"Jan J." <no@way.dk> skrev i dk.fritid.foto:
>Men hvor
>går grænsen for hvad man etisk kan gøre ved et fotografi? Eller er der
>overhovedet en grænse? Jeg tænker selvfølgelig ikke på fotografier som er
>bevidst er manipuleret med henblik på et kunstnerisk udtryk. Men mere
>presse- og dokumentations fotografi.
Der er i høj grad en etisk grænse, når det gælder presse- og
dokumentationsfotografi. Disse billeder må ikke manipuleres - basta!
Problemet er imidlertid at afgøre, hvornår noget er manipulation. Der
sker jo manipulation allerede i optagesituationen: Folk bliver flyttet
i forhold til lyset, der fjernes rod fra skrivebordet, der anvendes en
blitz til belysning, man vælger et udsnit og billedvinkel etc. I
mørkekammeret/photoshop kan man ændre lys og farvetoning og beskæring.
Det springende punkt er imidlertid om man fjerner eller tilføjer
elementer i billedet eller simpelthen sammenklipper to eller flere
billeder.
Der har på det seneste været nogle tilfælde i USA på billeder, der har
været mere eller mindre manipulerede. F.eks. blev en fotograf fyret
for at have sammenklippet to billeder fra Irak-krigen. En anden
fotograf fik frataget tre fotopriser og tildelt tre dages suspension
(uden løn) for at have tonet baggrunden for meget ned på nogle
billeder. Og for nylig har en grafiker på et sportsmagasin
bortretoucheret en fodboldspiller på et reportagebillede fra en
fodboldkamp.
Det er noget, som der er megen diskussion omkring i pressefotografiske
kredse, både her og i udlandet. Faktisk er der mere debat nu end
tidligere, selvom man altid har kunnet lave mange manipuleringer i
mørkekammeret også tidligere. Men fordi det er blevet så nemt at lave
den slags i Photoshop, så er man endnu mere opmærksom på ikke at sætte
dokumentarfotografiets troværdighed over styr.
--
Jens Tønnesen -
http://www.pressefoto.dk