Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Ixus på pc
Fra : Storm

Dato : 11-10-03 17:46

Jeg har installeret et USB kort for at kunne
tilslutte kamera til en ca. 5 år gammel pc ME.

Jeg er ikke 100 på at kortet sidder rigtigt, men
i Enhedshåndtering er der 2 nye kommunikationsporte,
COM1 og COM4, de ser ikke ud til at fejle noget,
meldingen er at de fungerer korrekt.

Jeg har installeret softwaren fra kameraet:
Med RemoteCapture følger jeg instrukserne for at
se kameraet men får svaret: Check the lens cover and
the cable the reconnect.

Det undrer mig når jeg i Kontrolpaneler - Scannere og
kameraer siger: Tilføj enhed - så er der 3 valgmuligheder
under Canon (PowerShot A5, PowerShot A5 zoom,
PowerShot Pro70) - hvis jeg vælger: Har cd og prøver at
finde IXUS 400 fra disketten, så kan jeg ikke.
Jeg får hele tiden svaret: Ingen oplysninger om hardware
det pågældende sted.

Nogen hjælp at hente ?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Storm

Dato : 11-10-03 21:12

"Storm" <Ninzen@ofir.dk> skrev

> [...]
> finde IXUS 400 fra disketten, så kan jeg ikke.
> Jeg får hele tiden svaret: Ingen oplysninger om hardware

Det er det jeg synes er allermest mærkeligt. At der fra en
cd rom der følger med Canon IXUS 400 ikke skulle ligge en
mulighed for at tilføje en enhed der hedder sådan. Jeg har
prøvet med et par af de andre, men pc'en vil ikke se kameraet
fra Remote Capture.

Nu er jeg 99,9 på at USB'en er installeret korrekt med de
korrekte drivere.

Hvad kan man gøre?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 11-10-03 21:40

"Storm" <Ninzen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra Remote Capture.
>
> Nu er jeg 99,9 på at USB'en er installeret korrekt med de

Hmm - atter en lille tur på nettet - denne gang til:
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s400.html
Han skriver at dit kamera er "PTP [Picture Transfer Protocol]", hvilket sku'
betyde at du kan se det direkte i Stifinderen som et USB-drev, altså faktisk
kan hente dine billeder ind uden at installere noget som helst fra Canon.
Men jeg vil ikke love dig helt 100% at ME understøtter denne funktion.
Men altså: tilslut kameraet og se i stifinderen om der dukker et nyt drev
op. Hvis ikke så kig lige i manualen til dit kamera; tidligere Canon
modeller har haft mulighed for at vælge denne PTP option - eller en anden,
jeg ikke lige kan huske hvad hedder.
Måske ligger løsningen der ?

Mvh
Jesper

Fra : Storm

Dato : 11-10-03 22:02

"Jesper Hedegaard" <jo-tak-til@spam.dk> skrev

> [...]
faktisk
> kan hente dine billeder ind uden at installere noget som helst fra Canon.

Det læste jeg også om inden jeg købte kameraet, og testede på et lånt
inden jeg købte og ja, så herligt fungerede det på min Mac.
Den kunne straks se kameraet.

> Men jeg vil ikke love dig helt 100% at ME understøtter denne funktion.

Jeg tror det ikke.

> Men altså: tilslut kameraet og se i stifinderen om der dukker et nyt drev
> op.

Desværre ikke.

> Hvis ikke så kig lige i manualen til dit kamera; tidligere Canon
> modeller har haft mulighed for at vælge denne PTP option - eller en anden,
> jeg ikke lige kan huske hvad hedder.
> Måske ligger løsningen der ?

Hmmm - det kan jeg ikke lige finde ud af.
Som sagt, det undrer mig meget at jeg ikke kan få lov at vælge
Canon IXUS 400 på cd'en der følger med cameraet, når jeg
prøver at tilføje enhed i Scannere og camera.
Det har kostet en lørdag aften nu. Mon andre har haft lignende problem?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 11-10-03 22:23

> [...]
> prøver at tilføje enhed i Scannere og camera.
> Det har kostet en lørdag aften nu. Mon andre har haft lignende problem?

'ello again...

Prøv at se her: http://www.canon.co.jp/Imaging/IXUS400/ELIX400_2001-e.html

Et par cm nede står der en henvisning til download af nyeste WIA-driver -
netop til Win ME.
De påstår osse at denne driver selv starte Scanner + kamera troldmanden for
automatisk overførsel af billeder til pc-en.
Det lyder da i det mindste lovende - men lad os høre om de holder løftet !

MVH

Jesper

Fra : Storm

Dato : 11-10-03 22:39

"Jesper Hedegaard" <jo-tak-til@spam.dk> skrev

Herligt at du gider blive ved at "tippe"

> [...]
> automatisk overførsel af billeder til pc-en.
> Det lyder da i det mindste lovende - men lad os høre om de holder løftet !

Ja, Canon Camera USB WIA Driver, har jeg downloaded tidligere på
aftenen, hentet fra Canons side. Kun for at den fortalte at den allerede
lå på puteren. Jeg orker ikke at hente den igen, det er en version 6 jeg har
i systemet. Meget nyere fås den vist ikke.
Iøvrigt kan jeg ikke se, hvor jeg skulle kunne downloade fra linket, hvis
jeg absolut ville.

Men det lyder forrygende.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 12-10-03 09:53

On 11 Oct 2003 20:11:37 GMT, "Storm" <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]

>mulighed for at tilføje en enhed der hedder sådan. Jeg har
>prøvet med et par af de andre, men pc'en vil ikke se kameraet

Det du vil er det at hente billederne fra dit kamera?

Jeg spørger fordi "RemoteCapture" bruges til at "fjernbetjene" kameraet, og ikke
til at hente billeder. : D

Canons ZoomBrowser kan bruges til at hente billeder + meget andet.

Når windows skal finde mit Ixux v3 gør jeg følgene:

1. Sætter stikket i kameraet (kameraet skal være slukket)
2. Flytter knappen på kameraet over på "play"
3. Tænder kameraet - Herefter finder windows kameraet...

Prøv ovenstående og start ZoomBrowser for at se om den kan finde kameraet.

Hvis det ikke virker prøv at afinstallerer alt Canon software - Genstart og prøv
forfra...
--
Henrik

Fra : Storm

Dato : 13-10-03 06:23

"Henrik Villadsen" <chef@jyde.dk> skrev

> Det du vil er det at hente billederne fra dit kamera?
>
> Jeg spørger fordi "RemoteCapture" bruges til at "fjernbetjene" kameraet,
og ikke
> til at hente billeder. : D

OK - ja, det ser jeg nu, jeg prøvede nu med ZoomBrowser i går også,
RemoteCapture skulle vel også kunne se kameraet under alle omstændigheder.

> [...]
>
> Hvis det ikke virker prøv at afinstallerer alt Canon software - Genstart

Det har jeg nu gjort - fjernet _alt_ og geninstalleret alt og fulgt din og
manualens beskrivelse.
Der sker ingenting når jeg sætter kameraet i afspilningsmode og tænder det.
Forsøger jeg manuelt at tilføje nyt hardware, får jeg svaret at pc'en
intet nyt ser.
Forsøger jeg at tilføje enhed fra scannere og cameras i kontrolpanelet,
får jeg kun en liste over 3 canon cameraer, som ikke er mit.

Tak for hjælp - det er lige før jeg giver op.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 12-10-03 18:02

On Mon, 13 Oct 2003 07:22:42 +0200, "Storm" <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> [...]
>får jeg kun en liste over 3 canon cameraer, som ikke er mit.
>
>Tak for hjælp - det er lige før jeg giver op.

Ja det gør jeg også snart... : P

Du må nok til at kigge på USB kortet igen.

Sidder det GODT fast i soklen?

Har du installeret drivere til det?

Er der udråbstegn ved "USB controller" under enhedshåndtering?

Er det et USB 2 kort?
--
Henrik

Fra : Storm

Dato : 13-10-03 08:09

"Henrik Villadsen" <chef@jyde.dk> skrev

> Ja det gør jeg også snart... : P
>
> Du må nok til at kigge på USB kortet igen.
>
> Sidder det GODT fast i soklen?

Mjahh - det skulle jeg mene.

> Har du installeret drivere til det?

Jeg har tjekket i enhedshåndtering Universel Seriel bus-controllere
har når jeg åbner på + 2 USB øhh - udgange, der lever og har det
godt med drivere installeret og alt melder ok.

> Er der udråbstegn ved "USB controller" under enhedshåndtering?

Nej det hele ånder fred og idyl.

> Er det et USB 2 kort?

Nej ét kort med 2 udgange. Jeg prøvede at fjerne enheden helt
i enhedshåndtering. Ved genstart var meldingen: ny hardware
er fundet og USB dukkede op som som i enhedshåndtering.
Det lyder da som om det er ok med den USB installation.

Jeg funderer på om det faktum at jeg har brugt/bruger kameraet
under Mac har "initialiseret" kameraet på en måde så der skal
gøres noget på selve kameraet inden jeg kan koble det på pc?
Andet usb grej jeg har er til Mac, og de kan vel ikke bruges
til at kontrollere USB stikket, så skal der vel installeres drivere
til dem eller ting og sager?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 12-10-03 19:12

On Mon, 13 Oct 2003 09:09:26 +0200, "Storm" <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> [...]
>er fundet og USB dukkede op som som i enhedshåndtering.
>Det lyder da som om det er ok med den USB installation.

Ja det skulle være ok.

> [...]
>Andet usb grej jeg har er til Mac, og de kan vel ikke bruges
>til at kontrollere USB stikket, så skal der vel installeres drivere

Jvf. denne side kan kameraet tilsluttes både PC og Mac:
http://web.canon.jp/Imaging/IXUS400/ELIX400_2000-e.html

Så mon ikke dine Mac USB ting også passer til PC?

Det skal lige siges at den Mac jeg kender bedst, er BigMac : D

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 11-10-03 21:18

> [...]
> finde IXUS 400 fra disketten, så kan jeg ikke.
> Jeg får hele tiden svaret: Ingen oplysninger om hardware

Hej Nina
æhhh - com1 og com2 ??? På mine pc'ere hedder alle USB-porte altså USB !
Jeg er bange for at du mangler noget - evt at installere den rigtige driver
til dit USB-kort ?
Hvis du køre Windows XP er jeg ganske sikker på at der er "indbyggede"
drivere, men ældre versioner af Windows kan meget let kræve installation af
en driver.
Kører du Windows NT skal der mere end blot en driver til - NT understøtter
nemlig ikke USB fra starten. Dengang regnede Microsoft åbenbart ikke USB for
noget, der hørte til i andet end hjemme-pc'ere......

Btw: com-portene har været der i mange år - i "gamle" dage sku' du altid
slutte musen til et 9-benet stik, der ligner et skærmstik meget. Den anden
Com-port havde/har som regel et 25 benet stik, der ligner et printerstik
(eller rettere den modsatte del, altså den på printer-ledningen). Og
printerstik går vel også snart helt i glemmebogen - de fleste printere
understøtter vel USB nu til dags.

Altså: lad os lige høre hvilken Windows-version, du bruger - åh - nu ser jeg
allerede at du skrive "pc ME". Så regner jeg med at du kører Windows ME -
right ?
En hurtig tur til Microxxx giver denne artikel me mulig løsning:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;q278289
Prøv at se om det ligner dit problem og evt løser det. Ellers er der flere
lignende artikler om USB og ME.

Mvh

Jesper

Fra : Storm

Dato : 11-10-03 21:44

"Jesper Hedegaard" <jo-tak-til@spam.dk> skrev

Hej Jesper

> [...]
> Hvis du køre Windows XP er jeg ganske sikker på at der er "indbyggede"
> drivere, men ældre versioner af Windows kan meget let kræve installation

Jeg tror problemet med USB'en er løst. Nu ser jeg fint mine 2 USB adgange
i Enhedshåndtering. Vi flyttede USB kortet til pc'en nederste frie port, det
virkede som om det hjalp.
Og når jeg her under Enhedshåndtering - egenskaber vil opdatere driveren,
er svaret at den bedste driver allerede er installeret.

[Klip - tak for foklaring]

> [...]
> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;q278289
> Prøv at se om det ligner dit problem og evt løser det. Ellers er der flere

Jeg tror ikke problemet er USB og ME - men driveren til kameraet,
jeg har installeret den flere gang ifølge instrukserne skal den hedde:
Canon Camera WIA Driver, jeg har installeret fra cd, og jeg har hentet
hos Canon, tilsyneladende den samme, men jeg får ikke lov at tilføje
enheden under Scannere og Camera - der er andre kameraer en IXUS 400,
men vælger jeg et af dem, kan pc'en stadig ikke se mit kamera.

Ideer modtages med kyshånd.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : René Sørensen

Dato : 12-10-03 16:23

Hej Nina.
Nu sad jeg selv og gennemkiggede stifinder og var i enhedshåndteringen og
kunne simpelhen ikke forstå hvorfor jeg ikke kunne se kameraet.
Det jeg gjorde forkert var at jeg ikke læste manualen først!! Her ville du
se at hvis ikke ixus400 kommer frem under de emner der kan vælges (under
installering) trykker du bare fortsæt alligevel. Så går pc´en igang med at
installere driverne der passer til et hvilkensomhelst digitalt canon
kamera. Når pc´en har genstartet, sætter du USBstikket i først pc og dernæst
i kameraet. Så trykker du knappen (den du bruger til at gennemse billerne
_på_ kameraet) til venstre og nu vupti! vil pc´en straks se dit kamera.
Med venlig hilsen
René, Roskilde

Fra : Storm

Dato : 13-10-03 06:25

"René Sørensen" <lineogrene.fjernes@vip.cybercity.dk> skrev

> Det jeg gjorde forkert var at jeg ikke læste manualen først!!

Hør mig i den - jeg kan den snart udenad

> [...]
> i kameraet. Så trykker du knappen (den du bruger til at gennemse billerne
> _på_ kameraet) til venstre og nu vupti! vil pc´en straks se dit kamera.

Det er sådan jeg gør - intet sker. Se mit svar til Henrik V.

--
Venlig hilsen Nina