Foto
IBM760 5420
Teil 3020
resize i PS
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-10-03 19:04

Jeg kan desværre ikke finde et ældre indlæg om resize,
men husker jeg rigtig var det noget med at convertere en RAW fil
til TIF, derefter resize til 5000 pixel, og efter behandling med
USM m.m. gemme i JPG, i mindste kompress.
Er det ikke at tilføje en masse falske pixels, når jeg
converterer en RAW fil, får jeg en TIF fil på ca. 11 MB, så
hvorfor det andet, kan nogen forklare lidt mere om fordelen ved
den omtalte manøvre.
mvh Ebbe

Fra : KNL DtP

Dato : 09-10-03 19:40

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Er det ikke at tilføje en masse falske pixels, når jeg
> converterer en RAW fil, får jeg en TIF fil på ca. 11 MB, så
> hvorfor det andet, kan nogen forklare lidt mere om fordelen ved
> den omtalte manøvre.

Det giver ingen mening at forstørre billedet fra f.eks. 3000 -> 5000 pixels
på den længste led, med mindre man ønsker en kæmpe billedfil (til en plakat
e.l.). Man får ikke flere detaljer - blot en stor fil. Hvis man
efterfølgende skulle give den en gang USM og så gemme den som JPG, så ved
jeg nu ikke hvad dette skulle bruges til. Vil man lave en web-udgave, så
vil man da resample billedet til måske 1000 pixels på den længste led og så
gemme den som JPG.

.... så behold du blot din RAW fil og din konverterede TIF, som du efter
redigering i Photoshop med fordel kan gemme med LZW-komprimering (som er
tabsfrit). Så kan du altid redigere i din TIF-fil uden du mister kvalitet,
og du kan altid hoppe tilbage til RAW'en. Interpoleringen og JPG-halløjet
giver ingen mening, hvis målet er kvalitet og ok filstørrelse.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 10-10-03 08:22

On Thu, 9 Oct 2003 20:40:23 +0200, "KNL DtP"
<knl_dtp@hotmail.com> wrote:
klip

>Det giver ingen mening at forstørre billedet fra f.eks. 3000 -> 5000 pixels
>på den længste led, med mindre man ønsker en kæmpe billedfil (til en plakat
>e.l.). Man får ikke flere detaljer - blot en stor fil. Hvis man

Mange tak for svar, så er jeg mere rolig.
Jeg fik et lavet i Jap.foto 30x45 det var fint, men de kan jo
også lave 50x75, og det kræver vel en stor fil, de anbefaler selv
mellem 8 -16 megapix.
mvh Ebbe