Kan katte tåle ananas?
Fra : Martin Schou

Dato : 25-10-03 14:05

Fordi en af mine elsker ananas! :)
Martin

Fra : Ann K

Dato : 25-10-03 16:08

Hej Martin.
Hvis ikke din kat virker dårlig efter at have spist ananas, så ville jeg da
blive ved med at give den det!
Men... selvfølgelig... alt med måde!!!

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : Line

Dato : 25-10-03 17:14

"Martin Schou" <fake@made.up> skrev i en meddelelse
> Fordi en af mine elsker ananas! :)
> Martin

Hej Martin

Jeg er ikke sikker... har en liste med giftige planter hvor der står Ananas
(visne blade og sten)

så jeg ved faktisk ikke om selve frugten er giftig eller det er træet der
henvises til her... det må det næsten være har ihvertfald aldrig set sten i
mine ananas

Men som Ann også siger hvis den ikke virker sløj af det så sker der nok ikke
noget og så kan du jo nøjes med at smide bladene ud

Mvh Line

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-10-03 17:44

In article <jjxmb.12483$jf4.739947@news000.worldonline.dk>, Line
<BlomdkKATTE@BAKKEmsn.com> wrote:

> [...]
> henvises til her... det må det næsten være har ihvertfald aldrig set sten i

Hej Line

Det har du da fuldstændig ret i
Jeg har osse den beskrivelse - har stykket den sammen fra forskellige
kattebøger osv... og jeg har vist stolet lidt for meget på forfatterne,
for som du siger er der da ikke sten i ananas. Det er en urt, sådan
lidt aloe-agtig at se på, hvor frugten består af en masse "bær" der er
vokset sammen...
Om den på listen så er en stueplante, der kaldes det samme, kan jeg
ikke lige finde ud af. Måske man skulle hive den af listen indtil
videre..
Jeg ved at ananasfrugten indeholder et enzym (?) der kan nedbryde
(modne) kød. Hvis man har prøvet at spise en masse rå ananas, opdager
man at det osse gælder slimhinderne i munden.. (av...) men så meget
spiser katten vel ikke

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-10-03 18:21

In article <251020031843554678%webmaster@fjernsiamis.com>, Ann Rudbeck
<webmaster@fjernsiamis.com> wrote:

> Jeg har osse den beskrivelse - har stykket den sammen fra forskellige
> kattebøger osv... og jeg har vist stolet lidt for meget på forfatterne,
> for som du siger er der da ikke sten i ananas.

Jeg har rodet lidt
Det stammer fra bogen "Katte for Dummies"... en oversætterfejl, mon??

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 25-10-03 20:43

Hej.

Faktisk tror jeg at der er en sten i ananas. Hvorfor er der ellers et hulrum
i midten?
Men jeg tror stenen bliver opløst på et tidspunkt i modningsprocessen, det
sker for nogle frugter, har jeg hørt.

Med venlig hilsen Camilla
som ikke ved ret meget om ananas.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-10-03 21:03

In article <bnejoo$2nf$1@sunsite.dk>, Camilla W. Pedersen
<camillawp@mail.dk> wrote:

> [...]
> i midten?
> Men jeg tror stenen bliver opløst på et tidspunkt i modningsprocessen, det

Nej, jeg slog det op - en ananas er en masse bær ("knopperne" udenpå)
der så er vokset sammen til en stor frugt. Hullet i midten skyldes at
de på fabrikken har fjernet noget mere "træet" materiale i midten. Hvis
du køber en frisk ananas kan du se det er der endnu.
De frugter, der er sten i, er netop beregnet til at stenen skal holde
længere end frugten. Når så et dyr spiser frugten, dropper det stenen,
som ikke kan spises - et eller andet sted langt fra hvor frugten blev
fundet, håber planten, så en ny plante kan spire fra stenen (kernen).
Så den med sten i ananas holder nok kun, hvis der findes en anden
plante man kalder ananas?

Fra : Martin Schou

Dato : 25-10-03 23:29

Tak for svarene. Indtil videre har han kun slikket på ananas'en så det går
nok. Men damn han er helt vild hehe.
Hilsen Martin