Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kontrast og digitale fotos ?
Fra : ab

Dato : 18-10-03 14:46

Nogen der kan be- eller afkræfte, at der er tendenser til, at de bedste
digitale kameraer giver et resultat med høj - måske for høj - kontrast ?
Eller er der kun tale om "fejlskud", når vi her i gruppen ser mange
henvisninger til fotos med f.eks. "neger-baggrund", blokkede skyggepartier
o.s.v. ?

ab

begin 666 sig.jsp?pc=ZSzeb005
M1TE&.#EA`0`!`(#_`/___P```"'Y! $`````+ `````!``$`0 ("1 $`.VEF
!#0``
`
end

Fra : KNL DtP

Dato : 18-10-03 16:02

"ab" <abc_ab@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen der kan be- eller afkræfte, at der er tendenser til, at de bedste
> digitale kameraer giver et resultat med høj - måske for høj - kontrast ?

Det kommer vel an på hvilke kameratyper du tænker på. Kameraer med en knap
så god CCD har nok sværer ved at spænde over et stort eksponeringsområde,
og dette giver til tider nogle billeder med stor kontrast. Snakker vi om
dSLR kameraer synes jeg dog ikke der er noget at snakke om. Uden at have
nogle konkrete værdier, så vil jeg da anslå at en god RAW-fil kan levere
detaljer i højlys og skygge i et område på 3-4 EV stop. Dette forudsætter
naturligvis kendskab til kameraets indstillinger og omhyggelig
efterbehandling - nøjagtig som ved dias og negativ.

Mange indstiller måske deres kameraer til at skyde på højeste kontrast, for
at få mere smæk i billederne. Jeg købte et Canon EOS 10D kamera, fordi jeg
var træt af at min scanner ikke kunne klare diasfilm ordenligt. Kigger jeg
mit billedgalleri igennem, så kan jeg tydeligt se datoen for skiftet - der
er simpelthen flere skyggedetaljer i billederne. Naturligvis kunne jeg
anskaffe mig en ny filmscanner, men jeg valgte altså at bruge de 10k på et
digitalkamea

> Eller er der kun tale om "fejlskud", når vi her i gruppen ser mange
> henvisninger til fotos med f.eks. "neger-baggrund", blokkede
skyggepartier
> o.s.v. ?

Ja. Bare fordi man kan se billedet og måske endda et histogram to sek.
efter spejlet har klappet, betyder det jo ikke at man blive bedre til at
tage billeder. Lysmålingen er stadig lige vigtig og selvom man har adgang
til billedbehandlingsprogrammer, så er et korrekt eksponeret billede nu
engang bedst.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Alex W

Dato : 18-10-03 17:22

Nej, de bedste digier kan spænde over en stor kontrast og styre kontrasten.
Det er nærmest sådan at man skal justere så der kommer en anelse mere
kontrast.

/Alex