Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvenegativ til S/H
Fra : Pico

Dato : 29-09-03 23:11

I fotoklubben i dag var der en "ny" mand der gerne ville vide om man
kan lave S/H billeder fra farvenegativ. Vi mener det godt kan lade sig
gøre, men kan ikke huske hvordan.
Er der ikke noget med at man skal anskaffe noget specielt papir ?
Der er vist også noget med at resultatet ikke bliver så godt, lidt mat
i det eller noget i den retning.

Nogen der ved noget om det eller har erfaringer ?

Pico

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-09-03 23:37

"Pico" <IPdata@mail.dk> skrev :

>Er der ikke noget med at man skal anskaffe noget specielt papir ?

Koadak Panalure.

>Der er vist også noget med at resultatet ikke bliver så godt, lidt mat
>i det eller noget i den retning.

Med speciel papir ingen forskel om det var lavet fra
s/hv-negativer, altså ganske udmærket.

Panalure skal behandles i næsten mørke, samme belysning som ved
fremstilling af farvebilleder.

Det er jo farvenegativfilmens maske, der er slyld i at der skal
bruges speciel papir, alm. s/hv- papir er jo ikke følsomt over
for rødt lys.

Derfor bliver s/hv-billeder, lavet efter farvenegativfilm, på
alm. s/hv-papir uden kontrast.
--
Knud

Fra : OZ

Dato : 29-09-03 23:45

"Pico" <IPdata@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mat
> i det eller noget i den retning.
>
> Nogen der ved noget om det eller har erfaringer ?

Kan man ikke anvende alm. Illford fotopapir?
Om man skal anvende et filter, aner det ikke, men kunne da være
interessant at vide.

Mvh.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-09-03 00:30

"OZ" <None@host.com> skrev :

>Kan man ikke anvende alm. Illford fotopapir?

Ikke med tilfredsstillende resultat.
--
Knud

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 30-09-03 10:10

"OZ" <None@host.com> wrote in news:3f78b5ca$0$24643
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk in dk.fritid.foto:

> "Pico" <IPdata@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man ikke anvende alm. Illford fotopapir?
> Om man skal anvende et filter, aner det ikke, men kunne da være
> interessant at vide.

Jeg mener at have prøvet det engang for mange år siden, med et nogenlunde
resultat. Men problemet er som det tidligere er nævnt at S/H papiret ikke
reagerer på rød farve. Men er der ikke så meget rød farve i billedet kan det
godt lade sig gøre. Jeg mener at vi brugte et rødt filter for at øge
kontrasten, da den ikke var helt så stor i farvenegativet.

/Søren Hjelholt

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-09-03 16:49

"Søren Hjelholt" <hjelholt@_nospam_mail.dk> skrev :

> [...]
>reagerer på rød farve. Men er der ikke så meget rød farve i billedet kan det

Øhh - ikke meget rød farve i billedet?

Det er den røde/orange maske, der er i farvenegativfilm, der er
årsag til, at det er vanskeligt at lave sorthvidebilleder fra et
farvenegativ.

Og det har intet at gøre med hvilke farver, der er på billedet.
--
Knud

Fra : Kristian Amby

Dato : 30-09-03 19:53

On Tue, 30 Sep 2003 17:49:07 +0200, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

> [...]
>farvenegativ.
>
>Og det har intet at gøre med hvilke farver, der er på billedet.

Det har det i allerhøjeste grad. Vort lokale fodboldhold spiller i
gul/blå (som Brøndby) og dem har jeg fotograferet mange gange, indtil
jeg blev udkonkurreret af digitale kameraer. Når jeg så lavede
sorthvide billeder efter farvenegativet, kom spillerner til at ligne
det danske landshold, og det var det værste, der kunne ske, for det
var nemlig naboklubbens også farver. De spiller nemlig også i
rød/hvid.

Men det blev nemmere da papiret blev med variabelt kontrast. Jeg har
altid brugt farvehoved, og man kunne godt være heldig at kompensere
lidt med cyan.

Men skal man gøre det rigtigt skal man bruge Kodak Panalure papir. Det
har jeg aldrig prøvet, men jeg har set det udført, og det er rigtigt
flot

Mvh
Kristian Amby

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 30-09-03 18:20

"OZ" <None@host.com> wrote in message news:3f78b5ca$0$24643
> sig
> mat

> Kan man ikke anvende alm. Illford fotopapir?

Jeg har prøvet fra en Reala til Ilford multigrade (og kan ikke huske
filteret - men brugte svjh en del tid på det) - det gik efter min bedste
overbevisning fint! Dog var det et forholdsvist nemt portræt...

/Anders

Fra : Pico

Dato : 30-09-03 19:41

Anders Frederiksen wrote:
> [...]

Tak for de forskellige svar.
Jeg vil tage det op i klubben om der er interesse for at prøve Knud's
forslag da vi jo aligevel også arbejder i farvenegativ.
Pico

Fra : N/A

Dato : 01-10-03 17:07

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-10-03 17:07

Bob <beth_bob2002REMOVE@yahoo.dk> skrev :

>Men med øvelse kan det sagtens lade sig gøre, selvom et 'rigtigt' s/h
>billede altid vil være noget bedre.

I dag ville jeg nok foretrække at scanne negativerne ind og så
foretage »konverteringen« til s/hv i et grafikprogram og så
printe dem ud.
--
Knud

Fra : Pico

Dato : 01-10-03 20:57

Knud Gert Ellentoft wrote:

> I dag ville jeg nok foretrække at scanne negativerne ind og så
> foretage »konverteringen« til s/hv i et grafikprogram og så
> printe dem ud.

Nå ja, det har jeg ikke tænkt på. Så mangler vi bare en filmskanner
Pico

Fra : Ole Sundberg

Dato : 01-10-03 19:02

In article <blabfe$9u45p$1@ID-184913.news.uni-berlin.de>,
"Pico" <IPdata@mail.dk> wrote:

> [...]
> i det eller noget i den retning.
>
> Nogen der ved noget om det eller har erfaringer ?

Du skal bruge 'pankromatisk' papir f.eks. Koadak Panalure. Pankromatisk
betyder (bl.a.) at papiret er lige følsomt for alle farver - også rødt -
så alm. mørkekammerbelysning går ikke her. Derfor bliver kontrasten
også lidt 'underlig', hvis man er vant til at arbejde med almindelig s/h
papir.

Så du skal regne med en del viften og efterkopiering inden resultatet
bliver godt.

Men med øvelse kan det sagtens lade sig gøre, selvom et 'rigtigt' s/h
billede altid vil være noget bedre.

Mvh Ole Sundberg

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-10-03 20:31

Ole Sundberg <sundbergfjerndette@post1.tele> skrev :

>Du skal bruge 'pankromatisk' papir f.eks. Koadak Panalure

Hvorfor sender du det samme svar to gange og under to forskellige
navne?
--
Knud

Fra : Ole Sundberg

Dato : 02-10-03 16:22

In article <0qamnvk65do71q6lb1039vr0d77nabm7oq@dtext.news.tele.dk>,
Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

> Hvorfor sender du det samme svar to gange og under to forskellige
> navne?

----

Min mail-account gik amok - og jeg troede jeg fik slettet det forste
indlaeg - jeg beklager mange gange og haber hermed jeg far tilgivelse
og har reddet din sjaelefred - er der yderligere sporgsmal hertil ma
du endelig sporge!

Ole