deres dyre apparater har problemer.
Det er derfor du tit ser, at f.eks. journalister helst tager en snak med
folk udendørs, idet det da er meget nemmere at styre, eller stole på
automatikken.

Hilsen
Jørgen

Fra : enrico

Dato : 22-10-03 11:30

On Tue, 21 Oct 2003 16:08:12 +0200, "Frank K. Jensen"
> [...]

>da tro, at når man en gang havde kalibreret ccd'en, så skulle den bare
>optage det den ser, ligegyldigt om lyset så kommer fra solen, lysstofsrør

Lys har vidt forskellig farve. Du indstiller så at sige kameraet til
at se din lyskilde som hvid.

Hvis du har et lysstofrør (der giver grønt lys) tager du et billede af
et hvidt kort (gerne med et kryds til at stille skarpt på). Så
fortæller du kameraet at dette skal være hvidt. Nu er du fri for at
filtrere dit lys med forsatsfiltre, da kameraet selv gør det.

NÃ¥r du nu forlader rummet skal du lave en ny hvidbalance for at lave
det nye lys hvidt.

Du kan også bruge hvidbalancen kreativt. Laver du en hvidbalance på
noget blåt, vil kameraet kompensere og gøre dit billede orange. Med
denne indstilling kan du lave nogle fede orange solnedgange :)

Selv bruger jeg altid hvidbalance. Skyder jeg produkter på en hvid
baggrund vil kameraet kompensere farverne på auto. Hvis jeg f.eks.
fotograferer 10 forskelligt farvede produkter på samme hvide baggrund
vil min autoindstilling nå at ændre farvebalancen på auto således at
det røde produkt giver en svagt grøn baggrund - det grønne produkt
giver en lyserød osv osv. Det ser jo ikke godt ud i et katalog. Derfor
fastlåser jeg farvebalancen inden - og så får jeg ens baggrunde og
korrekte farver på produkterne.

Hvidbalancen er et fantastisk redskab - som man ikke har på normal
film. En af de største fordele ved det digitale kamera i al sin
enkelthed.

-enrico

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 22-10-03 14:23

On Wed, 22 Oct 2003 12:30:26 +0200, enrico
<enricoool@hotmail.com> wrote:

>On Tue, 21 Oct 2003 16:08:12 +0200, "Frank K. Jensen"
><mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote:
klip>
>Hvidbalancen er et fantastisk redskab - som man ikke har på normal
>film. En af de største fordele ved det digitale kamera i al sin
>enkelthed.
>

>-enrico

Ifølge " Photoshop my way" kan hvidbalancen stilles meget bedre i
Photoshop. Forfatteren kører med WB fast på daylight, han siger
at det giver ham bedre mulighed for at redde bl.a. højlys, som er
næsten, men kun næsten, brændt ud.
Selv har jeg ikke nok kendskab til det.
mvh Ebbe

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 22-10-03 14:53

"Ebbe Hansen" skrev:

> [...]
> fast på daylight, han siger at det giver ham bedre
> mulighed for at redde bl.a. højlys, som er næsten, men

Lyder omstændeligt

Men er du sikker på at han skriver det, for hvidballancen har da ikke
umiddelbart noget med exponeringen at gøre ?

Mvh, Lars

www.recordere.dk - Guide til HDD & DVD Recordere

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 22-10-03 16:49

On Wed, 22 Oct 2003 15:53:20 +0200, "Lars Ladingkaer"
<ng.mail2@ladingkaer.comX> wrote:
klip>
>Men er du sikker på at han skriver det, for hvidballancen har da ikke
>umiddelbart noget med exponeringen at gøre ?
>

> Mvh, Lars

citat:
Tag billedet med kameraet indstillet på dagslys og juster
bagefter hvidbalancen i Photoshop, som gør det langt bedre
end softwaren i noget digitalt kamera. I PS kan man oven i
købet justere hvidbalancen i udvalgte dele af billede
:citat slut
mvh Ebbe

Fra : enrico

Dato : 22-10-03 16:25

On Wed, 22 Oct 2003 15:23:24 +0200, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>Photoshop. Forfatteren kører med WB fast på daylight, han siger
>at det giver ham bedre mulighed for at redde bl.a. højlys, som er

Det er selvfølgelig bedre at køre på en fast indstilling (f.eks.
daylight) end auto. Da er farvestikket jo i hvert fald ens på alle
optagelser i samme lys - men hvorfor ikke afbalancere efter det givne
lys? SÃ¥ slipper du helt for at farvekorrigere bagefter.

Og højlys, der brænder ud, skal jo styres med eksponeringen. Vi må
antage, vi taler om korrekt eksponerede billeder.

En helt anden snak, som også griber ind i dette, er RAW filer. Har du
et avanceret digitalkamera der tager i RAW, kan du justere
farvebalancen såvel som eksponering, skarphed, kontrast osv. efter
optagelsen. NÃ¥r man RAW converter, bestemmer man selv hvordan billedet
skal "fremkaldes" istedetfor at overlade det til kamerasoftwaren.

-enrico

Fra : Jens Olsen

Dato : 22-10-03 21:26

On Wed, 22 Oct 2003 17:25:21 +0200, enrico <enricoool@hotmail.com>
wrote:
> [...]
>optagelsen. NÃ¥r man RAW converter, bestemmer man selv hvordan billedet
>skal "fremkaldes" istedetfor at overlade det til kamerasoftwaren.

Er det kun hos mig at din tekst bliver til en masse volapyk med helt
forkerte skrifttegn?

Bruger du mon en forkert tekstkode?

Jens

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 22-10-03 22:03

Jens Olsen wrote:

> Er det kun hos mig at din tekst bliver til en masse volapyk med helt
> forkerte skrifttegn?

Det ser fint ud hos mig

> Bruger du mon en forkert tekstkode?

Tjøh - han bruger UTF-8, det er ikke helt det vi er vant til, men der er
vist ikke noget forkert i det.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 22-10-03 22:13

Hej Jens
Hos mig er den gal hver gang der skulle komme et å.
Hilsen
Jørgen

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 22-10-03 22:52

wrote:

>tager du et billede afet hvidt kort (gerne med et kryds til at
>stille skarpt på)
Hvidballance er totalt uafhængig af focus.

mvh kmo

Fra : enrico

Dato : 23-10-03 17:36

On Wed, 22 Oct 2003 23:52:10 +0200, kristian mikael de freitas olesen
<kmo@gbpost.invalid> wrote:

>Hvidballance er totalt uafhængig af focus.

Det ved jeg sgu da godt mand.
Men har du aldrig prøvet at fokusere på en hvid flade. Krydset hjælper
kameraet til at fokusere.... i øvrigt bruger jeg Forte Agent som
reader,,, og jeg er ked af hvis mit Ã… ser forkert ud i jeres reader,
men jeg ved ikke hvor jeg ændrer det.

-enrico

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 23-10-03 22:32

On Thu, 23 Oct 2003 18:35:37 +0200, enrico <enricoool@hotmail.com>
wrote:

>Det ved jeg sgu da godt mand.
>Men har du aldrig prøvet at fokusere på en hvid flade.
Hvorfor skal du fokusere?

Å'et ser fint ud her (Agent)

mvh kmo

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 24-10-03 12:03

kristian mikael de freitas olesen wrote:

> Hvorfor skal du fokusere?

fordi de fleste kompaktkameraer vil blive ved med at prøve at fokusere
indtil de når et (set fra kameraets synspunkt) troværdigt mål, når man
trykker på udløseren for at få kameraet til at måle lys og hvidbalance
og dermed kunne indstille.

Uden krydset vil processen blive væsentligt mere langvarig.

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 24-10-03 15:55

On Fri, 24 Oct 2003 13:03:13 +0200, Jesper Brunholm
<nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

>for at få kameraet til at måle lys og hvidbalance
>og dermed kunne indstille.
Aha.
Der er altså nogen der har bildt kameraerne ind, at man skal fokusere
for at måle lys og hvidballancere.
Så kan jeg godt se fidusen ved krydset

mvh kmo

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 24-10-03 16:21

> Aha.
> Der er altså nogen der har bildt kameraerne ind, at man skal fokusere
> for at måle lys og hvidballancere.

Tjah - jeg tror producenterne (relativ rimeligt, efter min mening) har
antaget at man ikke (eller ekstremt sjældent) har brug for at måle lys
og hvidbalance uden også at fokusere .

Kompaktkameradesign er så vidt jeg ved en konstant balancering imellem
'uendeligt mange features og tilhørende (uoverskuelige) knapper'
kontra
'ufatteligt simpelt, men desværre - _simpelt_'

> Så kan jeg godt se fidusen ved krydset

Jaaaa - gensidig forståelse er endnu en gang opstået

mvh og *god weekend*

Jesper Brunholm

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 25-10-03 06:19

On Fri, 24 Oct 2003 17:21:23 +0200, Jesper Brunholm
<nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

>mvh og *god weekend*
ILM kmo

Fra : Thomas Madsen

Dato : 23-10-03 21:48

enrico skrev:

> i øvrigt bruger jeg Forte Agent som reader,,, og jeg er ked af
> hvis mit Å ser forkert ud i jeres reader, men jeg ved ikke hvor
> jeg ændrer det.

Det ved de alt om i den gruppe som omhandler mail og news så XFUT til
den.

Krydspostet til: dk.fritid.foto og dk.edb.internet.software.mail+news.
FUT til: dk.edb.internet.software.mail+news.
FUT?, se: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>.

Madsen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-10-03 09:13

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev :

>Det ved de alt om i den gruppe som omhandler mail og news så XFUT til
>den.

Options => General Preferences => Languages.

Se evt. http://home13.inet.tele.dk/smedpark/images/agent.png,
hvor du kan se, hvad jeg bruger.
--
Knud

Fra : Jesper Kinch Anderse~

Dato : 26-10-03 22:39

Hej,

Jeg har ogsaa problemet, og den opsætning, som Knud Geert Ellentoft
bruger kan jeg ikke faa frem i min Agent (1.93). I den er:

Languages: English (eneste mulighed)

Codepage: Windows default (Codepage 1252)

Send Usenet as: (4 muligheder vist herunder)

   Best available (us-ascii, utf8)
   Unicode UTF-8 (us-ascii, utf8)
   Unicode UTF-7 (us-ascii, utf7)
   ASCII only (us-ascii)

Jeg har set efter opdateringer til Agent, men ikke fundet fx. English
(American).

Saa gode raad modtages med kyshaand; ellers maa jeg vel ogsaa til at
skrive navneord med stort

   Mvh. Jesper

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-10-03 00:03

Jesper Kinch Andersen <jki_fjernes@post4.tele.dk> skrev :

>Jeg har set efter opdateringer til Agent, men ikke fundet fx. English
>(American).

http://forteinc.com/agent/download-all.php

ftp://ftp3.forteinc.com/pub/agent/english/cod.zip
eller
ftp://ftp.forteinc.com/pub/agent/english/cod.zip
--
Knud

Fra : Jesper Kinch Anderse~

Dato : 27-10-03 14:56

Hej,

Der findes saavidt jeg kan se ikke den engelske/amerikanske variant.
Og jeg har allerede Agent 1.93.

   Mvh. Jesper

On Mon, 27 Oct 2003 00:03:17 +0100, Knud Gert Ellentoft

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-10-03 15:22

Jesper Kinch Andersen <jki_fjernes@post4.tele.dk> skrev :

>Der findes saavidt jeg kan se ikke den engelske/amerikanske variant.
>Og jeg har allerede Agent 1.93.

Der ligger dem, du mangler, iso 8859-1 og iso 8859-15 (+ mange
andre).

Så det er bare at hente den og pakke dem ud og smide dem i roden
af din Agentmappe.

PS.
Når du svarer på et indlæg vær rar, at citere efter netiketten på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.
Se også min signatur.

Det vil gøre det nemmere og mere behageligt at læse dine svar -
tak.
--
Knud

Fra : Jesper Kinch Anderse~

Dato : 27-10-03 21:38

Hej,

Tak for hjælpen; det var det med at lægge filerne i roden, der gjorde
tricket.

   Mvh. Jesper

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 25-10-03 09:50

> [...]

>da tro, at når man en gang havde kalibreret ccd'en, så skulle den bare
>optage det den ser, ligegyldigt om lyset så kommer fra solen, lysstofsrør

Sagen er, at hvidt lys ikke bare er hvidt. Dét har jeg forfattet en
lille tekst og illustration om på http://kan.dk/ref/kelvin.shtml.
I korte træk er dagslys mere blåt end lys fra glødelamper.

Det lægger man normalt ikke mærke til, da vores hjerne er meget
fleksibel og godt til at frasortere den slags unyttig information.
Men prøv at stille dig et sted, hvor der både er lys fra et vindue og
fra en glødelampe, og hold et stykke hvidt papir ind i lyset fra de to
lyskilder - så kan man godt se farveforskellen.

Desværre er vores fotografiske film, digital- og videokameraer ikke så
intelligente, som vi og vores synscentre er. Derfor skal kameraerne
have noget information om, hvordan dét, der skal være hvidt, ser ud.

Det mærkelige er så, at hjernen ikke kan kompencere for forskellige
farvetemperaturer på fotos eller video - men sådan er det altså.

--
Kåre