Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital til papir for nybegynder?
Fra : Edvard Christofferse~

Dato : 20-10-03 01:03

Jeg har et spørgsmål som på en måde indeholder flere problemstillinger.

Hvis man optager billeder i superfine/large (canon G3) har man et billede
der fylder over 2MB i JPEG format. Hvad gør man så, hvis man vil have lavet
papirbilleder og måske ligger inde med 50 eller flere billeder. Det bliver
til så mange MB, at en on-line overførsel vil tage rigtig lang tid, også med
adsl, fordi uploadhastigheden her ofte er mindre end download (typisk 128,
hvilket svarer til ca. 12-13 KB i sek.)

Et beslægtet spørgsmål. På brugsens side for on-line fremkaldelser,
anbefales at et digitalt billede (til papir 10x15 cm) skulle være 1800x1200
pixels i 300 DPI. Fint tænker jeg og tager et billede på 2272x1704, 300 DPI
og 24 bit farvedybde, åbner det i Irfanview og laver en resize til ca. de
ønskede 1800x1200 og vips, har jeg et billede i den størrelse også i 300 DPI
og 24 bit farvedybde. Men hvad sker der? Det oprindelige billede fyldte 1.45
MB og det nye kun 168 KB. Det kan da ikke passe, eller hva´??

Edvard

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-10-03 01:29

Edvard Christoffersen wrote:

> [...]
> billede der fylder over 2MB i JPEG format. Hvad gør man så, hvis
> man vil have lavet papirbilleder og måske ligger inde med 50 eller

Hvis du synes det tager for lang tid med din netforbindelse, kan du
brænde dem på en CD og indlevere den. Jeg mener at de fleste steder
gerne tager imod billeder på den måde.

Alternativt kan du skalere dine billeder og/eller gemme dem i lavere
kvalitet, men jeg synes ikke man skal gå under ½MB/billede, når de skal
udskrives i 10x15cm.

[Snip Resize til 1800x1200 med IrfanView]

Jeg går ud fra du også beskærer? Ellers bliver billedet trykket sammen
på den ene led.

> Men hvad sker der? Det oprindelige billede fyldte 1.45
> MB og det nye kun 168 KB. Det kan da ikke passe, eller hva´??

Når du gemmer i JPEG kan du vælge kvalitet i forhold til filstørrelse.
Hvis kvaliteten har været skruet meget langt ned kan det såmænd godt
passe. Prøv at åbne det gemte billede og kig på det: Der burde være
meget tydelig kvalitetsforringelse.

Du kan selv sætte kvaliteten i IrfanView inde under Options, i den
dialog der dukker frem når du vil gemme. Du vinder ikke det store ved
at gå over 95. Hvis filstørrelsen er vigtig for dig, så eksperimenter
med værdier fra 80-95. Jeg vil mene at støjen bliver for tydelig under
80, men det er en smagssag.
--
JPEGCrops 0.6.3 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Holme Botilbud

Dato : 20-10-03 15:30

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du synes det tager for lang tid med din netforbindelse, kan du
> brænde dem på en CD og indlevere den. Jeg mener at de fleste steder
> gerne tager imod billeder på den måde.

Men der er altså ike noget i vejen for at uploade billeder på 100Mb
tilsammen??

> [...]
> at gå over 95. Hvis filstørrelsen er vigtig for dig, så eksperimenter
> med værdier fra 80-95. Jeg vil mene at støjen bliver for tydelig under

Tak for det lille fif. Det er afprøvet med succes. Iøvrigt mener jeg, at
Irfanview også kan håndtere tabsløs beskæring?

> JPEGCrops 0.6.3 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
> http://ekot.dk/JPEGCrops/

---

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-10-03 15:50

Holme Botilbud wrote:

[Snip Brænd på CD?]

> Men der er altså ike noget i vejen for at uploade billeder på
> 100Mb tilsammen??

Der er selvfølgelig et loft et eller andet sted, men det største jeg
har sendt (Bilka eller Føtex, jeg kan ikke lige huske hvor) var 160MB.

[Snip Ændr JPEG kvaliteten]

> Tak for det lille fif. Det er afprøvet med succes. Iøvrigt mener
> jeg, at Irfanview også kan håndtere tabsløs beskæring?

Nej, kun rotering og spejling.

Dvs. det kan da være nogen har lavet det til IrfanView som plugin, men
jeg prøvede lige at hente den nyeste version og alle plugins fra den
officielle side og der kunne jeg ikke finde det.

Fra : Claus Bjerre

Dato : 20-10-03 16:49

> Hvis du synes det tager for lang tid med din netforbindelse, kan du
> brænde dem på en CD og indlevere den. Jeg mener at de fleste steder
> gerne tager imod billeder på den måde.

Hvis du gerne vil spare CD'en så overfør dem til dit CF kort i kortlæseren
og få fotohandleren til at hente dem derfra. Det gør han gerne hvis du
besøger ham på et tidspunkt hvor der ikke er alt for travlt

Claus Bjerre

Fra : Holme Botilbud

Dato : 20-10-03 19:33

"Claus Bjerre" <Claus.Bjerre@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og få fotohandleren til at hente dem derfra. Det gør han gerne hvis du
> besøger ham på et tidspunkt hvor der ikke er alt for travlt

Det er rigtigt, den fremgangsmåde er OK hos PhotoTeam (eller hedder de A
Photo nu?), men jeg er blot usikker på on-line fremkaldelser (store upload
filer), hvor man ofte kan få det gjort billigere og efter nogles vurdering
også bedre.

Og til Toke Eskildsen:
Jeg har kigget på din hjemmeside og har hentet JPEGCrop, som jeg nu vil
prøve. Da jeg selv har en fortid som studerende på au, var det mig ikke helt
ubekendt, at bølgerne går højt på matematisk kantine, men Bente har jeg vist
aldrig mødt (og skal jeg tilføje heldigvis eller desværre ??)

Du kunne jo tage et kig på http://b-one.net hvis du vil have en god og
billig webhosting. Jeg har selv brugt dem i snart 1 år, og jeg mener at de
er ovre de værste "børnesygdomme". Det kører fornuftigt uden problemer og de
har i øvrigt indledt et samarbejde med HP og tilbyder nu 125 MB serverplads
til prisen - bare en anbefaling, som jeg ikke har nogen økonomiske
interesser i ellers, andet end at det vedvarende må forblive billigt!!

Tak for hjælpen
Edvard

---