Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Canon G5 macro spørgsmål
Fra : Leif Halling

Dato : 19-10-03 12:03

Hejsa.

Jeg har set mig varm på et G5 kamera og har prøvefotograferet lidt med det.

Jeg havde lidt bøvl med få auto fokuseret i en afstand af 5- 10 cm.
(indstillet på "blomst" og "P" program).
Fukus står og "pendler" frem og tilbage og vil ikke låse skarpt på motivet
(en fuge i en rødstensmur i alm. dagslys)

Er der andre der kender til problemet eller er det mig der har kikset en
indstilling.

PÅ forhånd tak for hjælpen.

Leif Halling

Fra : Morten Bested

Dato : 19-10-03 12:43

Jeg har selv G5 og kan stille skarpt på denne afstand 95% af gangene. Ved
ikke helt hvad du har misset, men der er muligvis problemer hvis "AF
funktion" står til "kontinuerlig" i menuen, som er standard.

Fra : Mikkel U.

Dato : 20-10-03 16:45

Morten Bested wrote:

> Jeg har selv G5 og kan stille skarpt på denne afstand 95% af gangene. Ved
> ikke helt hvad du har misset, men der er muligvis problemer hvis "AF
> funktion" står til "kontinuerlig" i menuen, som er standard.

Har du nogle billeder online jeg måtte kigge ?
Eller for at spørge mere generelt; hvis der er andre der tager
billeder (specielt macro) med et PowerShot G5 vil jeg meget gerne
kigge.
Jeg spørger da jeg ikke er helt tilfreds med mine macro billeder (G5).

/mikkel

--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

Fra : Morten Bested

Dato : 20-10-03 19:00

Jeg har delt 4 test billeder jeg tog for noget tid siden. Du kan tage et kig
på: (undskyld størrelsen, men de er helt uredigerede og i 5 megapixels)
http://www.indbrudstyv.dk/g5.zip

Jeg er tilfreds (muligvis fordi mine forventninger ikke er så høje)

Fra : Mikkel U.

Dato : 20-10-03 21:06

Morten Bested wrote:
> [...]
> http://www.indbrudstyv.dk/g5.zip
>
> Jeg er tilfreds (muligvis fordi mine forventninger ikke er så høje)

Jeg er specielt imponeret af det første (udendørs).
Har du lyst til at fortælle lidt nærmere om hvordan dit kamera er
indstillet ?
Hvilken mode - og hvilke settings i "menu", hvis du har rodet der?

/mikkel

Fra : Morten Bested

Dato : 20-10-03 21:39

Det første jeg gjorde da jeg fik kameraet var at (fundet i dpreviews forum):

*******

"1. Shoot in the P mode, except in situations where you are required to set
either the aperture or shutter speed to a particular setting. Almost all of
my shots you will see in the links below were made on P. In that mode, you
can concentrate on what you are trying to say in your image and let your
camera do the work. Using full manual mode is the most complex way to use
your camera. Why get involved at that at this time?

2. Use the highest jpeg resolution -- Large and Superfine. It makes large
files, but why use a five megapixel camera if you don't take advantage of
its superior resolution qualities. Don't get into RAW shooting -- it will
really slow you down.

3. Use single autofocus. If you use the continuous setting, your camera will
take forever to focus.

4. Use Vivid effect if you want rich colors in your pictures, as I do.

5. Use Cloudy white balance if you want warmer outdoor shots.

6. Dont be afraid to use ISO 200 and 400 to shoot in natural light indoors
and in low light outdoors. Why use a flash? Unless skillfully used, your
pictures may look harsh and unnatural. If you do shoot indoors or in low
light, be prepared to use the camera on a tripod, or shoot from a table,
shelf, or chair. If you hand hold your camera, be sure to squeeze the
shutter release, never jerk, push, or shove it. If you push the shutter half
way down to focus and expose, you only have to slightly increase the
pressure on the shutter release button to make your picture. You should
never see your finger actually move when you take a picture! You can, if you
practice this shutter squeeze technique, shoot as slow as 1/15th of a second
and still get a sharp picture. Yes, you will get some noise -- but unless
you are blowing your pictures up to very large sizes, its effect on your
images will be negligible. My photo articles show many examples of pictures
I made in this manner.

7. Always use the LCD viewfinder. You will see exactly what you will get --
a live preview of your image. I usually shoot from waist level, which gives
you a stronger vantage point and will make you less threatening than
photographers who cover their faces with a camera.

*******

Og så selvfølgelig sætte makro-funktionen/blomsten til ;)

Fra : Leif Halling

Dato : 21-10-03 21:53

> 3. Use single autofocus. If you use the continuous setting, your camera
will
> take forever to focus.

Hejsa - og tak for svaret.
Jeg har lige præcist IKKE gjort som nævnt ovenfor og havde derfor focus
problemer.

Mvh. Leif Halling