Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Afrensning af negativ-strimler
Fra : David List

Dato : 12-10-03 16:24

Jeg har faaet fremkaldt 20 farvenegativ hos en foto-handler, som
benytter sig af GABS, paa et tidspunkt hvor jeg ikke lige gad tage til
min saedvanlige fotohandler.

Det goer jeg *aldrig* mere:

Samtlige negativ-strimler er fyldt med pletter af kemikalie-rester,
flere er klippet henover billed-rammer, og paa en film er der en
ridse, der gaar henover tre billed-rammer - og saa er strimlerne lagt
direkte i en papir-lomme!

Pletterne paa strimlerne er saa udtalt at jeg ikke kan faa et
tilfredsstillende resultat af scanning af strimlerne.

Hvad bruger man til at rense strimlerne af med, og hvor kan man mon
koebe det i Kbh.-omraadet?

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-10-03 16:53

David List wrote:

> Hvad bruger man til at rense strimlerne af med, og hvor kan man mon
> koebe det i Kbh.-omraadet?

Det er dårlig skyldning, og recirkuleret skyllevand med alger i
som er årsagen til pletterne, du kan skylle filmene om i rent
vand fra den kolde hane, gi' dem 10-15 min. og stryg vandet af
med en filmskraber eller et vaskeskind, husk kun et stryg, og
tør filmstrimlerne hængende på et nogenlunde støvfrit sted.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-10-03 17:06

> [...]
> med en filmskraber eller et vaskeskind, husk kun et stryg, og
> tør filmstrimlerne hængende på et nogenlunde støvfrit sted.

Og striberne skyldes en film-skraber. Brug et afspændingmiddel til formålet.
En gang havde Tetenal en
Mirasol Antistatic, der var fremragende. Men det skulle ikke undre mig om
alm. sulfo var lige så godt. Har dog aldrig prøvet.

--
Mvh, Ole.
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-10-03 17:27

Ole Larsen wrote:

> Og striberne skyldes en film-skraber.

Nåh... der er nok større sansynlighed for, at de skyldes snavs
på rags og valser i fremkaldemaskinen...

> Brug et afspændingmiddel til formålet.
> En gang havde Tetenal en
> Mirasol Antistatic, der var fremragende. Men det skulle ikke undre mig om
> alm. sulfo var lige så godt. Har dog aldrig prøvet.

En enkelt dråbe sulfo i slutskyldning er en ok løsning, men den
fjerner ikke behovet for afstrygning.

Jeg har gennem årene håndfremkaldt mange tusinde S/H film, og
de har alle fået en dråbe sulfo i slutskyldningen, og de er
alle blevet afstrøget for vand med en Patterson filmafstryger,
og jeg har ingen ridser eller andre skader på mine negativer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : David List

Dato : 12-10-03 19:49

On Sun, 12 Oct 2003 18:26:50 +0200,
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net>
wrote in <3F8980C9.EE988B63@niels-ebbesen.net>:

> Nåh... der er nok større sansynlighed for, at de skyldes snavs
> på rags og valser i fremkaldemaskinen...

Hmm...hvem sagde der var striber paa strimlerne? Ikke mig.

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-10-03 00:39

"David List" <david@davidlist.dk> skrev i en meddelelse
> On Sun, 12 Oct 2003 18:26:50 +0200,
> Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net>

> Hmm...hvem sagde der var striber paa strimlerne? Ikke mig.

Du skrev ridser, jeg skrev striber, who cares ?
Men hvorfor gider du pladre om det ? Du spørger om råd, og det giver vi
efter bedste evne. Indtil nu.
Mvh Ole

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-03 11:17

Jeg har , med succes, skyllet film i demineraliseret vand til sidst og brugt
skraberen.
Det gjorde jeg med de dias jeg brokkede mig over her i forumet for et par
uger siden. Det virkede.

Hilsen
Katsten Hartmann

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-10-03 16:03

<KHS> skrev i en meddelelse

> [...]
> skraberen.
> Det gjorde jeg med de dias jeg brokkede mig over her i forumet for et par

Jeps, jeg har selv haft en skraber, jeg var glad for, indtil en dag.......
og så røg den ud.
Et eneste korn kalk/jern/whatever og så er den film ødelagt.
Fint at det gik godt,
Mvh
Ole

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-10-03 17:09

Ole Larsen wrote:

> Jeps, jeg har selv haft en skraber, jeg var glad for, indtil en dag.......
> og så røg den ud.
> Et eneste korn kalk/jern/whatever og så er den film ødelagt.
> Fint at det gik godt,

Tja mange amatørfotografer ved ikke, at det er meget vigtigt med
et vandfilter i mørkekammeret, da alm. ledningsvand indeholder
masser af partikler, der kan skade filmene.

Og en filmskaber skal holdes pinlig ren, den skal vaskes både før
og efter brug, og der må kun styges en gang.

Jeg har brugt afstryger på mange tusinde 120 film igemmen de 25 år,
hvor jeg har fotograferet analogt, og jeg har aldrig oplevet ridser,
og de brdde 120 film er ellers meget mere sarte end de smalle 24x36
film.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-03 13:28

>alm. ledningsvand indeholder
> masser af partikler, der kan skade filmene.

Der er lidt af en oplevelse at sætte proppen i vasken og så skrue helt op
for vandet. Det ligner en grusgrav i bunden af vasken

Karsten Hartmann

Fra : David List

Dato : 13-10-03 19:57

On Mon, 13 Oct 2003 01:39:16 +0200,
Ole Larsen <oleNOSPAMtan@nospam.dk>
wrote in <3f89e604$0$54857$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Du skrev ridser, jeg skrev striber, who cares ?

Aarsagen til striber vil vaere en anden en aarsagen til ridser.

> Men hvorfor gider du pladre om det ? Du spørger om råd, og det giver vi
> efter bedste evne. Indtil nu.

Det var naturligvis en forglemmelse at jeg ikke sagde tak for svarene
til dig og Niels.

Tak for svarene.

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-10-03 21:48

> On Mon, 13 Oct 2003 01:39:16 +0200,
> Ole Larsen <oleNOSPAMtan@nospam.dk>

> Aarsagen til striber vil vaere en anden en aarsagen til ridser.

Ridser giver striber. Striber behøver ikke at være ridser.
Mvh
Ole

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-03 15:32

[...]

PS. Hej Ole. Jeg kom til at sende svaret direkte til dig... Her er det nu
kommet i gruppen

Fra : David List

Dato : 14-10-03 17:42

On Mon, 13 Oct 2003 16:31:42 +0200,
<KHS> <>
wrote in <3f8be42d$0$9758$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> [...]
> skraberen.
> Det gjorde jeg med de dias jeg brokkede mig over her i forumet for et par

Jeg proever.

Tak for svaret.