Hvad gør man ?
Fra : Nielsen

Dato : 27-10-03 08:45

Min mor er blevet "mor" for en tilløberkat. Kattens ejer er klar over det og
har opgivet at have katten da den tydeligvis hellere vil være hos min mor.

Nu er det at jeg vil spørge jer kloge "kattevenner" om hvad vi nu skal gøre.
Katten er vel 6-7 mdr. og er en hankat. Den skal vel kastreres, men hvornår.
Og hvad er der ellerts at tænke på m.h.t. mad, dyrlæge o.s.v.

vh
Christa

Fra : Ann K

Dato : 27-10-03 09:13

Hej Christa.
Uhmm - ææælsker at blive kaldt "klog"! Om det så er korrekt - tja, det
er vel ikke nu vi skal diskutere det *G*

Nå, men....
Din mor skal først have ros og anerkendelse for at hun vil tage katten ind!
Dejligt...

Hun kan sagtens kastrere den nu! og husk også øremærkning!
Katten skal alligevel et smut til dyrlægen for at blive tjekket for orm,
lopper, øremider og evt vaccineres.. husk at fortælle at der er tale om en
udekat, sådan at den kan få _alle_ de nødvendige vacciner!

Mad... jeg vil _ikke_ anbefale brugsens "det bedste" eller lignende... Køb
i stedet fx Iams, Royal Canin (der har et specialfoder til udekatte -
outdoor), Hill's osv... Disse fodermærker virker umiddelbart dyre i indkøb,
men de er drøje i brug! Dvs at faktisk sparer din mor lidt på foderudgiften
ved at købe dyrt - ulogisk, men sandt
Gufmamse skal der dog også være plads til... og mange giver deres katte
vådfoder (dåsemad) en gang dagligt... Whiskas, Pussi eller Kitekat, står
højt i kurs hos de fleste katte På varme dage kan vådfoderet ydermere
blandes op med vand, sådan at man sikrer sig at katten ikke kommer i
vædskeunderskud - noget der _kan_ være svært at tjekke hos en udekat...
Tun i vand er også et hit... men pas på med at give fisk for ofte... det er
noget med at fisk indeholder temmelig meget magnesium, og derfor er
mistænkt for at være medvirkende til dannelsen af krystaller i urinen -
noget især hankastrater er udsat for....

Selv om katten skal gå ude, så sørg alligevel for at have en kattebakke
indendøre... og en god dasekurv... et lille kradsebræt er heller ikke af
vejen

Sørg altid for at have et godt loppemiddel i huset... vi bruger Frontline,
da det også tager tæger/flåter! Ganske vist har vi ikke set en loppe på
nogen af kattene i de sidste år, men hellere være på den sikre side og
kunne tage et loppeangreb i starten, fremfor at vente til hele huset er
invaderet

Og endelig... din mor kan spare _mange_ ture frem og tilbage til yderdøren,
hvis hun har mulighed for at installere en kattelem et eller andet sted

Held og lykke med missen...

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : N/A

Dato : 27-10-03 13:41

Fra : Stine Frandsen

Dato : 27-10-03 13:41

> Sådan et "slag på tasken" hvad er omkostningerne?

Hej
Jeg vil sige ca. 1000,- kr for kastration, vacc. og øretattovering når det
hele bliver gjort på samme tid. Men det kommer an på hvilken dyrlæge og hvor
i landet.
Hvor bor din mor henne ??? Så kan vi herinde måske anbefale en god dyrlæge.

Og øretattovering kan varmt anbefales, hvis nu han skulle forsvinde - har
selv fået min hankat ( Tarzan ) hjem 2 gange pga. øretatt.

Og jeg vil også anbefale det gode foder som Ann K. nævnte. Har selv fodret
med det "billige" fra Brugsen engang og det kostede en masse penge i
dyrlægeregninger pga. blærebetændelser mm.

Hvis katten ikke må komme ind kan din mor lave en isoleret kasse katten kan
sove i f.eks. på terrassen, her kan foder og vand også være. Den kan så
forsynes med en af de kattelemme hvor der skal "magnet" i kattens halsbånd
for at kunne åbnes. Det vil forhindre at hele nabolagets katte vil komme og
spise.

Et halsbånd med nanv & adresse til katten kan også være en ide, så kan
naboerne lettere se at katten har et hjem - ellers kan din mor jo lige
fortælle naboerne at hun har fået kat og hvilken det er :))

Held & Lykke med missen.

Hvad skal den hedde ???

Stine

Fra : Hansen

Dato : 27-10-03 18:32

"Stine Frandsen" <xsantippe@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hele bliver gjort på samme tid. Men det kommer an på hvilken dyrlæge og

Ok

> Hvor bor din mor henne ??? Så kan vi herinde måske anbefale en god
dyrlæge.

Sydvestjylland.

> [...]
> med det "billige" fra Brugsen engang og det kostede en masse penge i
> dyrlægeregninger pga. blærebetændelser mm.

Ja ok, og det skal vi have fat i til hende.

> [...]
> for at kunne åbnes. Det vil forhindre at hele nabolagets katte vil komme

Katten må gerne komme ind og vi skal have lavet en lem til den.

øhhh.... hun kalder den Kisser

/Christa

Fra : Stine Frandsen

Dato : 27-10-03 19:56

Hej.

> dyrlæge.
>
> Sydvestjylland.

Hmm i det område kender jeg desværre ingen, men det er der sikkert andre der
gør.
Den jeg kender bedst er Agerfeld Dyreklinik i Vind ( mellem Ørnhøj og
Holstebro )

Stine