Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedredigering
Fra : Bach|DK|

Dato : 20-10-03 22:39

Findes der et program hvor man fx kan gøre flere billeder skarpe på én
gang, eller ændre kontrasten så man ikke skal gøre den samme handling
ved hvert enkelt billede?

--
Michael Bach

ICQ#: 56140045
OE Quotefix: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : emj

Dato : 20-10-03 22:52

On Mon, 20 Oct 2003 23:39:17 +0200, "Bach|DK|"
<m_bach_f@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

>Findes der et program hvor man fx kan gøre flere billeder skarpe på én
>gang, eller ændre kontrasten så man ikke skal gøre den samme handling
>ved hvert enkelt billede?

Ja, det kan både PaintShopPro og PhotoShop klare, men hvor findes de
billeder, som skal have samme behandling?
Hilsen emj
--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 21-10-03 03:38

On Mon, 20 Oct 2003 23:51:56 +0200, emj <emj@mail-online.invalid>
wrote:

>Ja, det kan både PaintShopPro og PhotoShop klare,
Og PicturePublisher

>men hvor findes de billeder, som skal have samme behandling?
Tja....
F.eks. har jeg ofte et antal billeder, der skal have nøjagtigt ens
dimmensioner, tones ens ned, eller på anden måde behandles ens, og der
bruger jeg altid en patch-operation.

mvh kmo

Fra : emj

Dato : 21-10-03 05:32

On Tue, 21 Oct 2003 04:37:53 +0200, kristian mikael de freitas olesen
<kmo@gbpost.invalid> wrote:

>Tja....
>F.eks. har jeg ofte et antal billeder, der skal have nøjagtigt ens
>dimmensioner, tones ens ned, eller på anden måde behandles ens, og der
>bruger jeg altid en patch-operation.

Klart, men bruger du også en script/action til at uddele samme
Kontrast og USM til en flok billeder?
Det var det, der blev spurgt om.
Hilsen emj

--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 21-10-03 14:35

On Tue, 21 Oct 2003 06:31:42 +0200, emj <emj@mail-online.invalid>
wrote:

>Klart, men bruger du også en script/action til at uddele samme
>Kontrast og USM til en flok billeder?
Ja, det gør jeg da, og i samme proces som den jeg beskrev før.
Det skal dog lige siges, at det ikke drejer sig om billeder, jeg har
taget hist og pist med et kamera, men om scanninger af ensartet
originalmateriale.

>Det var det, der blev spurgt om.
Du spurgte:
Det var det jeg svarede på
Situationen kan opstå, men det er da ikke smart at gøre det ved en
stribe billeder direkte fra kameraet.

mvh kmo

Fra : emj

Dato : 21-10-03 16:12

On Tue, 21 Oct 2003 15:34:51 +0200, kristian mikael de freitas olesen
<kmo@gbpost.invalid> wrote:

> [...]
>Det skal dog lige siges, at det ikke drejer sig om billeder, jeg har
>taget hist og pist med et kamera, men om scanninger af ensartet

Det er jo også noget helt andet, end det jeg svarede på

>Du spurgte:
>Det var det jeg svarede på

Ja, det er jeg selvfølgelig godt klar over, men det er nu mest egnet
til at forvirre den oprindelige spørger i denne tråd

>Situationen kan opstå, men det er da ikke smart at gøre det ved en
>stribe billeder direkte fra kameraet.
Netop
Og det var det, der var aktuelt her.
hilsen emj
--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 22-10-03 00:22

On Tue, 21 Oct 2003 17:12:17 +0200, emj <emj@mail-online.invalid>
wrote:

>Det er jo også noget helt andet, end det jeg svarede på
Hvor skulle jeg vide det fra?

>Ja, det er jeg selvfølgelig godt klar over, men det er nu mest egnet
>til at forvirre den oprindelige spørger i denne tråd
Hvorfor?

>Og det var det, der var aktuelt her.
Hvor ved du det fra?

mvh kmo

Fra : emj

Dato : 22-10-03 06:25

On Wed, 22 Oct 2003 01:21:57 +0200, kristian mikael de freitas olesen
<kmo@gbpost.invalid> wrote:

>Hvor ved du det fra?

Modtager du ikke alle indlæg, kmo?
Denneher. f.eks

Hilsen emj
--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 22-10-03 09:46

On Wed, 22 Oct 2003 07:25:16 +0200, emj <emj@adresseløs.dk> wrote:

>Modtager du ikke alle indlæg, kmo?
>Denneher. f.eks
Den havde jeg lige overset, men den var ikke postet da du svarede
første gang og stillede spørgsmålstegn ved metoden.

mvh kmo

Fra : emj

Dato : 22-10-03 10:11

On Wed, 22 Oct 2003 10:45:32 +0200, kristian mikael de freitas olesen
<kmo@gbpost.invalid> wrote:

>Den havde jeg lige overset, men den var ikke postet da du svarede
>første gang og stillede spørgsmålstegn ved metoden.

Nej, men jeg er lidt synsk
Jeg kender klientellet her i gruppen og der er flest amatørfotografer
med nye digier.

Det er også kun dem, der kan finde på at spørge om den slags

Hilsen emj
--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 22-10-03 22:46

On Wed, 22 Oct 2003 11:11:21 +0200, emj <emj@adresseløs.dk> wrote:

>Nej, men jeg er lidt synsk
Se, det havde jeg helt glemt.

kh kmo

Fra : Bach|DK|

Dato : 21-10-03 07:59

> Ja, det kan både PaintShopPro og PhotoShop klare, men hvor findes de
> billeder, som skal have samme behandling?

Billederne ligger på mit digi-kamera. Når jeg så skal have dem overført
til computeren vil jeg gerne øge skarpheden på alle billederne. Hvordan
gør jeg det. Og hvad hedder funktionen på engelsk?

Fra : Bach|DK|

Dato : 21-10-03 08:06

> Billederne ligger på mit digi-kamera. Når jeg så skal have dem
> overført til computeren vil jeg gerne øge skarpheden på alle
> billederne. Hvordan gør jeg det. Og hvad hedder funktionen på engelsk?

OK, jeg har fået lavet scriptet, men åbner flere billeder er det kun det
"forreste" aktive billede det virker på. Hvordan "markerer" man alle
billeder?

Fra : Bach|DK|

Dato : 21-10-03 08:26

> OK, jeg har fået lavet scriptet, men åbner flere billeder er det kun
> det "forreste" aktive billede det virker på. Hvordan "markerer" man
> alle billeder?

Ahh, man skal bruge batch process, now I'm getting there...

Fra : emj

Dato : 21-10-03 09:41

On Tue, 21 Oct 2003 09:25:37 +0200, "Bach|DK|"
<m_bach_f@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

>Ahh, man skal bruge batch process, now I'm getting there...

Altså selv løst problemet
Hilsen emj
--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/

Fra : emj

Dato : 21-10-03 09:46

On Tue, 21 Oct 2003 08:58:56 +0200, "Bach|DK|"
<m_bach_f@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

>Billederne ligger på mit digi-kamera. Når jeg så skal have dem overført
>til computeren vil jeg gerne øge skarpheden på alle billederne.

Ikke fordi det rager mig, men det er altså uhensigtsmæssigt at øge
skarpheden på originalbillederne, hvis de senere skal efterbehandles
til andet brug.
Efter en Resize eller lignende, er det derimod en god ide at bruge
lidt USM eller Clarify eller måske begge dele.

Hilsen emj
--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/