Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af videokamera måske Sony DCR-T
Fra : Rasmus Hansen

Dato : 04-10-03 13:35

Hej NG.

Jeg har kigget på et Sony TRV14 MiniDV kamera, og umiddelbart ser det
fornuftigt ud til prisen. Ved ikke helt hvad brugen bliver, men
formentlig feriefilm, fester o.lign. og derudover måske også lidt
eksperimentering med at lave små kortfilm.

Er der nogen af jer der har dette kamera, eller evt trv12 eller trv19,
der vist ikke er så meget forskellige?

- Er det til at leve med den touchscreen, eller er det for besværlig
betjening?

- Hvordan er det i lav belysning, bliver billedet ligeså grumset som på
et Canon mv300?

- Hvad bruges USB udgangen til, er det til stillbilleder, eller er det
til webcam brug?

- Hvad med billed og lydkvalitet generelt, er mikrofonen meget
vindfølsom f.eks.?

mvh
Rasmus Hansen

Fra : Jensb

Dato : 04-10-03 15:36

"Rasmus Hansen" <bidsk@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
> Er der nogen af jer der har dette kamera, eller evt trv12 eller trv19,
> der vist ikke er så meget forskellige?

Jeg har et TRV-12

> - Er det til at leve med den touchscreen, eller er det for besværlig
> betjening?

Jeg synes faktisk det er rigtig lækkert med touchskærmen, og synes kameraet
er nemt at bruge, bl.a. fordi touchskærmen betyder at man bare trykker sig
let og elegant gennem menuerne.

> - Hvordan er det i lav belysning, bliver billedet ligeså grumset som på
> et Canon mv300?

Tja, mit sidste videokamera var et 11-12 år gammelt Video8, og det er
ihvertfald langt bedre end det. Men hvordan det er i forhold til andre
kameraer, ved jeg ikke. Men jeg synes at det klarer sig ok, også under
dårlige lysforhold. Jeg var ihvertfald positivt overrasket over det jeg
havde optaget i Las Vegas om aftenen, hvor alt neonlyset faktisk blev
rimelig vellykket.

Men jo mørkere det er, des dårligere bliver det selvfølgelig. Men jeg har
ikke lige andre kameraer at sammenligne med.

Der er selvfølgelig også mulighed for NightShot, men det virker jo så kun på
kort afstand, og er uden farver. Jeg mener at TRV-33 har NightFraming,
hvilket vist nok skulle muliggøre natoptagelser med farver. Men præcis
hvordan og hvor godt det virker, det ved jeg ikke.

> - Hvad bruges USB udgangen til, er det til stillbilleder, eller er det
> til webcam brug?

USB udgangen kan godt bruges til at capture video også. Men fordi
hastigheden på en USB forbindelse er meget lavere end firewire, så er det
kun muligt at capture video i en meget lav opløsning. Så jeg vil til enhver
tid anbefale dig kun at bruge Firewire. Jeg havde ihvertfald kun haft mit
kamera i et par timer, hvorefter jeg besluttede mig for at købe et Firewire
kabel og PCI kort.

> - Hvad med billed og lydkvalitet generelt, er mikrofonen meget
> vindfølsom f.eks.?

Jeg synes generelt at billedkvaliteten er ganske fin. Lyden er sådan set
også ok, men Ja, den er desværre meget vindfølsom. Men til indendørs
optagelser, eller hvis det er helt vindstille, så synes jeg lyden bliver ok.
Men jeg skal helt klart have købt en ekstern mikrofon, med en stor
vindhætte, inden jeg skal på ferie med mit kamera næste gang.

Nu kender jeg ikke lige TRV-14, men er der DV-IN på? Det er værd at overveje
om man skal bruge DV-IN, inden man køber kamera ihvertfald. Personligt
valgte jeg TRV-12 da jeg regner med at købe en DVD-brænder, og derfor ikke
får brug for DV-IN. Men hvis man gerne vil kunne flytte sin video over på
computeren, redigere det, og så føre det tilbage til kameraet, f.eks. så man
kan kopiere det til VHS, eller også bare for at kunne opbevare de redigerede
optagelser på DV-bånd, så er det vigtigt at der er DV-IN på kameraet.

Overvej også om du vil bruge kameraet til stillbilleder. Jeg synes ikke at
TRV-12 er særlig god til stillbilleder, da billederne bare bliver optaget på
båndet, og man så på den måde kan capture dem med det medfølgende software.
Det er besværligt, og jeg synes ikke at kvaliteten er så god. Så hvis du
ofte vil bruge kameraet til stillbilleder også, så overvej TRV-33 som har
MemoryStick til at gemme billederne på, og desuden 1 MegaPixel opløsning.
Jeg har set et eksempel på et billede taget med TRV-33, og her er kvaliteten
faktisk udemærket.

Jens

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 04-10-03 17:14

Jensb wrote:
Hej jens først og fremmest mange tak fordi du tog dig tid til at svare
på mine spørgsmål - dejligt at få lidt input.

> [...]

> kamera i et par timer, hvorefter jeg besluttede mig for at købe et Firewire

Ok. Men jeg har også regnet med at bruge firewire. Har læst noget om det
kunne bruges som webcam over usb, men det kan det måske også over firewire?

> [...]
> Men jeg skal helt klart have købt en ekstern mikrofon, med en stor
> vindhætte, inden jeg skal på ferie med mit kamera næste gang.

Ok. Det vil jeg overveje også at købe så

> [...]
> optagelser på DV-bånd, så er det vigtigt at der er DV-IN på kameraet.

Der er ikke DV-in, tror den eneste forskel på trv12 og trv14 er
fjernbetjeningen, men da jeg får en DVD-brænder på mandag, har jeg ikke
vurderet det som værende så vigtigt.

> [...]
> Jeg har set et eksempel på et billede taget med TRV-33, og her er kvaliteten

Ok. Tror hellere jeg vil bruge forskellen på et TRV14 og et TRV33 til at
købe et almindeligt digital still kamera.

Igen tak for svarene.

Mvh
Rasmus Hansen