Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedbehandlingsprogram Irfanview
Fra : Knud Langelund

Dato : 19-10-03 16:46

Hej.
Som ny udi fotokunstens svøber (eller glæder) har jeg downloadet irfanview.
Den har en mængde gode ting, men når jeg henter billeder ind er de meget
lyse. I andre redigeringsprogrammer (Kodak, Ms. Photoeditor) er billederne
normale. Gør jeg noget forkert eller er programmet sådan?
Jeg vil nødigt til at omredigere et helt galleri.

Mvh.
Knud

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-10-03 09:56

"Knud Langelund" skrev
> [...]
> normale. Gør jeg noget forkert eller er programmet sådan?
> Jeg vil nødigt til at omredigere et helt galleri.

Nu ville jeg ikke kalde Irfanview et billedbehandlingsprogram.
Det hører mere til kategorien browsere...
Du kan sagtens komme ud for at programmer
fortolker jpg'er på forskellig måde. At billederne synes
lyse i Irfanview er ikke grund nok til at ændre dem.
Et fremragende, og ganske gratis, billedbehandlingsprogram
er f.eks. Serif PhotoPlus 5,5.
http://www.freeserifsoftware.com/serif/ph/ph5/index.asp

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-10-03 12:40

On Mon, 20 Oct 2003 10:55:51 +0200, Peter Schrøder <nospample@se>
wrote:

>Nu ville jeg ikke kalde Irfanview et billedbehandlingsprogram.
>Det hører mere til kategorien browsere...

Ja, eller en viewer.

>Du kan sagtens komme ud for at programmer
>fortolker jpg'er på forskellig måde. At billederne synes
>lyse i Irfanview er ikke grund nok til at ændre dem.

Det lyder bare sært. Jeg har brugt iview i mange år og har aldrig
oplevet det. Tværimod opfatter jeg den som en særdeles pålidelig
viewer.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-10-03 13:02

"Peter Loumann" skrev

> Det lyder bare sært. Jeg har brugt iview i mange år og har aldrig
> oplevet det. Tværimod opfatter jeg den som en særdeles pålidelig
> viewer.

Jeg har heller ikke selv haft problemer med
Irfanview.
I øjeblikket bruger jeg XnView, som også kan åbne
obskure Photo-cd formater...
Jeg advarer bare Knud om ikke at ændre samtlige sine
filer fordi de ser lyse ud i Irfanview, når de nu ser rigtige ud
i hans andre programmer.

Fra : Knud Langelund

Dato : 20-10-03 16:24

Tak for oplysninger.
Jeg har fundet fejlen. Åbenbart var jeg kommet til at ændre gammastrålingens
værdier. Efter at have sat den til default virker det upåklageligt.

Mvh.
Knud