Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
16 bit eller 16 bit linear?
Fra : David List

Dato : 03-10-03 10:32

Jeg faar ved brug af en filmscanner muligheden for at vaelge 8 bit, 16
bit, eller 16 bit linear farvedybde. Hvad skulle forskellen mellem 16
bit og 16 bit linear vaere?
Hvad skal jeg vaelge for at faa den hoejeste kvalitet?

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : slet 1RAAB

Dato : 03-10-03 12:25

David List <david@davidlist.dk> skrev:
>Jeg faar ved brug af en
>filmscanner muligheden for at
>vaelge 8 bit, 16
>bit, eller 16 bit linear
>farvedybde. Hvad skulle forskellen mellem 16
>bit og 16 bit linear vaere?
>Hvad skal jeg vaelge for at faa
>den hoejeste kvalitet?

Hej David.

For generelt at komme igang, saa kan foelgende site anbefales:
http://www.scantips.com/

Mht. 16 bit linear, saa er det at det raa scan ikke er gamma-
korrigeret, men det skal fremgaa af din brugervejledning.

Mht til farevrum, s anvender jeg selv AdobeRGB, men vaer
opmaerksom paa at det er stoerre end hvad en skaerm eller print
kan vise.

Men kig paa ovenstaaende side

/Michael

Fra : David List

Dato : 04-10-03 09:36

On 03 Oct 2003 11:24:48 GMT,
slet 1RAAB <mibo@1RAABpost6.tele.dk>
wrote in <10651803950.288233917560451@dtext.news.tele.dk>:

> For generelt at komme igang, saa kan foelgende site anbefales:
> http://www.scantips.com/

Jeg kendte det godt, men jeg har ikke foer vaeret opmaerksom paa at
han ogsaa har indlaeg om filmscanning (ikke saa meget, men
alligevel...).

> Mht. 16 bit linear, saa er det at det raa scan ikke er gamma-
> korrigeret, men det skal fremgaa af din brugervejledning.

Korrekt, det viste sig at det stod i manualen, som kun fandtes i
digitalt format. Papir-bogen, der fulgte med var kun en Quick Start
Guide.

> Mht til farevrum, s anvender jeg selv AdobeRGB, men vaer
> opmaerksom paa at det er stoerre end hvad en skaerm eller print
> kan vise.

Der stod ogsaa lidt om farverum i den egentlige manual.
Jeg forstaar det saadan at hvis man vaelger Adobe RGB, saa er man
sikker paa at fa et farverum med tilstraekkelig stor oploesning
(oploesning forstaaet som antallet af mulige definerede farver), til
at kunne udnytte mulighederne i hvilket som helst varktoej man bruger
til at redigere eller fremvise billederne efterfoelgende - saa jeg har
ogsaa valgt AdobeRGB nu.

Tak for svaret.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 04-10-03 12:57

David List skrev:

> Jeg forstaar det saadan at hvis man vaelger Adobe RGB, saa er man
> sikker paa at fa et farverum med tilstraekkelig stor oploesning
> (oploesning forstaaet som antallet af mulige definerede farver),

I forbindelse med størrelse på farverum så er det ikke betegnelsen
opløsning man bruger, men snarere betegnelsen gamut. Jo større en
gamut, jo større er farverummet.

> til at kunne udnytte mulighederne i hvilket som helst varktoej man
> bruger til at redigere eller fremvise billederne efterfoelgende -
> saa jeg har ogsaa valgt AdobeRGB nu.

Der er ikke bred enighed om hvad der er bedst/smartest at vælge.
Nogle går efter at vælge et farverum med så stor en gamut som mulig
i tilfælde af at der på et eller andet tidspunkt kommer en output-
enhed som kan gengive de farver som ligger gemt i billedet, eller
fordi at de faktisk har adgang til output-enheder som kan gengive
billeder med meget stor gamut.

Andre vælger et farverum med en gamut som lige akkurat er stor nok
til at dække de output-enheder som de bruger i det daglige, men
ikke så stort et farverum at det bliver vanskeligt at arbejde i.
Meget store farverum kræver større forsigtighed at arbejde i end
et mere "normalt" størrelse farverum som f.eks. AdobeRGB, men hvis
du sidder med billeder som skal køres ud som f.eks. HI-FI-farvetryk,
(http://www.trykteknik.dk/hi-fi.htm) så kan du godt risikere at
AdobeRGB ikke er stort nok.

Du kan læse mere om emnet i følgende artikel:
<http://www.creativepro.com/story/feature/8582.html>.

Madsen.

Fra : David List

Dato : 04-10-03 15:06

On Sat, 04 Oct 2003 13:57:29 +0200,
Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote in <Xns940A8DFD97BEF.thomas@madsen.tdcadsl.dk>:

> I forbindelse med størrelse på farverum så er det ikke betegnelsen
> opløsning man bruger, men snarere betegnelsen gamut. Jo større en
> gamut, jo større er farverummet.

OK.

> [...]
> (http://www.trykteknik.dk/hi-fi.htm) så kan du godt risikere at
> AdobeRGB ikke er stort nok.
>
> Du kan læse mere om emnet i følgende artikel:

De har i det hele taget mange interessante artikler om dette emne og
flere, kan jeg se.

Tak for svaret.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 04-10-03 22:33

David List skrev:

> De har i det hele taget mange interessante artikler om dette emne og
> flere, kan jeg se.

Ja, de har mange gode artikler på den side. Ham Bruce Fraser har
i øvrigt også været med til at skrive nogle gode bøger om bla.
farvestyring.

Se f.eks.:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0201773406/ref=lib_dp_TFCV/103-5879996-9673459?v=glance&s=books&vi=reader#reader-link

> Tak for svaret.