Kat til at bekæmpe mus
Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 26-10-03 11:31

Hej,

Råd siges til anskaffelse af kat som skal holde musene væk. Der er
tale om et hus på landet med diverse udhuse og der bor i forvejen en 2
år gammel hund (dalmatiner).

Hvilken kat er velegnet til at holde mus væk ude og inde?
Hvordan holder man den? Jeg mener, skal den gå ude altid og bo i
udhusene? Og hvordan skal den fodres, når den også skal bekæmpe mus?
Gode råd søges også til introduktion af hund og kat, men jeg går ud
fra at hvis katten kommer som helt lille killing, og vokser op med
hunden, er det ikke noget problem.

Mvh
Søren

Fra : Pia J

Dato : 26-10-03 11:59

> Hvilken kat er velegnet til at holde mus væk ude og inde?
> Hvordan holder man den? Jeg mener, skal den gå ude altid og bo i
> udhusene? Og hvordan skal den fodres, når den også skal bekæmpe mus?

Mine katte bliver vaccineret og får lov at komme ind så meget de har lyst -
så er de sunde og raske og har kræfter til at fange.

De får godt foder, ikke for lidt, og de fanger stadig, så vi vader rundt i
muselig ude i haven. Jo færre de spiser, desto mindre risiko for de får orm
= igen sunde katte.

De er kastreret, for så har de ikke trang til at vandre 4 km væk fra deres
hjem for at parre sig konstant. Ellers oplever man ofte at de helt skifter
bopæl eller bliver kørt over inden de når hjem igen. Kastrater holder sig
tættere på hjemmet og har ikke kroppen fyldt med hormoner - de kan bedre
koncentrere sig om deres job.

Jeg har endnu ikke set en mus i huset med undtagelse af de døde eksemplarer
katten slæber med ind som gaver.

Katte er opportunister. Hvis de kan finde et hjem med bedre/mere mad end hos
dig og en dejlig brændeovn, så er de ikke længe om at flytte.

Mine hunde var 1½ og ½ år da vi fik katte. Killingerne hvæsede en lille uges
tid, så var det overstået. Hunden skal muligvis lære ikke at løbe efter
dem - sådan mistede vi den ene af de katte som vi fik med i købet sammen med
huset. Køterne fik hver en syngende lussing og så skred hun.

:Pia

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 26-10-03 13:11

In article <3f9ba8fe$0$245$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Pia J
<ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
> muselig ude i haven. Jo færre de spiser, desto mindre risiko for de får orm
<snip - en masse andet fornuftigt>

Vil bare tilføje at jeg flere steder har læst, at hunkatte er de bedste
jægere - sådan generelt. Måske fordi de har indkodet at de skal skaffe
mad til flere end sig selv?
Og igen sige, at mange undersøgelser har vist, at mætte, velfodrede
katte er de bedste jægere. Katte jager både af sult og af lyst. Og en
velfodret kat har flere kræfter, mere tålmodighed og mere overskud til
at fange mus.
Og en tanke. Hvis du bor på landet er det vist kke så usædvanligt at
musene kommer ind i huset, når det bliver koldt - så osse af den grund
er det nok smart at lade mis komme indenfor?

Fra : Camilla Baird

Dato : 26-10-03 13:36

> [...]
> Gode råd søges også til introduktion af hund og kat, men jeg går ud
> fra at hvis katten kommer som helt lille killing, og vokser op med

Min første kat var en huskat (kastreret hankat) og en eminent jæger. Han
boede i byen om vinteren (med udgang til det fri) og i sommerhus om
sommeren, hvor han stort set kun var ude (det er mine forældres
sommerhus - min mor er meget volsom katteallergiker). Så snart han kom i
sommerhus fangede han sin først mus - han fangede dem, slog dem ihjel,
men spiste dem sjældent... Nogen siger, at spidsmus smager dårligt?

Med venlig hilsen

Camilla Baird

- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Stine Hilskov

Dato : 26-10-03 15:46

Jeg vil bare lige komme med en bemærkning til Camila.
En spidsmus er en insektæder i modsætning til alm. mus, som er gnavere,
derfor spiser katte ikke spidsmus.

Hilsen Stine

Fra : Camilla Baird

Dato : 26-10-03 17:04

> Jeg vil bare lige komme med en bemærkning til Camila.
> En spidsmus er en insektæder i modsætning til alm. mus, som er gnavere,
> derfor spiser katte ikke spidsmus.
>
> Hilsen Stine

Tak for forklaringen Han fangede også nogle små rødlige nogen, som
han vist heller ikke spiste... Han var jo egt mæt af det foder, jeg gav
ham...

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 28-10-03 19:46

Tak til alle for god information.

Er der eventuelt nogle input til spørgsmålet om der er nogle racer som
er specielt velegnede, eller det modsatte?

Mvh
Søren

Fra : Ann K

Dato : 28-10-03 23:04

"Søren Lausten-Hansen" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> Er der eventuelt nogle input til spørgsmålet om der er nogle racer som
> er specielt velegnede, eller det modsatte?

Hej Søren.
Må jeg anbefale Huskatte!
Meget gerne vokset op som delvist udekatte og allerhelst med en dygtig
jæger-mor....
Et godt råd... Lad være med at tage en af den nærmeste landmands
killinger!!!
risikoen for at du får fat i et skravl er alt for stor!
Selvfølgelig kan du komme ud for en "landkat" som har fået killinger ved et
uheld... og hvor killingerne og Mormis har været passet og plejet på en
forsvarlig måde... det er desværre bare ikke så almindeligt :(
Når du alligevel er ved at anskaffe kat, vil jeg også anbefale dig at få to
med det samme... de vil holde hinanden med selskab og er det fx søskende,
slægtninge (mor + killing) eller blot jævnaldrende, er de også bedre i
stand til at holde territoriet frit for andre katte

Dorthe Elwarth her i gruppen har en hittekat med killinger lige pt... godt
nok koster killingerne ca 1200 kr... men så får du også en fuldt færdig
pakkeløsning... dyrlægetjekket, ormekur, _kastrering_, vaccineret,
formentlig øremærket, god kost under opvækst osv, osv....
Måske noget du skulle overveje det kan nemt komme til at koste mere,
hvis du selv skal til at betale hele smøren for en enkelt killing
( Til sammenligning... Vi gav i marts ca 1300 kr for kastrering og
øremærkning af en enkelt hunkat!)

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : Elwarth

Dato : 29-10-03 16:39

> [...]
> hvis du selv skal til at betale hele smøren for en enkelt killing
> ( Til sammenligning... Vi gav i marts ca 1300 kr for kastrering og

Jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv
Jeg kan kun tilføje, at mormissen også skal have et nyt hjem, så her er
muligheden for at kombinere mor og barn. Jeg er ret sikker på, at mormis er
god til at fange mus, da hun har levet uden menneskehjælp, i hvert fald i et
stykke tid, indtil vi fandt hende.

Venligst
Dorthe

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 29-10-03 17:40

Tak Ann og Dorthe,

Jeg må lige nævne at det er ikke mig selv, men min mor som har mus og
som skal have gjort noget ved det, og som i øvrigt godt kunne tænke
sig en kat eller to.

Det er imidlertid sådan at hun har før haft allergi overfor katte, og
for at det ikke skal komme igen skal kattene hovedsagelig fouragere
udendørs. Spørgsmålet er så her om en killing kan klare sig udendørs
og i udhuse i kulden, nu hvor vi står foran en vinter.

Vedr. den voksne kat så er det jo et spørgsmål om den og hunden kan
blive gode venner. Er der en metode til at lære dem at acceptere
hinanden?

Er en huskat i øvrigt en race eller en betegnelse?

Mvh
Søren

Fra : Elwarth

Dato : 29-10-03 21:24

> [...]
> udendørs. Spørgsmålet er så her om en killing kan klare sig udendørs
> og i udhuse i kulden, nu hvor vi står foran en vinter.

Hej Søren
En voksen kat, som er vant til at være ude, kan godt klare det, vil jeg
mene. Men det kræver selvfølgelig, at den har noget lunt at krybe ind i i
udhuset, og at den bliver fodret optimalt, dvs. foder fra
dyrlægen/dyrehandleren, absolut ikke supermarkedsfoder.
En killing ville jeg ikke lukke ud om vinteren, det synes jeg, er for koldt
for sådan en lille størrelse, der jo helst skal bruge sin energi på at vokse
sig stor og ikke til at holde varmen.

> Vedr. den voksne kat så er det jo et spørgsmål om den og hunden kan
> blive gode venner. Er der en metode til at lære dem at acceptere
> hinanden?

Det har jeg desværre ingen erfaringer med, så her må andre træde til

> Er en huskat i øvrigt en race eller en betegnelse?

I katteklubberne er en huskat defineret som en kat uden stamtavle. Så jeg
vil kalde det en betegnelse for en kat, som ikke er af en bestemt race.

Venligst
Dorthe

Fra : Ann K

Dato : 30-10-03 00:09

Hej Søren.
Klipper og hakker...

> Det er imidlertid sådan at hun har før haft allergi overfor katte, og
> for at det ikke skal komme igen skal kattene hovedsagelig fouragere
> udendørs.

Hmmm - fouragere?? Hvis du tænker på at kattenes mad fortrinsvis skal
serveres udendørs så OK... men det vil efter min mening ikke være
tilstrækkeligt blot at anskaffe en kat - og så lade den selv om at finde
sin egen mad!
Faktisk viser det sig at velfodrede katte (på et ordentligt, lødigt
foderprodukt) tager lige så mange og som oftest flere mus end katte som
erhenvist til at "klare sig selv"... Kattes jagtinstinkt er så stærkt at de
vil jage uanset om de er sultne eller ej... og det siger jo næsten sig selv
at en kat i god kondition er en bedre musefænger end en kat, der er
afhængig af sine egne evner og jagtlykke

>Spørgsmålet er så her om en killing kan klare sig udendørs
> og i udhuse i kulden, nu hvor vi står foran en vinter.

Hmmm - det er afhængigt af flere ting... hvordan har din mor tænkt sig at
indrette boforholdene for kattene???
Jeg har tidligere arbejdet på en byggelegeplads, hvor vores staldkatte gik
ude hele året... vi havde så indrettet et varmt ly til dem inde i stalden,
lavet af halmballer... selv med en udendørstemperatur på -5 grader havde
kattene inde i deres ly ca 15 graders varme! da det blev rigtig koldt
var vores staldkatte kun ca 5 måneder...
Men - din mor bør nok tænke på at her om vinteren vil musene i allerhøjeste
grad søge ind i beboelseshuse (de fryser jo også - og så er det altså
lettere at finde mad hos mennesker ... Hvor allergisk er din mor???
Kunne det tænkes at hun ville kunne klare at kattene fik adgang til visse
dele af huset (fx bryggers/køkken) - og blev holdt væk fra andre (fx
soveværelse)???

> Vedr. den voksne kat så er det jo et spørgsmål om den og hunden kan
> blive gode venner. Er der en metode til at lære dem at acceptere
> hinanden?

Allerførst... hunden _skal_ vide hvad NEJ betyder!!!
Så skal introduktionen af de to være stille og rolig... ikke nogen pressen
ind i situationer, som de to dyr har ubehag ved - der skal være mulighed
for at de hver især kan søge i dækning
normalt ville man anbefale at have katten i et rum og hunden i et andet med
en dør som var haspet sådan at de to kunne se og lugte hinanden, men uden
at de kunne komme i fysisk nærkontakt... efter en eller et par dage
tilvænning ville man så begynde at lukke dem sammen under overvågning...
for så til sidst at lade dem være mere frit sammen... Enden kan blive en
hund, der ligger og daser med en kat mellem benene
For at lette overgangen kan _hunden_ sprayes med felifriend - et
katteferomon, der virker beroligende og som til dels maskerer hundens
"væmmelige" hundelugt
Vil gerne give en mere uddybende forklaring - men lige nu er det sent og
jeg skal tidligt op!

> Er en huskat i øvrigt en race eller en betegnelse?

Som Dorthe siger er en huskat egentlig blot en betegnelse for enhver kat
uden stamtavle... men det de fleste forbinder med huskatte er "korthårede
stribere"... Hvis du prøver at tage et smut ind på kattegruppens
uofficielle hjemmeside
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/
Så vil du kunne se hvor forskellige huskatte faktisk er af udseende,
størelse og temperament
Der er vist også billeder af Dorthes "plejebørn" på Album siden..
Ja, ja - ve' godt at jeg reklamerer groft for disse killinger og deres
mor... men helt ærligt... de har sørme fortjent at komme til gode hjem, når
man tænker på at deres start i livet foregik på et koldt garagegulv _uden_
at Morkatten overhovedet havde mulighed for at klare noget så simpelt, som
at skaffe sig selv og sine killinger et ordentligt ly!!!

Fra : Ann K

Dato : 30-10-03 00:10

Hej Søren.
Klipper og hakker...

Fra : Elwarth

Dato : 30-10-03 17:17

> Der er vist også billeder af Dorthes "plejebørn" på Album siden..

Det er der, ja

> Ja, ja - ve' godt at jeg reklamerer groft for disse killinger og deres
> mor... men helt ærligt... de har sørme fortjent at komme til gode hjem,

Bliv endelig ved med det
Vi har desværre ikke fået nogen henvendelser på dem endnu

Venligst
Dorthe

Fra : Ann K

Dato : 30-10-03 19:48

Hej Dorthe.

> Bliv endelig ved med det
> Vi har desværre ikke fået nogen henvendelser på dem endnu

Egentlig ved jeg ikke rigtig _hvorfor_ lige netop denne Mormis og hendes
killinger har berørt mig så dybt...
Jeg mener... Hvis man har fulgt gruppen i en længere periode vil man jo
have hørt om andre nødstedte hunkatte fx "Baggårdskatten", Miss Hong Kong
og ikke mindst Tortie...
Måske er det fordi hun var så alene?? Så forsømt?? Og så UKUELIG???
(men det var de andre vel også?)...
Var det ikke lige så komplet håbløst mht at tage bare så meget en eneste
lillebitte missekat mere ind i mit lille zoneopdelte hus, så ville jeg være
den første til at byde især Mormis velkommen herhjemme!!! Og det endda selv
om hun er tortietabby

Håber virkelig at Sørens mor vil have lyst til at tage imod en eller flere
af lige netop dette kulds killinger... og nok især Mormis -for hun har da
vel vist at hun har kunnet klare sig under de betingelser, som Sørens Mor
vil give en kat (OBS! Ikke en kritik!!! Kun en konstatering af at der
ønskes en kat, som _kan_ klare sig som fortrinsvis udekat!)

--
Mvh Ann - der må se i øjnene at jeg ikke har plads nok!

Fra : Elwarth

Dato : 30-10-03 22:26

> [...]
> og ikke mindst Tortie...
> Måske er det fordi hun var så alene?? Så forsømt?? Og så UKUELIG???

Hej Ann
Nogen gange er der bare noget, der rammer. Jeg tror såmænd ikke, der er den
store forskel på Mormis og alle de andre, der har huseret herinde. Måske er
man bare nogle gange mere modtagelig/påvirkelig end andre gange.

> [...]
være
> den første til at byde især Mormis velkommen herhjemme!!! Og det endda

Hihihihi
Se så er du virkelig ramt ;-D

> Håber virkelig at Sørens mor vil have lyst til at tage imod en eller flere
> af lige netop dette kulds killinger... og nok især Mormis

Det håber jeg også, venter spændt på en mail.

Venligst
Dorthe

Fra : Kate

Dato : 30-10-03 22:58

Ligesom AnnK har jeg godt nok også haft lyst til at invitere Mormissen,
ikke selvom, men netop forsi, hun er tortie og ser uendeligt sød ud.
Mit problem er ikke et opdelt hus, men at min flok faktisk fungere godt
sammen nu og efter Sofie og Oliwer, som ikke trivedes ligeså godt som
disse 4 så har jeg ikke lyst til at sætte det på spil, mest på grund af
Donse, tror jeg. Hun er endeligt ved at finde sig helt til rette og det
vil jeg jo ikke risikere.

Jeg håber også bare at du, Dorthe, finder nogle gode hjem til alle
misserne.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Elwarth

Dato : 30-10-03 23:04

> [...]
> disse 4 så har jeg ikke lyst til at sætte det på spil, mest på grund af
> Donse, tror jeg. Hun er endeligt ved at finde sig helt til rette og det

Hej Kate
Ja, nogle gange er man jo nødt til at bruge fornuften, og jeg tror, det er
det rigtige, du gør for din flok

> Jeg håber også bare at du, Dorthe, finder nogle gode hjem til alle
> misserne.

Det håber jeg bestemt også

Venligst
Dorthe

Fra : Ann K

Dato : 30-10-03 23:27

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> Ligesom AnnK har jeg godt nok også haft lyst til at invitere Mormissen,
> ikke selvom, men netop fordi, hun er tortie og ser uendeligt sød ud.

Hi, hi... sandheden er at jeg faktisk synes at Mormis er _grimmere_ end
Kludetæppet - der jo trods alt er semilanghåret og har en del hvidt!!!
Men - Mormis lyder som en _rigtig_ kat!!! og dén slags "falder" jeg for

Note til Søren... jeg er berygtet her i gruppen pgr mine stærke meninger
ang tortiekattenes afskyeligt grimme og rodede pelsfarve!.... Og totalt til
grin efter at min mand slæbte netop en tortietabby hunkat med hjem fra
Sverige *grin*
Katten er nu sød nok (faktisk rigtig sød!) - men *ufff* den farve

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 31-10-03 07:19

On Thu, 30 Oct 2003 23:26:51 +0100, "Ann K" <tsarsBingo@Bongo.os.dk>
wrote:

> [...]
>Sverige *grin*
>Katten er nu sød nok (faktisk rigtig sød!) - men *ufff* den farve

Øhmmm....jeg må vist indrømme at jeg ikke aner ret meget om katte
generelt, og slet ikke hvad en tortie er for en.

Og hvorfor lyder den forresten som en 'rigtig kat'?

Men jeg synes`i hvert falt at katten på Dorthes billeder er rigtig
flot.

Hvad er i øvrigt budgettet for at have en kat eller to?

Mvh
Søren

Fra : Ida

Dato : 31-10-03 08:57

--

------klippe----klippe----

> Øhmmm....jeg må vist indrømme at jeg ikke aner ret meget om katte
> generelt, og slet ikke hvad en tortie er for en.

En tortie er, efter min personlige mening, den smukkeste farve(r) er kat kan
have
Det vil sige, at katten -hunkatten, da det er yderst sjældent en hankat er
tortie - er fx sort og rød, det kan den være med og uden striber og hvidt.
Der findes en hel del andre tortiefarver også : blå/creme, blå/creme/sølv,
sort/rød/sølv osv osv

Du kan se både sorttortie, sorttorie blotchedtabby m. hvidt, blåcreme og
blåcreme m. hvidt på min side www.maine-coons.dk under 'Hunkatte'

-----klippe----

> Hvad er i øvrigt budgettet for at have en kat eller to?

Det er ikke meget dyrere to katte er i forhold til én, når det gælder foder.
Det vil være neutralisering, ormekur, vacciner osv der er dobbelt op på, men
ofte vil en dyrlæge kunne give en smule rabat, når han/hun kan snuppe to på
en gang *s*

> Mvh
> Søren

Ida

CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-03 09:08

On Fri, 31 Oct 2003 08:56:35 +0100, "Ida"
<mail@FJERNDETTEmaine-coons.dk> wrote:

>"Søren Lausten-Hansen" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
>------klippe----klippe----

>En tortie er, efter min personlige mening, den smukkeste farve(r) er kat kan
>have

Sludder og vrøvl. En tortie er sådan en farveblanding, så det ser ud
som om der er smidt alskens ting efter katten, og at det så har
efterladt varige farvemarkeringer. *G*
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 30-10-03 20:48

On Thu, 30 Oct 2003 17:16:44 +0100, "Elwarth"
<elwarth@KATTENSjellingnet.dk> wrote:

>Det er der, ja

>Bliv endelig ved med det
>Vi har desværre ikke fået nogen henvendelser på dem endnu
>
>Venligst
>Dorthe

Hej Dorthe,

Jeg tror min mor vil kontakte dig med e-mail. Har jeg ret i at KATTENS
skal fjernes fra din mailadresse?

Mvh
Søren

Fra : Elwarth

Dato : 30-10-03 22:20

> Jeg tror min mor vil kontakte dig med e-mail. Har jeg ret i at KATTENS
> skal fjernes fra din mailadresse?

Hej Søren
Det lyder rigtig godt
Og efter at have spurgt min mand, kan jeg nu svare: jo, KATTENS skal fjernes

Venligst
Dorthe (som ikke er nogen computerørn )