Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pressefotograf :o)
Fra : Tom

Dato : 05-10-03 11:20

hej

jeg var til motorløb i går og havde slæbt alt udstyret med for at tage nogle
gode billeder. Der kom også en del gode billeder ud af det. Men nu hvor jeg
kigger godt efter på billederne så opdager jeg en mand som løber rundt med
en neongrøn vest hvorpå der står "Pressefotograf"......Det sjove er så at
manden løber rundt med et kamera som ligner et fra Aldi, og han har ingen
taske med andre kameraer og lign.
hehe er det "standarden" hos prof. fotografer at man bruger små billige
compact-kameraer?

--
Tom

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 05-10-03 12:32

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]
>taske med andre kameraer og lign.
>hehe er det "standarden" hos prof. fotografer at man bruger små billige

Nej, det er standarden hos diverse arrangører, at de udstyrer alle
mulige - professionelle som uprofessionelle - med irgrønne veste, når
de skal bevæge sig rundt på området.

'Pressefotograf' er jo ikke en beskyttet titel, så det kan man sådan
set ikke forhindre dem i. Fordelen er set fra arrangørerne side er
naturligvis, at det for officials og sportsudøvere er nemt at afgøre,
hvem der har ret til at gå rundt på/ved banen.

Men set fra et professionelt synspunkt kan det være temmelig træls,
hvis gud og hvermand render runder med en irgrøn fotovest og i nogle
tilfælde - fører sig frem. Den professionelle fotograf er jo på
arbejde og skal have nogle billeder i kassen, mens fyren med
Aldi-kameraet[1] måske blot er en motorsportsentusiast, der kender en
af arrangørerne. Og hvis han i kraft af det lille kamera hele tiden
går i vejen for de lange teler, så kan det være temmelig belastende.
Måske ikke det store problem ved motorløb, men det kan det være i
andre sammenhænge.

[1] Nu skal man jo altid passe på med at skue hunden på hårene. En god
fotograf kendetegnes ikke nødvendigvis med et stort kamera og en lang
tele. Der findes masser af gode fotografer, der bruger små målsøger
Leica'er og de kan såmænd tit forveksles med billige kompaktkameraer,
hvilket kan være praktisk nok, når man er på rejse i udlandet. En
Leica er måske ikke det mest praktiske kamera til dækning af motorløb,
men det kan jo være en hel anderledes reportage, man har skullet lave.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : pwa

Dato : 05-10-03 13:14

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> taske med andre kameraer og lign.
> hehe er det "standarden" hos prof. fotografer at man bruger små billige

Det er vist nok ikke liiiiige standarden..
Lad dig ikke distrahere af en grøn vest, den kan være en selvfremstillet
adgangsbillet; mange
steder er uden kontrol på det område, (pressekort, akkreditering osv.).
Dernæst er det jo ikke en kuffert (taske) fyldt med alskens dyrt udstyr, der
giver de bedste billeder. De fleste cameraer i den prisklasse ligner
hinanden til forveksling, som du skriver, noget fra Aldi.. Et Sony DSC-v1,
for eksempel, kan da godt lave et rimeligt billede af et forhjul, men skal
du skildre alle dagliglivets hændelser, sport, mode osv kræver det et helt
andet udstyr.Canon EOS-1Ds, NIKON D1x, + optik, men så taler vi om
"rigtige" pressefotografer (medlemmer af DJ), vi har så ikke betalt vores
udstyr selv, andre har afskrivnings muligheder via deres virksomhed. (priser
på mellem kr 50.000-100.000 eller mere).

v/h pa

Fra : Tom

Dato : 05-10-03 13:54

> [...]
selvfremstillet
> adgangsbillet; mange
> steder er uden kontrol på det område, (pressekort, akkreditering osv.).

Har smidt et billede af ham i news:dk.binaer.motor under "Pressefotograf"

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 05-10-03 14:20

Synes ikke der er meget fart over dine billeder - ville nok have valgt en
anden lukketid.
Ham med Aldi cam kan da sagtens have lavet bedre billeder - det kommer jo an
på hvad han skal bruge dem til og hvad han ville tage et billede af.
Han ser dog lidt sjov ud - størrelsen har lidt betydning for mig åbenbart.
Man får jo helt ondt af ham.

Jan

Fra : Tom

Dato : 05-10-03 14:23

> Synes ikke der er meget fart over dine billeder - ville nok have valgt en
> anden lukketid.

I svingene ER der heller ikke ret meget fart på bilerne og de er hulens
svære at fage på langsiden når de kører langt over 200, men jeg kan godt
følge dig.
Det billede jeg synes bedst om er "200+ bmw".

> Ham med Aldi cam kan da sagtens have lavet bedre billeder - det kommer jo
an
> på hvad han skal bruge dem til og hvad han ville tage et billede af.

Sagtens det er ikke til at vide,

Fra : John Jensen

Dato : 05-10-03 16:00

Hej
utroligt som folk får ondt i r...... og udtaler sig om ting de ikke ved en
døjt om!!!!
For det første står der ikke "pressefotograf" på vesten, men "presse", for
det andet er vedkommende som du har fotograferet (forøvrigt synes jeg det er
dårlige billeder du har taget) nok den person der gør mest for motorsporten
i Danmark pressemæssigt! Arne Nielsen fra Motorsporten.dk
tænk jer om før i råber op!!

JJ

Fra : Carsten Holck

Dato : 05-10-03 16:18

John Jensen wrote:
> [...]
> ved en døjt om!!!!
> For det første står der ikke "pressefotograf" på vesten, men

Hvordan i helv... ser du det han vender da siden til ?

men iøvrigt enig med din kommentar

/carsten

Fra : John Jensen

Dato : 05-10-03 16:30

> Hvordan i helv... ser du det han vender da siden til ?

hi hi - røngten
nej - men det er vestene fra jyllandsringen der bliver brugt og der står kun
"Presse"

mvh.
jj

Fra : Carsten Holck

Dato : 05-10-03 19:45

John Jensen wrote:

> hi hi - røngten
> nej - men det er vestene fra jyllandsringen der bliver brugt og der
> står kun "Presse"

Tænkte nok du snød!
Iøvrigt er det vel en meget rrimelig betegnelse,nu da jo hedder
billedjournalist <gg>
mvh
/carsten

Fra : Tom

Dato : 05-10-03 19:56

> Tænkte nok du snød!
> Iøvrigt er det vel en meget rrimelig betegnelse,nu da jo hedder
> billedjournalist <gg>

Man kan også skrive Presse-fotograf hvis det er FOR sammensat et ord om det
manden udøver på sidelinien.

--
Tom

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 05-10-03 21:42

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i dk.fritid.foto:

>Iøvrigt er det vel en meget rrimelig betegnelse,nu da jo hedder
>billedjournalist <gg>

Det hedder nu fotojournalist - i hvert fald, hvis man skal uddannes på
DJH: http://afdelinger.djh.dk/fotojournalist/

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-10-03 16:56

John Jensen wrote:

> tænk jer om før i råber op!!

Hej John, du serverer bare dagens griner, og den er netop endnu
et bevis på, at denne gruppes amatørfotografer, har en skråsik-
ker idé om, at en proff. pressefotograf er bevæbnet med et DSLR-
kamera, med et megga zoomobjektiv, og så skyder han til højre og
venste, og mindst en "maskingeværssalve" på 10-20 skud af hvert
motiv...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tom

Dato : 05-10-03 19:00

> Hej
> utroligt som folk får ondt i r...... og udtaler sig om ting de ikke ved
en
> døjt om!!!!

Styr dog dit temperment, jeg har ikke ondt af noget og for at underbygge
dine påstande så ved jeg heller ikke mere om sagen end det jeg har skrevet.

> For det første står der ikke "pressefotograf" på vesten, men "presse",

OK det var konen som sagde hun havde set der stod pressefotograf men hvis du
siger noget andet så kan du for min skyld få ret.

> for
> det andet er vedkommende som du har fotograferet (forøvrigt synes jeg det
er
> dårlige billeder du har taget)

Ja jeg er heller ikke prof fotograf, men takker da for din mindst lige så
brugbare kritik.
Billedet af pressefotografen er taget med 420mm tele i hånden med overskyet
og dårlige lysforhold.

> nok den person der gør mest for motorsporten
> i Danmark pressemæssigt! Arne Nielsen fra Motorsporten.dk
> tænk jer om før i råber op!!

Jeg er da ligeglad med om det er en Arne eller en anden jeg udtaler mig om
det jeg ser og stiller spørgmål. Du har ikke svaret på hvilket kamera Arne
løber rundt med. Så meget til det med at råbe op.

--
Tom

Fra : Axel Søgaard

Dato : 05-10-03 21:43

Hvor er det dog usselt at give konen skylden,hun får jo ikke en chance for
at forsvare sig.
Axel Søgaard

Fra : Tom

Dato : 05-10-03 22:16

> Hvor er det dog usselt at give konen skylden,hun får jo ikke en chance for
> at forsvare sig.

Skal vi sige st jeg hørte forkert da konen sagde "Presse" og dermed kan du
give mig "skylden"?

--
Tom

Fra : Erik Aalund

Dato : 06-10-03 08:42

> Jeg er da ligeglad med om det er en Arne eller en anden jeg udtaler mig om
> det jeg ser og stiller spørgmål. Du har ikke svaret på hvilket kamera Arne
> løber rundt med. Så meget til det med at råbe op.

Er det egentlig ikke sagen fuldstændig uvedkommende hvilke kamera denne
Arne benytter.
Jeg vil da nødig vurderes udfra hvilket kamera jeg benytter - men
derimod kvaliteten af mine billeder.
vh
Erik Aalund

Fra : Tom

Dato : 06-10-03 10:09

> Er det egentlig ikke sagen fuldstændig uvedkommende hvilke kamera denne
> Arne benytter.
> Jeg vil da nødig vurderes udfra hvilket kamera jeg benytter - men
> derimod kvaliteten af mine billeder.

Hvis du læser i alle de tråde der er her i gruppen når en spørger hvilket
kamera han/hun skal købe så kan jeg ikke mindes at have læst at det er
fuldstændig ligemeget hvilket kamera man vælger
Jeg skal ikke gøre mig klog på om det ene kamera er bedre end det andet, men
mit spørgmål gik også på at det var "standarden"?
Mit indtryk efter at have læst mange indlæg er at man ikke slipper uden om
Canon 10D el tilsvarende, det er så den opfattelse jeg har fået af andres
skriveri her.

--
Tom