/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Bedste cd'er til at gemme billeder på
Fra : Kenneth Olsen


Dato : 19-10-03 18:37

Jeg står og har efterhånden en stor stak billeder, taget med mit digicam
de sidste år, og indtil nu har jeg haft dem liggede på 2 pc og en xbox
(bare for at være sikker på at gik en maskine ned, så var jeg sikker på
ikke at miste dem), men jeg burde jo nok brænde dem ud.
Hvad er de absolut bedste cd'er til dette formål?
Planen er at lave 2 ens skiver med alle billederne på.
Så skal ca bruge 10 skiver lige nu, derfor er prisen underordnet bare
det bliver de bedste.

--
Kenneth Olsen      kenneth@olsen.dk

"There are 10 types of people in the world... those who understand
binary and those who don't."

 
 
SLN (19-10-2003)
Kommentar
Fra : SLN


Dato : 19-10-03 18:44

Kenneth Olsen <kenneth@olsen.dk> wrote in news:3F92CBA9.A5A5ECA2@olsen.dk:

> Jeg står og har efterhånden en stor stak billeder, taget med mit digicam
> de sidste år, og indtil nu har jeg haft dem liggede på 2 pc og en xbox
> (bare for at være sikker på at gik en maskine ned, så var jeg sikker på
> ikke at miste dem), men jeg burde jo nok brænde dem ud.
> Hvad er de absolut bedste cd'er til dette formål?
> Planen er at lave 2 ens skiver med alle billederne på.
> Så skal ca bruge 10 skiver lige nu, derfor er prisen underordnet bare
> det bliver de bedste.
>

Hvad med at investere i en DVD brænder ?
Der kan du jo lagre 4,7 GB
Steen

Kenneth Olsen (19-10-2003)
Kommentar
Fra : Kenneth Olsen


Dato : 19-10-03 20:15

SLN skrev:
>
> Kenneth Olsen <kenneth@olsen.dk> wrote in news:3F92CBA9.A5A5ECA2@olsen.dk:
>
> > Jeg står og har efterhånden en stor stak billeder, taget med mit digicam
> > de sidste år, og indtil nu har jeg haft dem liggede på 2 pc og en xbox
> > (bare for at være sikker på at gik en maskine ned, så var jeg sikker på
> > ikke at miste dem), men jeg burde jo nok brænde dem ud.
> > Hvad er de absolut bedste cd'er til dette formål?
> > Planen er at lave 2 ens skiver med alle billederne på.
> > Så skal ca bruge 10 skiver lige nu, derfor er prisen underordnet bare
> > det bliver de bedste.
> >
>
> Hvad med at investere i en DVD brænder ?
> Der kan du jo lagre 4,7 GB

Det rækker min SU nok ikke lige til for tiden :)

--
Kenneth Olsen      kenneth@olsen.dk

"There are 10 types of people in the world... those who understand
binary and those who don't."

Jan Vestergaard (19-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 19-10-03 21:08

Kenneth Olsen wrote:
> Jeg står og har efterhånden en stor stak billeder, taget med mit
> digicam de sidste år, og indtil nu har jeg haft dem liggede på 2 pc
> og en xbox (bare for at være sikker på at gik en maskine ned, så var
> jeg sikker på ikke at miste dem),

Det kender jeg godt - jeg har også mine på 2 PC'er - originalen på den
ene PC og en backup på en anden - og en ekstra backup på nogle CD'er..

Jeg synes også, st jeg af og til oplever en CD, der efter et år eller to
ikke er helt stabil mere, så jeg har heller ikke turdet løbe an på en
løsning, hvor de gemmes på CD alene.

> men jeg burde jo nok brænde dem ud.
> Hvad er de absolut bedste cd'er til dette formål?

Jeg har tidligere set folk her i gruppen omtale Kodak som velegnet - men
senere har jeg også set Verbatim anbefalet til formålet.

> Planen er at lave 2 ens skiver med alle billederne på.
> Så skal ca bruge 10 skiver lige nu, derfor er prisen underordnet bare
> det bliver de bedste.

Lyder som en god ide med 2 eksemplarer.

Hvilket mærke, der er bedst er det måske ligeså relevant at spørge om i
gruppen:

news:dk.edb.hardware.drev.cd-rom

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen



Leif Halling (19-10-2003)
Kommentar
Fra : Leif Halling


Dato : 19-10-03 22:09


> Hvad er de absolut bedste cd'er til dette formål?
> Planen er at lave 2 ens skiver med alle billederne på.
> Så skal ca bruge 10 skiver lige nu, derfor er prisen underordnet bare
> det bliver de bedste.

Hej Kenneth.

Som du selv har erfaret er CD skiver (og også DVD'er) ikke de mest stabile
lagermedier. Plast har det med at ændre sig over tid !!

Nedenfor er en frisk kommentar fra forbrugerstyrelsen. Jeg ved at man for
nylig har afsluttet en undersøgelse i holland omkring CD'ers holdbarhed med
det resultat at mange CD'er, selv opbevaret optimalt, mister data efter en
kort år række.

Jeg er selv gået i "tænketank" omkring hvordan jeg bedst langtidsopbevarer
(10 - 20 og 30 år) billeder og paradoksalt nok er det bedste bud nok at få
lavet papirbilleder i god kvalitet (laboratorium) og opbevarer dem i et godt
album (lidt surt når man gerne vil være digital).

Selv om du skulle finde en CD skive der holder mange år, kan man måske ikke
til den tid læse filformatet eller få enheder der kan læse mediet.

Man kunne så konverterer et antal gange - men taber vel data undervejs ?.

Mit bedste bud på CD'er er Kodak GOLD skiverne.

Mvh. Leif Halling


Her er kommentaren fra styrelsen:

Brændte cd'er og levetid
Forbrugervejledning
Ikke alle cd'er beskytter dine data lige godt

Det kan være en rigtig god og praktisk ide at få familliens budget eller
billederne fra onkel Kurts 60-års fødselsdag brændt ned på en cd. Men du
skal have i baghovedet, at de 'brændbare' cd'er (CD-RW'er) også ældes med
tiden, og at dine data derfor ikke er 100% fremtidssikret.

Undersøgelser viser stor forskel på levetiden for cd'er. Men generelt har de
'brændbare' cd'er en væsentlig kortere levetid end musik cd'er og cd-rom'er.

Der er meget forskelligt, hvor lang tid hver enkelt cd-mærke er beregnet til
at kunne holde. Men der er også stor forskel på hver enkelt cd inden for
samme mærke. Det kan altså ikke siges med sikkerhed, hvor lang tid hver
enkelt disk holder, men der har været tilfælde, hvor data er forsvundet fra
en cd-skive kun to år efter, den er blevet brændt - og uden at have været
brugt siden!

Alt dette betyder selvfølgelig ikke, at du skal holde op med for eksempel at
sikkerhedskopiere dine filer på en cd. Men følg altid disse gode råd:

a.. Sikkerhedskopier dine data hyppigt, selvom nogle af filerne allerede
er sikkerhedskopieret en gang før
a.. Undgå, at cd'en bliver ridset. Opbevar den i et etui, der er beregnet
til formålet
a.. Udsæt ikke cd'en for sollys gennem længere tid
a.. Undgå, at cd'en bliver udsat for store temperatursvingninger



Toke Eskildsen (19-10-2003)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 19-10-03 23:03

Leif Halling wrote:

[Snip Langtidsopbevaring 10-30 år]

> Selv om du skulle finde en CD skive der holder mange år, kan man
> måske ikke til den tid læse filformatet eller få enheder der kan
> læse mediet.

Mht. mediers holdbarhed og mulighed for aflæsning så er det givetvis et
problem såfremt mediet opbevares inaktivt over flere år.

Det nemmeste er at undgå denne form for opbevaring: Læg billederne på
harddisken i computeren, lav backup på harddisks. Mangler der plads, så
køb flere harddisks. Det er ikke dyrere end kvalitets CDs. Når der
skiftes til større harddisks eller nye smarte former for opbevaring,
kopieres indholdet fra de gamle over.


Ved en tidligere diskussioner her i gruppen blev det klart at det
største problem ved langtidsopbevarig af billeddata er lukkede og ikke-
udbredte formater. RAW fra forskellige producenter er nok det værste.

> Man kunne så konverterer et antal gange - men taber vel data
> undervejs ?.

Kun hvis du konverterer til et tabsgivende format. Men mon ikke vi vil
kunne læse JPEGs de næste mange år? Der er trods _temmelig_ mange
billeder i det format.
--
JPEGCrops 0.6.3 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/
Nyt siden 0.6.1 beta: Bugfixes. Mange af dem.

Henrik Münster (19-10-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 19-10-03 23:04

Leif Halling <leif.hallingFJERNES@oncable.dk> wrote:

> Nedenfor er en frisk kommentar fra forbrugerstyrelsen. Jeg ved at man for
> nylig har afsluttet en undersøgelse i holland omkring CD'ers holdbarhed med
> det resultat at mange CD'er, selv opbevaret optimalt, mister data efter en
> kort år række.
....
> Her er kommentaren fra styrelsen:
....
> Det kan være en rigtig god og praktisk ide at få familliens budget eller
> billederne fra onkel Kurts 60-års fødselsdag brændt ned på en cd. Men du
> skal have i baghovedet, at de 'brændbare' cd'er (CD-RW'er) også ældes med
> tiden, og at dine data derfor ikke er 100% fremtidssikret.

De omtaler jo kun CD-RW, som jeg også har hørt er ustabile. Men hvad med
CD-R, som de fleste af os vel benytter?
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

John (19-10-2003)
Kommentar
Fra : John


Dato : 19-10-03 23:04


"Kenneth Olsen" <kenneth@olsen.dk> skrev i en meddelelse
news:3F92CBA9.A5A5ECA2@olsen.dk...
> Jeg står og har efterhånden en stor stak billeder, taget med mit digicam
> de sidste år, og indtil nu har jeg haft dem liggede på 2 pc og en xbox
> (bare for at være sikker på at gik en maskine ned, så var jeg sikker på
> ikke at miste dem), men jeg burde jo nok brænde dem ud.
> Hvad er de absolut bedste cd'er til dette formål?
> Planen er at lave 2 ens skiver med alle billederne på.
> Så skal ca bruge 10 skiver lige nu, derfor er prisen underordnet bare
> det bliver de bedste.


HHB garanterer en levetid på 200 år.

http://www.interstage.dk/Sider/Nyheder/2003/0306_Medier/0306_Medier.shtml

Bemærk dog at Interstage ikke sælger til private.


Mvh

John




Boya (19-10-2003)
Kommentar
Fra : Boya


Dato : 19-10-03 23:31


"John" <ingen@ingen.dk> skrev i en meddelelse
news:3f930a49$0$21036$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> HHB garanterer en levetid på 200 år.

På TDK Metallic CDR står der livsvarig garanti. Et stort ord der nok er
svært og efterprøve.

Hilsen Bo YA



Anders Houmark (20-10-2003)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 20-10-03 00:44

Boya wrote:
> "John" <ingen@ingen.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f930a49$0$21036$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>
>> HHB garanterer en levetid på 200 år.
>
> På TDK Metallic CDR står der livsvarig garanti. Et stort ord der nok
> er svært og efterprøve.
>
> Hilsen Bo YA

Disse garantier er jo meget fine..

"Vi garantere at vores cd'er holder uendeligt" ...

Hmm ja, og hvad så hvis de ikke gør og jeg mister nogle vigtige data?

"Jamen så får du da bare en spritny cd!!" .....


--
Anders Houmark
www.AndersH.dk



Peter Schrøder (20-10-2003)
Kommentar
Fra : Peter Schrøder


Dato : 20-10-03 09:48


"Anders Houmark"skrev
>
> Disse garantier er jo meget fine..
>
> "Vi garantere at vores cd'er holder uendeligt" ...
>
> Hmm ja, og hvad så hvis de ikke gør og jeg mister nogle vigtige data?
>
> "Jamen så får du da bare en spritny cd!!" .....

He he. Må jeg ved denne lejlighed anbefale
3M's 8" hard-sektorerede disketter.
Det er mange år siden nogen der har mistet data fra
sådan een...
--

Med venlig hilsen

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply


John (20-10-2003)
Kommentar
Fra : John


Dato : 20-10-03 23:56


"Boya" <barmand7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3f9310b4$0$30063$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> På TDK Metallic CDR står der livsvarig garanti. Et stort ord der nok er
> svært og efterprøve.


Næh, for når skiverne er "døde", gælder garantien jo ikke mere


Mvh

John




Boya (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Boya


Dato : 21-10-03 02:16


"John" <ingen@ingen.dk> skrev i en meddelelse
news:3f9467f7$0$21036$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Boya" <barmand7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3f9310b4$0$30063$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > På TDK Metallic CDR står der livsvarig garanti. Et stort ord der nok er
> > svært og efterprøve.
>
> Næh, for når skiverne er "døde", gælder garantien jo ikke mere
>
> Mvh
>
> John

God filosofi

Man kunne sige at der var livsvarig (produkt) garanti på alt....

Hilsen Bo YA



Niels Ebbesen (20-10-2003)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 20-10-03 00:19



Kenneth Olsen wrote:

> Så skal ca bruge 10 skiver lige nu, derfor er prisen underordnet bare
> det bliver de bedste.


Billige CD-brændere og billige CD-R medier er kun beregnet til
musik kopiering, for en musik-CD kan sagtens spille vidre, selv
om der er nogle fejl hist og her, og man ka' altid brænde en ny
kopi af en misik-CD...

Hvis du vil lave seriøs back-up på CD-R medier, så skal du vælge
en god kvalitets brænder, du skal bruge gode CD-R medier, du skal
brænde ved lav speed, du skal bruge et brændeprogram, der kan
verificere brændingen med en checksum, og du skal opbevare de
brændte CD-R skiver korrekt.

7-9-13, banke 3 gange under bordet, mine ældste CD-R'er er snart
15 år gamle, det er Kodak Gold skiver, og dem er der ingen proble-
mer med at læse, de læses også fint i de nye DVD-drev.

Jeg har næsten 500 CD-R skiver med back-up af billeder, jeg
gemmer nemlig mine billeder i fuld opløsning som TIF'er, jeg reg-
ner med at spille alle billederne over på DVD-skiver, når den
teknologi om nogle år er blevet prismæssig fornuftig.

Og sådan vil vi skulle blive ved med at overspille vores billeder,
med 10-20 års mellemrum, vi kan dog trøste os med, at lager-
mediernes kapasitet 10-dobles fra gang til gang...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

JH (20-10-2003)
Kommentar
Fra : JH


Dato : 20-10-03 11:41

Niels Ebbesen wrote:
>
> Hvis du vil lave seriøs back-up på CD-R medier, så skal du vælge
> en god kvalitets brænder, du skal bruge gode CD-R medier, du skal
> brænde ved lav speed, du skal bruge et brændeprogram, der kan
> verificere brændingen med en checksum, og du skal opbevare de
> brændte CD-R skiver korrekt.
>

Hvor lav speed skal man ned på?

JH



Niels Ebbesen (20-10-2003)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 20-10-03 20:31


JH wrote:

> Hvor lav speed skal man ned på?


En langsom brænding er mere præcis end en hurtig, så brug en så
langsom speed, som du har tid til at vente på...

Det er også meget vigtigt, at brænderen ikke bliver udsat for
rystelser og vibrationer medens den brænder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

mig (21-10-2003)
Kommentar
Fra : mig


Dato : 21-10-03 10:27


"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net>
> Hvis du vil lave seriøs back-up på CD-R medier, så skal du vælge
> en god kvalitets brænder, du skal bruge gode CD-R medier, du skal
> brænde ved lav speed, du skal bruge et brændeprogram, der kan
> verificere brændingen med en checksum, og du skal opbevare de
> brændte CD-R skiver korrekt.
>
> 7-9-13, banke 3 gange under bordet, mine ældste CD-R'er er snart
> 15 år gamle, det er Kodak Gold skiver,

Hej Niels
Hvilke skiver vil du anbefale nu hvor man ikke kan få Kodak gold ?
mvh Kirsten




Niels Ebbesen (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 21-10-03 12:24



mig wrote:

> Hej Niels
> Hvilke skiver vil du anbefale nu hvor man ikke kan få Kodak gold ?


Kodak Gold er desværre udgået af produktion, Kodak er simpelthen
holdt op med at producere CD-R medier...

Hvis man vil ha' et CD-R medie, hvor det reflekterende lag er guld
så kan man købe Hi Space CD-R medier http://www.hi-space.com - de
er dog temmelig besværlige at skaffe, jeg har ikke kunnet finde en
dansk forhandler, så p.t. bruger jeg Fuji's CD-R medier...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Knud Gert Ellentoft (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 21-10-03 13:08

"mig" <hobbyfotograf@ofir.dk> skrev :

>Hvilke skiver vil du anbefale nu hvor man ikke kan få Kodak gold ?

F..eks.
http://www.nierle-shop.de/s01.php?sid=47329259c8c62d3ea4e34d2a43f4070c&shopid=s01&cur=eur&sp=de&ag=1&os=1&br=1&pp=aa&bnr=2018
lan jeg godt anbefale
--
Knud

Knud Langelund (20-10-2003)
Kommentar
Fra : Knud Langelund


Dato : 20-10-03 16:35

Der er vel også muligheder for at opbevare på www.e-boks.dk , www.fotki.com
eller hos www.pixum.com
Jeg ved godt, at store mængder er der nok ikke plads til. (e-boks stiller
f.eks kun 100 mb til rådighed)
men det er da et alternativ.

Mvh.
Knud
"Kenneth Olsen" <kenneth@olsen.dk> skrev i en meddelelse
news:3F92CBA9.A5A5ECA2@olsen.dk...
> Jeg står og har efterhånden en stor stak billeder, taget med mit digicam
> de sidste år, og indtil nu har jeg haft dem liggede på 2 pc og en xbox
> (bare for at være sikker på at gik en maskine ned, så var jeg sikker på
> ikke at miste dem), men jeg burde jo nok brænde dem ud.
> Hvad er de absolut bedste cd'er til dette formål?
> Planen er at lave 2 ens skiver med alle billederne på.
> Så skal ca bruge 10 skiver lige nu, derfor er prisen underordnet bare
> det bliver de bedste.
>
> --
> Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk
>
> "There are 10 types of people in the world... those who understand
> binary and those who don't."



Nikon D1 Fan (20-10-2003)
Kommentar
Fra : Nikon D1 Fan


Dato : 20-10-03 17:39

Kenneth Olsen wrote:
> Jeg står og har efterhånden en stor stak billeder, taget med mit
> digicam de sidste år, og indtil nu har jeg haft dem liggede på 2 pc
> og en xbox (bare for at være sikker på at gik en maskine ned, så var
> jeg sikker på ikke at miste dem), men jeg burde jo nok brænde dem ud.
> Hvad er de absolut bedste cd'er til dette formål?
> Planen er at lave 2 ens skiver med alle billederne på.
> Så skal ca bruge 10 skiver lige nu, derfor er prisen underordnet bare
> det bliver de bedste.

Flere nævner Kodak Gold som de bedste, men jeg har længe ikke kunnet finde
dem nogen steder.
Hvor kan de købes her i Danmark?

--

Bjarne
Nikon D 1 fan


Knud Gert Ellentoft (20-10-2003)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 20-10-03 18:49

"Nikon D1 Fan" <nikon.d1"slet dette"@pc.dk> skrev :

>Flere nævner Kodak Gold som de bedste, men jeg har længe ikke kunnet finde
>dem nogen steder.

Kodak laver ikke cd-er mere.
--
Knud

Nikon D1 Fan (20-10-2003)
Kommentar
Fra : Nikon D1 Fan


Dato : 20-10-03 20:09

Knud Gert Ellentoft wrote:

>
> Kodak laver ikke cd-er mere.

Tak for oplysningen Knud, så er det grunden. Mærkeligt ingen af de normale
forhandlere jeg har været hos både foto og radio/tv ikke har kunnet fortælle
det.

Ja, så må vi jo finde et tilsvarende godt mærke. Hvad bruger du selv?


--

Bjarne
Nikon D 1 fan


Niels Ebbesen (20-10-2003)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 20-10-03 20:24



Nikon D1 Fan wrote:

> Ja, så må vi jo finde et tilsvarende godt mærke. Hvad bruger du selv?


Jeg bruger Fuji

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Torsten Balle Koefoe~ (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Torsten Balle Koefoe~


Dato : 21-10-03 20:00

Niels Ebbesen wrote:

> > Ja, så må vi jo finde et tilsvarende godt mærke. Hvad bruger du
> > selv?
>
> Jeg bruger Fuji

Dem kan jeg ikke anbefale. Jeg prøvede at lave en uprofessionel
stress-test (høj varme + sollys) herhjemme mellem en Verbatim og en
Fuji-skive. Efter ca. en måneds tid var der en del fejl på Fuji-skiven,
mens Verbatim'en var fejlfri.

Det er dog ikke ensbetydende med, at Verbatim er lykken. Jeg har mange
gamle skiver (op til ca. 5-6 år), der begynder at vise svaghedstegn.

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

(Replace servername in address with: subetha<dot>dk)

Knud Gert Ellentoft (20-10-2003)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 20-10-03 20:32

"Nikon D1 Fan" <nikon.d1"slet dette"@pc.dk> skrev :

>Ja, så må vi jo finde et tilsvarende godt mærke. Hvad bruger du selv?

Går ikke så meget op i det.

X-er fingrer for at dataene stadig er brugbare, når jeg skal
bruge dem.

Og hidtil kun haft problemer med to datracd.
--
Knud

Christian (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 21-10-03 15:50

Kan man ikke bruge en harddisk som man så tager ud hver gang man har
taget sin back up - evt. kan man bruge 2 harddiske på denne måde.

Ellers er der vel flere forskellige transportable drev som kan bruges,
feks. zip-drev osv. Der er et væld af muligheder. Jeg kender dog ikke
levetiden på disse drev.

Hvis jeg skulle være sikker tror jeg at jeg ville vælge et drev jeg
kunne gemme væk, men som ligner en rigtig harddisk i opbygning.


Kenneth Olsen <kenneth@olsen.dk> wrote in message news:<3F92CBA9.A5A5ECA2@olsen.dk>...
> Jeg står og har efterhånden en stor stak billeder, taget med mit digicam
> de sidste år, og indtil nu har jeg haft dem liggede på 2 pc og en xbox
> (bare for at være sikker på at gik en maskine ned, så var jeg sikker på
> ikke at miste dem), men jeg burde jo nok brænde dem ud.
> Hvad er de absolut bedste cd'er til dette formål?
> Planen er at lave 2 ens skiver med alle billederne på.
> Så skal ca bruge 10 skiver lige nu, derfor er prisen underordnet bare
> det bliver de bedste.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408598
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste