Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tillægsforsikringer
Fra : Matilde Bøgh

Dato : 11-10-03 08:30

Hvad mener I om de forsikringer man får tilbudt når man køber et kamera i
en butik?
Er det spild af penge, og hvad når man køber over nettet kan man også dér få
lavet en forsikring?
Mvh matilde

Fra : nyrup

Dato : 11-10-03 08:47

Hej Mathilde.
Jeg mener roligt man kan droppe det med tillægsforsikringer hvis man passer
på sine ting. Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse med alle de
overflødige forsikringer. Forretningerne og ekspedienterne vil gerne sælge
forsikringerne for de får procenter for det. Vi har jo 2 års reklamationsret
nu og det skulle undre mig om der ikke er taget højde for både det ene og
det andet i forsikringspolicerne, så de kan smyge sig uden om hvis der
opstår problemer. Med digitalkameraer og anden elektronik er det sådan at
udviklingen går så stærk at hvis uheldet er ude om et par år, så er prisen
faldet på noget nyt der "kan" dobbelt så meget som det man kunne købe en dyr
forsikring til...
mvh,
Lars-Peder N. Bøgh

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-10-03 09:12

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> wrote in message
> [...]
> en butik?
> Er det spild af penge, og hvad når man køber over nettet kan man også dér

For at finde ud af hvilke betingelse, der gælder, kan man jo sige "betinget
ja" til en forsikring. Den kan i mange tilfælde oprettes indtil en uge efter
købet. Så har man tid til at læse alt det, der er skrevet på bagsiden af
papirerne, og med meget små typer. Forsikringen gælder ikke, hvis det kan
dækkes af garantien eller andre forsikringer, eller man har handlet
uagtsomt.. Så du har de to år, som købeloven giver dig med hensyn til
garanti/reklamation. Hvis det bliver stjålet, eller indebrænder, vil din
normale indboforsikring kommer forrest. Hvis du i beruselse taber det, og
det ender som pulver, gælder den heller ikke. Jeg har selv svært ved at se
at en sådan tillægsforsikring skulle koste mere en 25kr, for sandsynligheden
for at den kommer i anvendelse er efter min opfattelse meget lille.

Bo //

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 11-10-03 11:01

> [...]
> en butik?
> Er det spild af penge, og hvad når man køber over nettet kan man også dér

Ja, de andre er jo ikke alt for begejstret, men jeg ville helt sikkert
overveje det. Jeg ved ikke hvad sådan en forsikring vil komme til at koste.
Det afhænger selvfølgelig af kameraet. Jeg her et Canon A40, som jeg i sin
tid købte for 3000 kr. Her synes jeg ikke at en total forsikring kan betale
sig, da kameraet ikke er så dyrt. Men hvis jeg f.eks. skulle købe et EOS 10D
eller 300D, ville jeg helt sikkert undersøge hvad sådan en forsikring vil
koste. Jeg vil godt give 1000 kr (måske endda 1500-1700 kr.) for en total
forsikring til et kamera, som koster 10.000 kr. Sådan en forsikring, som jeg
tænker på, dækker alt andet, som ikke er dækket normalt. Dvs. den dækker,
hvis kameraet går i stykker under normale omstændigheder, men også hvis man
taber det eller får sand/vand i det osv. Man skal dog også tænke på at man
om 2 år, måske kan købe et bedre kamera til det halve.

Vi har lige haft vores 4 år gamle TV til reperation på sådan en total
forsikring. Den dækker alt, inkl. sodavand, nedvæltning osv. i 5-6 år

mvh Frank

Fra : Tom

Dato : 11-10-03 16:23

> [...]
> koste. Jeg vil godt give 1000 kr (måske endda 1500-1700 kr.) for en total
> forsikring til et kamera, som koster 10.000 kr.

Nu skal man ikke tænke på hvad kameraet har kostet men hvad en reparation
evt vil koste. Jeg har læst om priser på 2-3.000 Kr for en udskiftning af
elektronikken i et kamera. Det skal man holde op mod forsikringens pris og
om man vil løbe den risiko.

--
Tom

Fra : PV

Dato : 11-10-03 11:21

> [...]
> en butik?
> Er det spild af penge, og hvad når man køber over nettet kan man også dér

Hej Matilde,
Jeg har prøvet et antal gange at blive presset hårdt, specielt hos Merlin,
til at købe tillægsforsikring. Har dog altid afvist.

Du kan hente flere betragtninger om tillægsforsikringer på Forbrugernes Hus.
De er ikke specielt imponerede af disse forsikringer. Gå evt til
http://www.fi.dk og søg på "tillægsforsikringer".

En anden mulighed er forbrugerstyrelsens hjemmeside. De skriver, at salget
af disse forsikringer ikke er uden problemer. Der ligger en artikel i PDF
format på deres hjemmeside. Du kan hente den her:
http://www.fs.dk/pdf/rr/99/rr990702.pdf
hilsen Per

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-10-03 13:28

"Matilde Bøgh" wrote:

> Hvad mener I om de forsikringer man får tilbudt når man køber
> et kamera i en butik?

Jae det er spild af penge, den bedste forsikring er, at du passer
på dit kamera, og at du køber en god fototaske, som ka' beskytte
kameraet under transport...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Verner Nykjær

Dato : 11-10-03 13:35

Matilde Bøgh <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev:
>Hvad mener I om de forsikringer man
>får tilbudt når man køber et kamera i
>en butik?
Jeg mener det er en god ting når man køber bærbart udstyr, også
kamera. Jeg vil gerne at mit kamera skal kunne bruges af alle i
familien uden at skulle være bange for at det ender galt.
>Er det spild af penge, og hvad når
>man køber over nettet kan man også dér få
>lavet en forsikring?
Mange netbutikker har en lignende ordning, og der er rigelig plads
i budgettet til forsikringen, når varen er købt i en netbutik

Mvh Verner

Fra : Tom

Dato : 11-10-03 16:26

> Jeg mener det er en god ting når man køber bærbart udstyr, også
> kamera. Jeg vil gerne at mit kamera skal kunne bruges af alle i
> familien uden at skulle være bange for at det ender galt.

Jeg tror du tager fejl.
Forsikringen dækker ofte ikke hvis en af dine familiemedlemmer kommer til at
smide kameraet på gulvet. Men bevares det står (mellem linierne) i policen.

--
Tom

Fra : emj

Dato : 11-10-03 17:08

On Sat, 11 Oct 2003 09:30:25 +0200, "Matilde Bøgh"
<matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> wrote:

>Er det spild af penge, og hvad når man køber over nettet kan man også dér få
>lavet en forsikring?

Jeg ringede til mit eget forsikringsselskab for at tjekke, om mit
fotogrej automatisk var dækket af vores forsikring. Det var det på
lige fod med alt andet skrammel, som vi har forsikret indenfor den
beløbsramme, vi havde tegnet forsikring på

Hilsen emj

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 11-10-03 20:40

Jo - forsikring af sit fotoudstyr og andet elektronikudstyr er helt fint -
se bare her
- så hvis det ellers er i en butik som har den RIGTIGE dækning - så brug
lidt penge på det - det betaler sig.
Jeg taler af erfaring (branchen)

http://www.fi.dk/presse/nyhedsbrev/18092003/1/

Claus Rasmussen

Matilde Bøgh <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f87afe8$0$54810$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : wedebo

Dato : 12-10-03 05:38

Hej
Jeg køber tillægsforsikring til udstyr jeg bringer med mig i det daglige,
såsom kameraer og bærbar pc. Fuld forsikring til Canon eos 300d koster
f.eks. ca1000,- kr, det mener jeg er billigt
(Det er da fedt at få den fulde pris for et 4 år gammelt (ældgammelt)
kamera, hvis uheldet er ude!
Hilsen Knud

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-10-03 10:01

wedebo wrote:

> (Det er da fedt at få den fulde pris for et 4 år gammelt (ældgammelt)
> kamera, hvis uheldet er ude!

Du har vist ikke læst alle forbeholdne i forsikringsbetingelserne.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 12-10-03 12:02

Hvis man køber de RIGTIGE steder er der IKKE noget med småt - det I skal
tænke på at der jo er mange "medløbere"
som her en meget dårligere dækning.

Claus Rasmussen

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3F89184E.9F68E654@niels-ebbesen.net...

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-10-03 13:14

Claus Rasmussen wrote:

> Hvis man køber de RIGTIGE steder er der IKKE noget med småt
> - det I skal tænke på at der jo er mange "medløbere" som her
> en meget dårligere dækning.

Der findes ikke nogen forsikringer, som efter 2 - 3 eller 4 år
udbetaler nyprisen på en vare, hvis der sker et uheld.

Man kan højst få en erstatning, som svarer til den værdi som
varen har på det givne tidspunkt, hvor der sker en skade, og
næsten alle forsikringsselskaber har nogle helt faste regler,
som de nedskriver de forsikrede effekters værdi efter, og
elekronik som computere og digitale kamereaer nedskrives ret
hurtigt, så deres værdi vil højst være 20 - 30% af nyprisen
efter 3 - 4 år...

Alle de forsikringer som udbydes sammen med forbruger elektro-
nik har reelt kun en god dækning de første par år, hvor garan-
tien dækker, og så er præmien helt urimlig høj, vi kan købe en
familieforsikring med en dækning på en halv million, for et par
tusinde pr. år., så hvorfor betale tusind kr. i præmie for en
forsikring af en vare til nogle få tusinde kroner.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 12-10-03 18:56

> [...]
> tusinde pr. år., så hvorfor betale tusind kr. i præmie for en
> forsikring af en vare til nogle få tusinde kroner.

Tusind tak for alle jeres svar :)
Mvh Matilde