Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stor mystik omkr. Canon EF 75-300
Fra : mj

Dato : 21-10-03 14:40

Hej !

Jeg har et Canon 75-300mm objektiv der pludselig er blevet underligt.. Tror
desværre et eller andet mekanisk er omkommet indeni, for man kan ikke
længere tage billeder med det i AF-mode. MF-mode går fint, men de er
usædvanligt mørke.

Er der nogen der har oplevet noget lign. eller ?

Jeg henvendte mig til forskellige fotoforretninger, men de ville have en
formue for overhovedet at få det åbnet og stillet en diagnose. Nogen i
KBH-området der kender til en forretning eller selv kan åbne objektivet og
fortælle mig om det fremtidigt kun egner sig som brevholder ?!

På forhånd, mange tak og triste hilsener (det er sgu et godt objektiv!),

Martin

Fra : KNL DtP

Dato : 21-10-03 14:59

"mj" <spambuster@blablablabla.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> desværre et eller andet mekanisk er omkommet indeni, for man kan ikke
> længere tage billeder med det i AF-mode. MF-mode går fint, men de er

Kan det tænkes at blænden har sat sig fast på f.eks. f/8? AF virker ikke,
når den ikke kan få lys nok ind gennem objektivet - og hvis søgeren
konstant er for mørk og billederne ligeså (altså hvor du vil bruge f/5,6
f.eks.), så kunne det tyde på blænde-problem.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : mj

Dato : 21-10-03 15:11

Hej Kristian!

Tak for dit svar - og det kunne det meget vel .. har du nogen ide om det er
noget man kan gøre noget ved ?!
Jeg har snakket med Photografica i KBH og de vil sende den ind og komme med
et reparationstilbud. Men tager man ikke buddet koster det 350 kroner. Jeg
frygter bare at med dagens timeløn og lign. at det bliver meget meget dyrt..
så håbede jeg evt. kunne finde en der havde erfaring, der ville undersøge
det billigere..
Ville passe min ydmyge pengepung meget meget bedre.. :')

Mvh,

Martin

Fra : KNL DtP

Dato : 21-10-03 19:01

> Tak for dit svar - og det kunne det meget vel .. har du nogen ide om det
er
> noget man kan gøre noget ved ?!

Det burde vel blot være et spørgsmål om at fikse den smule mekanik der
styrer blænden.

Jeg har heldigvis aldrig haft problemer med mit (Canon) fotogrej, så jeg
kender intet til priser og gode steder, desværre.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Carsten Kolind

Dato : 21-10-03 16:09

Hej Martin

Mit Sigma 105/2.8 EX havde samme fejl. Det blev sendt til reperation, og kom
tilbage med besked om at drivremmen var skiftet (den gamle var sprunget). Nu
kører objektivet igen som nyt.

Der var en fast pris på 985,- kr. for reperation af objektivet, fastsat
efter objektivets brændvidde.

/Carsten

Fra : mj

Dato : 21-10-03 16:54

Hej Carsten!

Tak for dit svar - det er lyder som om jeg blot skal gøre det samme.. Hvor
afleverede du det ?! Checkede du priserne rundtomkring ?

/Martin

Fra : Carsten Kolind

Dato : 21-10-03 18:53

Hej Martin

Jeg tjekkede prisen et par steder, og de havde begge den samme prisliste,
som jeg forstod var udarbejdet af Sigma importøren. Jeg indleverede
objektivet hos den lokale fotohandler i den sidste uge inden industriferien
begyndte, og var klar over, at det sikkert tog mindst en måned inden jeg så
objektivet igen. Jeg blev ringet op efter 10-12 dage af fotohandleren at
objektivet var kommet retur.

/Carsten

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 21-10-03 23:11

> [...]
> fortælle mig om det fremtidigt kun egner sig som brevholder ?!
>
> På forhånd, mange tak og triste hilsener (det er sgu et godt objektiv!),

Hej Martin
Da det virker på MF-mode skal du lige være sikker på, at det ikke er det
sædvanlige "computerpanik".
Har du prøvet at finde indstillingen "nulstil alle indstillinger (tilbage
til fabriksindstilling)"?
Har du prøvet at fjerne al strøm?
Det ville jo være ærgerligt at betale for fejlfinding, hvis det blot er
sådan det er galt.
Hilsen
Jørgen

Fra : mj

Dato : 22-10-03 07:20

Hej Jørgen!

Mange tak for dit forslag ! .. jeg har prøvet at 'factory reset'e' mens
objektivet var på, har prøvet at fjerne batteriet - men ingen af delene
hjalp desværre. Carsten Kolind foreslog at det kunne være en defekt drivrem,
men faktisk så prøver objektivet at auto-fokus'e, men jeg tror at fordi der
'ikke er lys nok', er det ikke muligt. Håber den forklaring er til at
forstå, men jeg må erkende at jeg har meget svært ved at forstå hvad hulan
der er galt. Jeg har to andre Canon objektiver og der fungerer alt fint.

Har du flere forslag ?! - eller erfaring med værksteder ? :')

Tak og mvh,

Martin

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 22-10-03 16:58

mj wrote:
> [...]
> objektiver og der fungerer alt fint.
>
> Har du flere forslag ?! - eller erfaring med værksteder ? :')

Det lyder som om, at det er blænden, som vist er blevet nævnt.

Du kan afprøve det, hvis dit kamera understøtter depth of field preview, ved
at aktivere den rigtige Custom Function (CF). Kig i manualen til kameraet.

Depth of field preview virker ved at blænde linsen ned til den blænde du har
valgt på kameraet. Det er nok smartest at vælge blændeforvalg, (Av) om
muligt.

Når man så trykker på den tast der aktiverer depth of field preview, så
blændes linsen ned, og man kan så skimte hvor stor dybdeskarphed der bliver
i billedet.

Ved at vælge forskellige blænderværdier skulle du visuelt kunne se vidt
forskellige lysmængder i søgeren for de forskellige blænderværdier.

Stort blændetal giver meget lidt lys i søgeren ved depth of field preview.

/Mogens

Fra : Mic Holm

Dato : 22-10-03 07:48

Hej Martin,

Jeg har pillet to Canon EF Obejctiver fra hinanden, og mener godt at kunne
finde simple mekaniske fejl på dit objektiv. Jeg er på ingen måde prof, men
nærmere hobby-objektiv-reperatør, så hvis du ikke vil bruge de 1000 på et
aut. værksted, giver jeg det gerne et forsøg. Ingen garentier.

--Michael, Vanløse

Fra : mj

Dato : 22-10-03 09:40

Hej Michael!

Mange tak for svaret - har lige sendt dig en email :)

Mvh,

Martin

Fra : mj

Dato : 24-10-03 14:07

Michael, vil du ikke sende mig en email på martinrosenauer(a)hotmail.com,
såfremt du vil give mig en hånd med objektivet ?