Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalkamera med 25 frames video optagels~
Fra : pizza

Dato : 08-10-03 22:03

Eksisterer der et fotokamera med 25 frames /sekund video? Jeg har selv en
udmærket Canon A60, der filmer med 15 fps, men overalt hvor jeg har læst er
det ikke lykkedes mig at støde på et kamera med 25 fps. Ellers også er det
så megadyrt, at det ligger langt udenfor amatørernes rækkevidde.

På forhånd tak

Fra : K

Dato : 08-10-03 22:15

Jeg har netop anskaffet et Minolta Dimage A1 - det kører med 24
frames/sek. - så det er da tæt på. Max. 15 min.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 08-10-03 22:17

pizza skrev :
> [...]
> det ikke lykkedes mig at støde på et kamera med 25 fps. Ellers også er det
> så megadyrt, at det ligger langt udenfor amatørernes rækkevidde.

Hvis kameraet gemmer i MPEG format, så skal det være 15 fps!
Ellers skal det gemme i AVI (enkeltbilleder) og det fylder.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : pizza

Dato : 08-10-03 22:25

MPEG ? 15 fps? Standarden for videocd er 25 fps...

Måske skulle jeg lige kigge på Minoltaen...

Takker...

Fra : Pico

Dato : 08-10-03 22:28

pizza wrote:
> MPEG ? 15 fps? Standarden for videocd er 25 fps...

Det er rigtigt, men hvis du har en mpeg fil og f. eks. brænder den til SVCD
med Nero er den fin på fjernsynet og prøv en gang at tænke dig hvad de
10 ekstra frames betyder på hukommelskortet.
Pico

Fra : pizza

Dato : 09-10-03 13:53

Jeg har eksperimenteret lidt med at brænde 320x240 Canon A60 film i 15 fps
til en VCD (352x288, 25 fps). Resultatet var meget hakkende. Om det var min
billige DVD-afspiller, skal jeg ikke kunne sige.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 09-10-03 14:39

Michael Lund Sørensen skrev :

> Hvis kameraet gemmer i MPEG format, så skal det være 15 fps!
> Ellers skal det gemme i AVI (enkeltbilleder) og det fylder.

Det jeg egentligt mente var at MPEG bruger hver 15'ne billede som fullframe
og de næste 14 som partial frame (delbillede). Det kan man selvfølgelig godt
lave ved 25 fps, og det er det jo på fx DVD'er, men det kommer altså til at
fylde en del mere.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Frenjon

Dato : 09-10-03 15:10

Fiji's 2 nye FinePix kameraer gør (S5000 og S7000)
640*480 ved 30 FPS ~ unlimited (kun begrænset af medie), samme med den lidt
ældre S602Z model...

K: - er du ellers tilfreds med A1 kameraet? - Overvejer det nemlig også
kraftigt :)

-Frenjon

Fra : pizza

Dato : 09-10-03 16:01

Aha...takker!

Fra : K

Dato : 09-10-03 21:20

"Frenjon" <Frenjon@NOSPAMworldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lidt
> ældre S602Z model...
>
> K: - er du ellers tilfreds med A1 kameraet? - Overvejer det nemlig også

Mine erfaringer er endnu ret begrænsede - jeg købte det i lørdags og har
desværre ikke haft megen tid til at "lege", men jeg er yderst tilfreds
indtil videre. Ergonomisk er det vældigt godt, faciliteterne er næsten
uendelige og kameraet reagerer særdeles hurtigt.

Grunden til at jeg valgte A1 var, at jeg i vores nuværende Canon S40
manglede zoom, vidvinkel (mere end 35mm) og en kraftig blitz. Derfor købte
jeg også en Minolta 3600HS (D) blitz med - og muligheden for at køre trådløs
TTL er genial.

Kameraet lader til at være en god erstatning for mit gl. SLR, hvor jeg havde
en 28-200mm optik. A1's billedstabilisering gør zoom'en meget mere
anvendelig - og jeg har stadig den gode, gamle mekaniske zoomring, der er
hurtigere og mere præcis end motorzoom. Samtidig holder det batteriforbruget
nede - der er stadig masser af strøm tilbage fra 1. opladning trods brug af
billedstabilisator, skærm(e), blitz og konstant autofokus.

Mekanisk er A1 ganske lækker og virker meget solid (hvilket vist ikke var
tilfældet med forgængerne).

Billeder: Jeg har ikke nået mange "rigtige" billeder - men det, jeg har set,
har været meget tilfredsstillende - og tydeligt bedre end vores S40, som jeg
ellers er meget tilfreds med.

Udfra mine foreløbige erfaringer, vil jeg klart anbefale det - men kig også
på Sony's 828, der er "lige om hjørnet" - det var kraftigt med i opløbet hos
mig. Det blev dog billedstabiliseringen, der vandt - den kan være meget
nyttig i hverdagen.

Held & lykke!

Fra : pizza

Dato : 09-10-03 21:38

Det lader netop til, at billedstabiliseringen er en af mine fremtidige
ønsker...det må kunne give lavere lukkerhastigheder og stadigvæk gode
billeder?

Fra : K

Dato : 12-10-03 13:07

> Det lader netop til, at billedstabiliseringen er en af mine fremtidige
> ønsker...det må kunne give lavere lukkerhastigheder og stadigvæk gode
> billeder?

Ja - Minolta lover ned til 1/25sek. v. 200mm zoom - jeg har ikke efterprøvet
det systematisk - men det lader til at virke godt.

Fra : Frenjon

Dato : 09-10-03 23:45

Tak for det lille review "K"

Jeg er ikke meget for Sony's 828 - mest pga. udformningen - det er sgu for
stort..

Som du skriver mht. "opløbet" er jeg selv nede på 8 kameraer at vælge
imellem
Canon G5
Canon 300D
Fuji Finepix S7000
Minolta DiMAGE A1
Nikon Coolpix 5700
Olympus Camedia C-5060WZ
Olympus Camedia C-750 (755 modeller er på vej)
Sony CyberShot V1

Tror det endelige "slag" kommer til at stå mellem 300D, A1 og 5700
modellerne..
Skal lige forbi nogle flere forretninger og prøve at holde dem IRL :)

-Frenjon

Fra : K

Dato : 12-10-03 13:14

"Frenjon" <Ingen@spam.tak> skrev i en meddelelse
> Tak for det lille review "K"
>
> Jeg er ikke meget for Sony's 828 - mest pga. udformningen - det er sgu for
> stort..

Det var også et af mine kritikpunkter + vægt!

> [...]
> modellerne..
> Skal lige forbi nogle flere forretninger og prøve at holde dem IRL :)

God idé. Jeg fravalgte 300D, da jeg ville være nødt til at købe flere
objektiver for at dække behovet - og jeg ville gerne slippe for at skifte...
5700 blev fravalgt, da det ikke bød på tilstrækkelig vidvinkel - jeg ville
gerne ud i noget, der svarede til min 28mm på mit analoge SLR.

Læs iøvrigt fuld test på: http://www.digit.no/tester/?id=6511

samt yderlige info på
http://www.dpreview.com/news/0309/03092401minoltaa1samps.asp

Begge sites har desuden test/omtale af de øvrige kandidater.

Fra : Frenjon

Dato : 13-10-03 14:12

K wrote:
> [...]
> skifte... 5700 blev fravalgt, da det ikke bød på tilstrækkelig
> vidvinkel - jeg ville gerne ud i noget, der svarede til min 28mm på

Jeg har endnu ikke været i en butik hvor de havde 5700 jeg kunne prøve..
Men som du skriver er 5700 jo kun fra 35mm - har disse 7 mm forskel på de
28->35mm virkelig den store betydning?

Jeg er først i disse dage ved at læse mig til "the basics" omkring dette og
fototeknik generelt - så jeg ved ærlig talt ikke så meget.. Vil dog gerne
vælge rigtigt nu når jeg alligevel skal ofre så meget på mit første
ordenlige kamera :)

> Læs iøvrigt fuld test på: http://www.digit.no/tester/?id=6511

Takker for linket - har været det preview igennem på dpreview.com - venter
på at de fulde review bliver postet snart :)

-Frenjon

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-10-03 10:02

> [...]

> Nikon Coolpix 5700
> Olympus Camedia C-5060WZ
> Olympus Camedia C-750 (755 modeller er på vej)

Hvis valget falder på Nikon Coolpix 5700, så har jeg et fra juli i år til en
god pris

--
-Jens B.

Fra : Frenjon

Dato : 13-10-03 14:07

Ok - det skal jeg huske :)
Må man høre hvorfor du vil sælge?

-Frenjon

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-10-03 14:43

> Ok - det skal jeg huske :)
> Må man høre hvorfor du vil sælge?

Jeg har kastet min kærlig på Canon EOS 10D, så jeg skal lige finde 20K et
eller andet sted

--
-Jens B.

Fra : Henrik

Dato : 10-10-03 00:34

> [...]
> det ikke lykkedes mig at støde på et kamera med 25 fps. Ellers også er det
> så megadyrt, at det ligger langt udenfor amatørernes rækkevidde.

Det her har 30 fps
http://www.dpreview.com/news/0310/03100201panasonicdmcfz10.asp