Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 10D's afløser?
Fra : Ole Hansen

Dato : 10-10-03 20:13

Jeg var helt sikker på, at jeg ville købe et Canon 300D kamera - nu
var det endelig kommet ned i en pris, hvor man stadig kunne gå forbi
banken uden at man blev råbt efter!

Så var det, at der var nogle meget fornuftige indlæg i denne gruppe
om, at der trods alt ikke var så stor forskel i prisen på et 300D og
10D, når man lagde et par linser, CF kort og et par flash oven i
prisen.

Jeg havde lavet en fornuftig bestilling på nettet, som ville løbe op i
omkring kr. 20.000, og sagde til konen - nu trykker jeg. Så sagde
hun; lille skat skal du ikke lige sove på det? Ikke blot er hun køn
men også klog!

Det fik mig til at tænke på fremtiden. Canon 10D blev annonceret 27.
januar 2003, så det kan vel ikke vare så længe inden, der må komme en
opdatering.

Hvad kan det være?

- med sikkerhed flere pixels (har jeg ikke så meget brug for)
- bedre autofokus - er vel altid godt
- større CMOS og måske gange brændevidden med 1,3?

Specielt det sidste kunne være interessant, da linserne dermed blive
langt mere tilnærmelige og udbuddet af brugte langt større - når man
altså har brug for ca. 24 mm.

Har andre et bud på, hvad en kommende model kunne medføre - eller skal
man bare se at komme igang?

Mvh - Ole

Fra : Mic Holm

Dato : 10-10-03 20:24

Som med alt andet skal man købe nu, og ikke når den næste kommer. Hvis der
går 6 mdr. før den næste DSLR model kommer, er der kun 12 mdr. Til den
næste, så så må man hellere vente på den. I mellemtiden tager man så 2 film
med sit gamel P&S kamera. Trist.

Køb NU. Køb Canon, for de er de bedste (til DSLR), og du kan bruge
objektiverne på dit 3D (Eller hvad den kommer til at hedde) når engang 6MP
ikke er nok, eller der kommer et full-frame DSLR til 10K. - Der går nu nok
nogle dage. Og selv der er dit brugte 10D sikkert 5K værd...?

Køb NU.

--Michael

Fra : Jan

Dato : 10-10-03 21:50

"Ole Hansen" <1pefa@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - større CMOS og måske gange brændevidden med 1,3?
>
> Har andre et bud på, hvad en kommende model kunne medføre - eller skal

Mine bud på næste model:
- større CMOS og dermed flere pixels
- mere kompakt
- hurtigere kamera generelt
- fjernbetjening
- USB 2.0 / Firewire tilslutning
- bedre batteri levetid
- et par ekstra features ?
- lavere pris

Det er ikke mange forbedringer, så spring du bare ud i det allerede nu!

Jan

Fra : Alex W

Dato : 10-10-03 21:22

Jeg har hørt at Canon vil sætte forskellige modeller på markedet til
forskellige priser.

En fyr på omkring 8 Mb med forlængerfaktor på omkring 1.3x gange
Pris ... tja nok omkring 20 kilo....

300d er jo kommet ...

Så kommer der et nyt 2D (1D's afløser)... men nok ikke de første år ... Den
bliver nok hurtigere til seriebilleder...

Men det er måske rygter ))

/Alex

Fra : Hans Chr. Sørensen

Dato : 10-10-03 22:00

Hej Ole!
Udviklingen gør at der vil altid komme en ny model 'i morgen', som måske
både er bedre og billigere, og de vil komme hurtigere og hurtigere. Man kan
vælge at vente, eller overveje om man i det hele taget har brug for det.
Jeg gjorde de samme overvejelser som dig, tog en beslutning og købte et
Canon EOS D60 for lidt over et år siden. Jeg måtte slippe 25K for huset. Men
jeg har aldrig fortrudt.

Hilsen Hans - www.fotofritid.dk

Fra : wedebo

Dato : 12-10-03 05:45

Efter 14 dage med en tysk brugsanvisning og en masse eksperimenteren, kan
jeg kun sige god for Canon EOS 300D med standard zoomobjektiv, men jeg har
også kun et ældgammelt Nikon Coolpix 950 at sammenligne med.
Autofokus fungerer super, også under dårlige lysforhold, og belysningen er
som regel perfekt, og i ekstreme tilfælde nem at sætte ud af drift.
Knud

Fra : Daniel Birch

Dato : 12-10-03 13:02

> [...]
> altså har brug for ca. 24 mm.
>
> Har andre et bud på, hvad en kommende model kunne medføre - eller skal

En oplagt funktion, som indtil videre mangler i alle Canons d-SLR-modeller,
er øjestyret fokusering, som det kendes fra EOS 50, 30, 3 osv. Bruger selv
EOS 50 og glæder mig ufattelig meget over øje-fokuseringen.

mvh
Daniel

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 12-10-03 20:36

"Daniel Birch" <danielbirch@hotmail.com> wrote:

>En oplagt funktion, som indtil videre mangler i alle Canons d-SLR-modeller,
>er øjestyret fokusering, som det kendes fra EOS 50, 30, 3 osv. Bruger selv
>EOS 50 og glæder mig ufattelig meget over øje-fokuseringen.

EOS 5 var vist det første hus med øjenstyret autofokus...

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : KNL DtP

Dato : 13-10-03 11:57

"Daniel Birch" <danielbirch@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En oplagt funktion, som indtil videre mangler i alle Canons
d-SLR-modeller,
> er øjestyret fokusering, som det kendes fra EOS 50, 30, 3 osv.

Jep - jeg saver også denne funktion på mit EOS 10D. Fungerer nemlig rigtigt
godt på EOS 5, som jeg heldigvis stadig har stående.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk