Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filter sidder fast - hvordan får jeg det
Fra : Bud

Dato : 07-10-03 08:34

Hej

Jeg har en dejlig AF Nikkor 80-200 D 1:2.8 - men UV filteret sidder fast.
Jeg har overvejet en rørtang - men tænkte at der måske findes en bedre
løsning

Er der nogen her der har et godt foreslag til hvordan man løsner sådan
et filter.

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Jes

Fra : Jan J.

Dato : 07-10-03 09:04

"Bud" <davinci@mailREMOVE.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> løsning
>
> Er der nogen her der har et godt foreslag til hvordan man løsner sådan

Prøv forsigtigt med en rørtang, men med en kraftig klud rundt om filteret.
Evt. et stykke vaskeskind. Og pas på ikke at trykke for hårdt og sørg for at
tangen ikke får fat i selve objektivet. Filteret er billigere at erstatte.

Mvh
Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-10-03 09:29

Bud wrote:

> [...]
> løsning
>
> Er der nogen her der har et godt foreslag til hvordan man løsner sådan

Hvis du bruger en rørtang, så kan du være helt sikker på, at du
får trykket UV filteret så det bliver ovalt, hvis det er skruet
på med håndkraft, så kan det også skrues af med håndkraft.

Der kan dog være kommet noget snavs ind i gevindet, som gør at
det binder, og så kan det være næsten umuligt, men prøv at ta'
en gummihandske på den hånd, som skal ha' fat i UV filterets
tynde kant.

"Lad mig komme til, jeg bruger ikke vold, jeg har bare en større
hammer"...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Birger Borgwardt

Dato : 07-10-03 10:13

In article <3F82794C.14243EA2@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net wrote:

> [...]
> det binder, og så kan det være næsten umuligt, men prøv at ta'
> en gummihandske på den hånd, som skal ha' fat i UV filterets

Eller et stykke vaskeskind kan undertiden også hjælpe med at få fat om filteret.

> "Lad mig komme til, jeg bruger ikke vold, jeg har bare en større
> hammer"...!

Ellers vil jeg tilslutte mig Niels Ebbesen sidste forslag, bare venligere,
Jeg kan sagtens redde filteret, for jeg har en meget stor muggert...!

Hvis det ikke kan friste, så er her en en anden løsning hvis du ikke kan
komme videre med at lirke og håbe.
Det har hjulpet mig engang da jeg stod i samme situation, om det var fordi
det hjalp eller fordi jeg tog en god pause skal jeg ikke sige, men her er
muligheden:
Frys en tyk glasplade ned.
Når den er godt kold, læg den på et klæde, så den holder på kulden.
Sæt filteret ned på glasset, så det bliver koldere en obj.
Bed en bøn, og skru filteret af

Hilsen.....

000

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-10-03 10:06

"Bud" <davinci@mailREMOVE.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> løsning
>
> Er der nogen her der har et godt foreslag til hvordan man løsner sådan

Hej Jes

Den lidt mere besværlige løsning, men nok lidt mere sikker.
Prøv at nedkøle optikken, sådan at dit filter bliver kølet mest, når du når
et punkt hvor filteret er koldere end optikken, så er den blevet en anelse
mindre, og har derfor måske løsnet sig lidt, så den er lidt lettere at få
fri. Ellers prøv en remklemme, den ligner til forveksling sådan en fjalt
man bruger til at skrue oliefilteret af en bil, bare mindre. Der kan du tage
lidt mere ved, da den trykker lige meget, hele vejen rundt.

M.V.H.....Benny..

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-10-03 12:54

"Bud" <davinci@mailREMOVE.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen her der har et godt foreslag til hvordan man løsner sådan
> et filter.

1. Placér objektiv i vandtæt plastikpose
2. Placér lodretstående objektiv (i pose) i flad tallerken med filteret
nederst
3. Placér hele opstillingen i køkkenvasken og lad koldt vand løbe ned i den
flade tallerken
4. Vent et par minutter, til filteret er blevet godt afkølet og prøv
derefter at skrue det af

Det er vigtigt, at tallerkenen ikke er dybere, end at kun filteret er under
afkøling af det rindende vand.

--
-Jens B.

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 07-10-03 13:17

Bud skrev:

--
------------------ citat ------------------
Jeg har en dejlig AF Nikkor 80-200 D 1:2.8 - men UV filteret sidder fast.
Jeg har overvejet en rørtang - men tænkte at der måske findes en bedre
løsning
---------------- citat slut ----------------
Det var dog de utroligste forslag, som er kommet ind på løsningen af det
problem.
Der er ingen tvivl om, at de alle er velmente, men glem dem dog.

Brug en kyndig tekniker - en fagmand -- mon dog ikke en god fotohandler ved
besked.
Skulle apparatet indsendes til demontering af filteret, er det dog så langt
at foretrække fremfor kostbare eksperimenter.
Men måske har du fået det pillet af?

Med venlig hilsen
Hans-Jørgen.

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-10-03 13:16

> [...]
> løsning
>
> Er der nogen her der har et godt foreslag til hvordan man løsner sådan
WD-40 eller tilsvarende er gode til nogle ting.
Sprøjter man lidt i bunden af et snapseglas, tager en dråbe med en nål og
applicerer rette sted, kan man opnå meget. Og så tørrer man af bag efter.

--
Mvh, Ole.
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 07-10-03 13:27

Hej

Prøv at smutte ind til en fotohandler (en rigtig fagmand), jeg har set at
der findes sådan nogle plastic dimser man kan sætter på en filter (det
minder om en ring med vinger), hvorved man kan få bedre fat (hvis du selv
vil købe dem, kan du finde dem hos www.speedgraphic.co.uk), det er på side
10 i deres katalog som man kan downloade på deres hjemmeside (de kalder dem
"filter wrenches)...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-10-03 18:26

> [...]
> løsning
>
> Er der nogen her der har et godt foreslag til hvordan man løsner sådan

Hvis du trykker på siderne af filteret, bliver det ovalt og binder endnu
bedre. Hvis du lægger en håndflade ind mod filteret forfra og trykker i
længdeaksen af objektivet, kan det som regel skries af. Hvis du lægger en
ren klud mellem håndfladen og filteret, slipper du for at rengøre det
bagefter.

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-10-03 18:29

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> wrote in message news:3f82f5c8$0$23299

> [...]
> længdeaksen af objektivet, kan det som regel skries af. Hvis du lægger en
> ren klud mellem håndfladen og filteret, slipper du for at rengøre det

Er det HELT umuligt plejer det at hjælp med en silikonegummislange, der
stramt lægges rundt langs filterets metalkant. Så trykker man lige meget
hele vejen rundt, og kan dreje det. Jeg har endnu ikke opgivet et filter,
brugt smøreolie eller koldt vand.

Bo //

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-10-03 18:43

Bo Bjerre wrote:

> Jeg har endnu ikke opgivet et filter, brugt smøreolie eller koldt vand.

Man må under ingen omstændighedder bruge olier på objektiver,
olie har nemlig ingen overfladespænding, d.v.s. at den lang-
somt men sikkert fordeler sig ud over alle flader.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-10-03 18:47

> Man må under ingen omstændighedder bruge olier på objektiver,
> olie har nemlig ingen overfladespænding, d.v.s. at den lang-
> somt men sikkert fordeler sig ud over alle flader.

det er vi HELT enige om, men i denne tråd er foreslået, at bruge WD40, som
jeg normalt bruget til at løsne hjulbolte på min bil med. Og det bringer mig
i kog, at se den slags forslag.

Bo //

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 07-10-03 19:08

Hej

Der er jo lavet værktøj til at fjerne filtre med, hvis man er villig til at
betale 2,95 £ fra www.speedgraphic.co.uk kan man købe dette, en anden
mulighed, som jeg også har foreslået er at smutte ned til sin fotohandler og
se hvad han kan gøre. Man skal ikke lege for meget med et så dyrt
objektiv...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-10-03 19:39

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg normalt bruget til at løsne hjulbolte på min bil med. Og det bringer

Hvordan kan det bringe dig i kog, ihukommende den måde, jeg angav.? WD 40
har, som andre olier, en overfladespænding. Blot er den lav for WD 40, og
det er fidusen. Og som jeg skrev, man tørrer af bag efter.
Men ideen med den flade hånd er nok bedre til lige dette.
Mvh
Ole

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-10-03 20:10

Ole Larsen wrote:

> [...]
> det er fidusen. Og som jeg skrev, man tørrer af bag efter.
> Men ideen med den flade hånd er nok bedre til lige dette.

Man må bare ikke bruge olie på objektiver - færdig slut basta..!

Prøv at dryppe bare en dråbe olie på en ikke sugende overflade,
hvor olien er synlig, så vil du allerede efter en time kunne se
at olien har fordelt sig ud over et meget stort arial, og i
princippet vil olien blive ved med at fordele sig indtil, at
olielaget kun er et monokyle tykt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-10-03 20:18

> Man må bare ikke bruge olie på objektiver - færdig slut basta..!

Der er ikke tale om at benytte olie på objektivet, men på filtergevindet. Og
bruger man hovedet til andet end at holde hatten med, skulle det ikke være
så svært finde ud af.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 08-10-03 08:53

On Tue, 7 Oct 2003 21:18:12 +0200, "Ole Larsen"
> [...]

>bruger man hovedet til andet end at holde hatten med, skulle det ikke være

Under alle omstændigheder er det for sent at smøre et gevind der
sidder fast, det skal gøres før man monterer det.
Og der er jo andre midler end olie - stearin f. eks. -, som også
er godt til en lynlås, selvom gearolie sikkert også virker
mvh Ebbe

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-10-03 11:48

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og der er jo andre midler end olie - stearin f. eks. -, som også
> er godt til en lynlås, selvom gearolie sikkert også virker

Ideen med en gennemtrængningsolie er netop at løse op for det, der er groet
fast.
Men jeg synes at vi skal stoppe her.
Han får nok løsnet sit filter, og dette skulle vel ikke ende i et spørgsmål
om hvem, der har den største.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-10-03 12:29

Ole Larsen wrote:

> Ideen med en gennemtrængningsolie er netop at løse op for det,
> der er groet fast.

Og det er netop oliens evne til at penetrere der gør den så for-
bandet farlig, en enkelt dråbe kan flyde ud og dække et meget
stort område, og linselementer med en oliefilm på, er bare en
katestrofe...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-10-03 16:34

> [...]
> bandet farlig, en enkelt dråbe kan flyde ud og dække et meget
> stort område, og linselementer med en oliefilm på, er bare en

Min indgang her var, at du påstod at olie ikke har en overfladespænding. Det
har den naturligvis.
Og det prøver du at krybe uden om. Og det er du velkommen til. Jeg gider
ikke lege med mere.
Dette er en fotosite og vil du absolut fortsætte dette pladder, bliver det
uden undertegnedes deltagelse.

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-10-03 20:25

> [...]
> at olien har fordelt sig ud over et meget stort arial, og i
> princippet vil olien blive ved med at fordele sig indtil, at

Taber jeg en dråbe olie på et ikke sugende underlag, "buler den op" p.gr.a.
overfladespændingen.
Og det bliver den ved med indtil jeg tørrer den væk. Du må opdatere dine
fysikkundskaber.
Men dette er OT i en fotogruppe.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-10-03 21:55

Ole Larsen wrote:

> [...]
> overfladespændingen.
> Og det bliver den ved med indtil jeg tørrer den væk. Du må opdatere dine

Jeg kan til gengæld helt on-topic fortælle dig, at du ta'r fejl,
dem der servicerer og reparerer fotoudstyr, kan fortælle dig, hvor
ofte de får kamerae og objektiver til reparation, som brugerne
selv har smurt med en enkelt dråbe olie...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-10-03 06:33

> [...]
> ofte de får kamerae og objektiver til reparation, som brugerne
> selv har smurt med en enkelt dråbe olie...

Uden tvivl, men ikke hvis man har gjort som jeg foreslog og på et filter.

Fra : Bud

Dato : 11-10-03 09:48

Bud wrote:
> [...]
> løsning
>
> Er der nogen her der har et godt foreslag til hvordan man løsner sådan

Jeg kan ikke huske hvem der foreslog det med gummihandsken - men det
virkede *S*

Tak for tippet.

Venlig hilsen

Jes