Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fjerne vignettering
Fra : Tom

Dato : 04-10-03 18:35

Hej

Har taget en del gode foto i dag men på enkelte af dem med Tele er der
kommet en anelse vignettering (lidt mørkere kanter). Er det noget man kan få
væk med Photoshop?
og hvordan?

--
Tom

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 04-10-03 18:54

Du må desværre nok beskære billedet.

Jan

Fra : KNL DtP

Dato : 04-10-03 19:56

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Er det noget man kan få
> væk med Photoshop?
> og hvordan?

Det kommet meget an på hvor mørk vignetterningen er. Er der overhovedet
ingen detaljer i skyggen skal du næsten beskære - men kan der hives data ud
af hjørnerne, så kan du forbedre billedet:

Åben billedet, hop over i Quick Mask mode, vælg gradient fyld og find den
cirkulære. Prøv og lav cirklen således, at kun hjørnerne bliver markeret,
på en måde så masken passer til de fotografiske hjørner, hvis du kan følge
mig...

Når du er færdig med quick masken, så hopper du tilbage til normal mode.
Opret nu et Adjustment layer der kører med Levels. Prøv nu at flytte
mellemtonen (den grå skyder i miden), så værdien ændres fra 1,00 til måske
1,20.

Resultaten skulle være, at hjørnerne er blevet noget lysere. Det kræve lidt
tilpasning at få det til at se naturligt ud - og forvent ikke at de bliver
helt væk, men hvis billedet blot kommer til at se pænere ud, så er det jo
også fint.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Tom

Dato : 05-10-03 13:45

> [...]
ud
> af hjørnerne, så kan du forbedre billedet:

Du kan se billederne på
news:dk.binaer.motor under "Le Mans ved Padborg Park"
Beklager de ikke blev bedre men jeg gad ikke slæbe stativet med.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-10-03 18:51

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> wrote in message

> Du kan se billederne på
> news:dk.binaer.motor under "Le Mans ved Padborg Park"
> Beklager de ikke blev bedre men jeg gad ikke slæbe stativet med.

Det bliver helt komisk med navnet i web adresse: ....TRIPOD....

> http://members.tripod.com/FORD_DK

En anden gang taget du stativet med, og viser os de tre-fire gode skarpe
billeder, du virkelig vil prale af. Bort set fra det, kan der jo osse være
stemning og fart over et billede, der er tværet ud af bevægelse.

Bo //

Fra : Tom

Dato : 07-10-03 19:05

> Det bliver helt komisk med navnet i web adresse: ....TRIPOD....

Det var for at få en gratis hjemmeside og nu vil jeg ikke skifte adr, mere

> En anden gang taget du stativet med, og viser os de tre-fire gode skarpe
> billeder, du virkelig vil prale af.

Når jeg siger gode billeder så tænker jeg som ren amatør. At der teknisk er
1000 ting galt med billederne er jeg til fulde klar over men gode billeder
er for MIG at der er flotte biler og ræs osv.
Jeg kan sagtens selv se alle de fejl mine billeder har rent teknisk og når
jeg skal være ærlig så er der kun et ud af 50 billeder som bliver gode
(teknisk/komposition).
Hvis det var noget som jeg selv mente var teknisk i orden så ville jeg smide
det ind på www.fotokritik.dk

> Bort set fra det, kan der jo osse være
> stemning og fart over et billede, der er tværet ud af bevægelse.

Jeg skal først øve mig i en årerække med min nye Tele osv før jeg evt vil
være i stand til at lave billeder jeg selv vil synes er teknisk i orden. Jeg
synes det er svært at tage billederne i marken når man skal vurdere
kvaliteten via den lille skærm på kameraet, så jeg har MEEEGET at lære. Det
volder dog ikke det store besvær at se fejlene når jeg kommer hjem