Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Måske OT: Crop i PSP8
Fra : GRISEN

Dato : 06-10-03 22:26

Det burde jo være sindsygt nemt... men jeg kan ikke finde ud af det.
Jeg kunne godt i PSP7.

Jeg vælger crop tool'et i højre side, trækker en firkant rundt om motivet...
I menuen Image, vil jeg så vælge Crop to selection, men den er grå.

Hvorfor?

*
Jan

PS: Nej, JPEGCrops kan ikke bruges til formålet.

Fra : emj

Dato : 07-10-03 01:14

On Mon, 06 Oct 2003 23:25:39 +0200, GRISEN <fjernes_grisen@grisen.org>
wrote:

>Det burde jo være sindsygt nemt... men jeg kan ikke finde ud af det.
>Jeg kunne godt i PSP7.

Du trækker blot en firkant rundt om dit motiv med cropværktøjet og
dobbeltklikker eller klikker på fluebentet i den cropbjælke, der
dukker op under menuen
I PSP 7 kunne man også bare dobbeltklikke eller man valgte "crop" i
menuen.
Man havde i øvrigt slet ikke et punkt i menuen, der hed "crop to
selections" i PSP7.

>Jeg vælger crop tool'et i højre side, trækker en firkant rundt om motivet...
>I menuen Image, vil jeg så vælge Crop to selection, men den er grå.
>
>Hvorfor?

Fordi du skal bruge selection tool, hvis du vil croppe med "crop to
selection".

Hilsen emj

Fra : GRISEN

Dato : 07-10-03 06:50

On Tue, 07 Oct 2003 02:14:25 +0200, emj <Slet_SLET_ i reply@stofanet.dk> wrote:

>Du trækker blot en firkant rundt om dit motiv med cropværktøjet og
>dobbeltklikker eller klikker på fluebentet i den cropbjælke, der
>dukker op under menuen

Der dukkede ingen crop bjælke op... men det gør der nu. Så ER det jo nemt.
Tak for hjælpen.

*
Jan

Fra : emj

Dato : 07-10-03 08:56

On Tue, 07 Oct 2003 07:50:09 +0200, GRISEN <fjernes_grisen@grisen.org>
wrote:

>Der dukkede ingen crop bjælke op... men det gør der nu. Så ER det jo nemt.

Jo, der dukker generelt altid en ny bjælke op i PSP8, når du klikker
på et værktøj. Prøv at klikke på et af de andre tools i
værktøjsbjælken.
I cropbjælken kan du indskrive, hvilken størrelse dit cropareal skal
have. Eksempelvis 800x600 og du kan derefter trækker rundt med din
croppede firkant, så du får præcis det udsnit, du vil have.
Hilsen emj

Fra : GRISEN

Dato : 07-10-03 21:35

On Tue, 07 Oct 2003 09:56:07 +0200, emj <torsted@stofanet.dk.invalid> wrote:

>Jo, der dukker generelt altid en ny bjælke op i PSP8, når du klikker
>på et værktøj.

Nej, det gjorde der ikke.
Hvis den normalt er der... så har jeg fået trykket F4 på et tidspunkt....

>kan du indskrive, hvilken størrelse dit cropareal skal have.

Ja, det er ret smart.

*
Jan