MEGET lille killing haves - gode råd ønske~
Fra : Anette korsgaard

Dato : 24-10-03 16:25

Hej.

Jeg håber I kan hjælpe mig lidt - sagen er som følger:

Tirsdag morgen kom min hunkat hjem med en killing. En lille
nyfødt en, med navlestreng og det hele. Og det er IKKE hendes,
men en tyvstjålet lille hittekat.

Jeg anende ikke at det kunne ske, men dyrlægen siger at det ikke
er ualmindeligt.

Jeg har et - indrømmet - dybt urealistisk syn på dyr, så aflives
skal den ikke. Den skal have en chance. Og nu er den så 4 dage
gammel, ca.

Den har været en tur hos dyrlægen som siger at den skal have mad
(kattemormælkserstatning er indkøbt) og holdes varm, og så skal
man ellers håbe på det bedste, for den er jo et bette pjevs.

Den vejede 80 gram i tirsdags og vejer 90 gram nu.

Den får mad hver tredje time døgnet rundt (gaaab), har egen
papkasse med varmedunk og fleecetrøje til at holde varmen med. Og
bliver behørigt vasket i numsen, så der kan komme nr. 1 og 2.

Den har afføring ca. 1-2 gang dagligt og tisser hver gang den er
fodret.

Problemerne er at den ikke sutter ret flittigt - er det bedre at
fodre den med sprøjte så?

Den gider ikke spise alt det den skal hver gang - hvad gør jeg
ved det?

Hvordan sikrer jeg mig at den ikke får mad i lungerne?

Jeg prøver at lægge en finder på undersiden af missens hals og
mærke om den synker maden....det virker det som om den gør.

Den er "urolig" - kravler meget, miaver o.s.v. når vi tager den
op. Og den kan selv vende sig hvis man lægger den på ryggen....er
det gode tegn eller kan svagelige killinger også det?

Skindet lægger sig pænt igen hvis man trækker i det - så den har
ikke væskemangel.

Jeg har før haft kattekillinger - men der har altid været en
missemor til det grove, så jeg er ret meget på herrens mark
her......håber nogen har gode råd. Kan det i det hele taget
lykkes med så lille et kræ? For den skal ikke lide - så hellere
dyrlægens grumme nål.

--
Varme sommerhilsner
Anette

Da en sag kan ses fra flere sider, vil jeg bede tilhørerne
om at sætte sig i en rundkreds.
citat:Robert Storm Petersen

Fra : Stine Hilskov

Dato : 25-10-03 10:57

Hej Anette.

Jeg har ikke selv prøvet at have en så lille killing, men min veninde har.

For mig lyder det som om du gør alt det rigtige!
Om det er bedre med en engangs sprøjte, må du prøve dig frem med. det
vigtigste er at den bliver mæt og tager på.
Min venindes killing havde også svært ved at sutte ( jeg tror det var derfor
moderen ikke ville have den) men den fik af en sutteflaske. Den lever i
bedste velgående idag og er 3 år tror jeg.

Det skal siges, at jeg ejede moderkatten.

Hvordan, du undgår at den får mælk i lungerne ved jeg ikke, men jeg har ikke
hørt at det skulle være et prøblem??

Held og lykke med den lille ny.

Hilsen Stine

Fra : Anette korsgaard

Dato : 25-10-03 22:12

Sat, 25 Oct 2003 11:56:39 +0200, skrev Stine Hilskov følgende :

Hej Stine

Tusinde tak for svaret - jeg har ventet så spændt!

> [...]
>moderen ikke ville have den) men den fik af en sutteflaske. Den lever i
>bedste velgående idag og er 3 år tror jeg.

Det lyder dejligt - for så kan det lade sig gøre. Jeg plager min
stakkels dyrlæge med mange spørgsmål, og sidste nyt er at så
lille en killing kun tager langsomt på. Jeg have læst et sted at
100 g om ugen var normalt.....og var ved at gå helt i panik!!!

>Det skal siges, at jeg ejede moderkatten.

Hvorfor ville hun ikke have den, hvis jeg må spørge?

>Hvordan, du undgår at den får mælk i lungerne ved jeg ikke, men jeg har ikke
>hørt at det skulle være et prøblem??

Det har jeg læst at det kan være.....men man skal nok ikke læse
alt for meget på nettet

>Held og lykke med den lille ny.

Mange tak....kæresten og jeg skiftes til at stå op klokken mindt
om natten - for en chance skal den lille nu have.

Den tager ikke rigtigt på, men dyrlægens siger at hvis der er
afføring og urin så er det ok, for den har i forvejen dårlige
betingelser.....da vi ikke er katte. Så alt kommer til at gå
langsomt....og Tiny er ved godt mod

Fra : Louise Møller

Dato : 25-10-03 15:13

Hej Anette.

Får mig lyder det som om den har det godt og trygt. Det kræver tålmodighed
at få så lille en killing til at spise og vokse sig stor og stærk. Det kan
godt tage en uge eller 2 før den sutter som den skal.

Jeg er ejer af den kat Stine omtaler, som er opfostret med sutteflaske...
Hun er i dag 5 år (kan du ikke følge med tiden Søde Stine *G*) og trives som
sagt ganske glimrende.

Du skriver at den ikke spiser alt det den skal hver gang. Det har Olfert
heller ikke gjort, men så har jeg givet hende lidt ekstra en gang i mellem,
hvis hun har villet ha' det. Det er jo som med mennesker... Ikke alle kan
spise samme mængder. Det skal nok komme. Jeg har aldrig haft problemer med
at der skulle komme mad i lungerne, men jeg tror ikke der er en god ide at
prøve at fodre med en sprøjte, da jeg ikke er sikker på man kan vurdere hvor
hurtigt killingen synker, og man på den måde kan risikere at "drukne"
killingen.

Ud fra mine oplevelser er det kun naturligt at killingen er "urolig" når man
tager den op. Den vil jo gerne finde tryghed. De færreste katte / killinger
jeg har mødt bryder sig om at blive lagt på ryggen... De vil hellere selv
vende sig hvis de skal ligge sådan. Det som jeg oplevede gav Olfert tryghed,
var at lægge hende på brystet når ved hjertet. Det er vist det samme man gør
med børn, pga den beroligende hjertelyd.

Jeg synes helt klart du skal kæmpe videre med killingen. Jeg har ihvertfald
ikke fortrudt at jeg tog kampen op med Olfert.

Held og lykke med din lille killing. Håber ikke din hunkat går ud og laver
flere killing-napninger, for det er hårdt arbejde at holde liv i de små.

--

~> Louise

Fra : Anette korsgaard

Dato : 25-10-03 22:23

Sat, 25 Oct 2003 16:12:38 +0200, skrev Louise Møller følgende :

Hej Louise

>Får mig lyder det som om den har det godt og trygt. Det kræver tålmodighed
>at få så lille en killing til at spise og vokse sig stor og stærk. Det kan
>godt tage en uge eller 2 før den sutter som den skal.

Pyyyh - tak skal du have!!! For den sutter kun periodevist -
resten af tiden "hælder" jeg på - og checker at den synker maden
ved at lægge en finger mod dens hals. Den er begyndt bare at åbne
munden nogle gange som en anden kylling! OG så hælder jeg nogle
dråber mælk ind, som den så synker....

>Jeg er ejer af den kat Stine omtaler, som er opfostret med sutteflaske...
>Hun er i dag 5 år (kan du ikke følge med tiden Søde Stine *G*) og trives som
>sagt ganske glimrende.

Det er SÅ dejligt at høre at det KAN lykkes!!! Jeg ved godt at
den har svære odds at kæmpe imod - og bliver den en sløv lille
klump, der ikke vil spise og bare ligger må vi gå den tunge gang
til dyrlægen, for den skal ikke lide.....men det er meget
trøstende at vide at det KAN lade sig gøre.

> [...]
>hurtigt killingen synker, og man på den måde kan risikere at "drukne"

OK - væk med sprøjten!!

Olfert....HUNkatten Olfert??? LOL
På dåsen står der 25 ml pr. 100 gram kat....men vores vejer kun
90 gram....alligevel ser jeg helst at hun spiser det HELE....det
er en stor lettelse at høre at hun ikke er den eneste der ikke
har villet have al den foreskrevne mad hver gang.
Jeg er meget bange for at komme til at gøre noget forkert.....så
vi holder os til flasken nu, for jeg kan godt forstå hvad du
siger om sprøjten.

> [...]
>var at lægge hende på brystet når ved hjertet. Det er vist det samme man gør
>med børn, pga den beroligende hjertelyd.

Og det virker....og så er hun vild med min kærestes ubarberede
hage....at blive nusset af den er nok også tæt på kattemors ru
tunge

> [...]
>flere killing-napninger, for det er hårdt arbejde at holde liv i de små.

Ja, det er det- og det er jo egentligt min søns kat (han er 13)
og de har haft en alvorlig samtale om det.....tror du det betyder
noget at katten faldt i søvn før han fik talt færdig???

....men DET håber jeg også var en engangsforestilling!!!

Fra : Stine Hilskov

Dato : 26-10-03 10:13

Hej Anette.

Ja, tiden går hurtigt, tænk at Olfert er 5 år!!! Den gamle kat

Hvorfor ville min hunkat ikke have den?

Sagen var at hun havde fået killinger en gang. 1 stk, som jeg selv beholdt.
Louise skulle have haft den, men lå midt i en flytning, og så blev hun
gravid igen inden jeg nåede til dyrlægen med hende ( 4 uger efter hun hade
fået den første).
Jeg fik aflivet killingerne, undtagen den Louise fik, da hun fik 6 stk og
generelt var en meget dårlig kattemor.
Men jeg kvajede mig nok lidt da jeg valgt en af de mindste killinger til
Louise, fordi hun gerne ville have en hunkat.
Killingen ville ikke sutte og moderen havde ikke meget tålmodigehed. Hun
hade jo stadig den store killing (Felix) som hun var mere glad for.

Hunkatten var også meget nervøs og humørsyg på andre områder, og blev nogle
år senere aflivet pga. urenlighed da vi fik barn. Desværre!!!
Jeg tænker stadig på hende med sorg i hjertet.

Men Louises Olfert klarede skærene alligevel, trods de hårde odds.

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 26-10-03 10:04

Hej.

Hvad med at anskaffe et pelstæppe af en eller anden art, måske kaninskind?,
og så lægge en varmedunk under. Det vil måske føles som om der lå en anden
kat (kattemor) ved siden af...

En anden ting er at en lillebitte kasse måske vil virke mere tryg, og
varmere, end en stor kasse at sove i.

Jeg ved at mange for tidligt fødte børn, handicappede børn og
følelsesmæssigt skadede børn elsker at blive rullet ind i et tæppe fordi det
føles meget trygt og rart at være i et så lille "rum" som tæppet giver, de
kan lide at kunne mærke "væggene" i rummet hele vejen rundt om deres krop.

Jeg må indrømme at jeg overhovedet ikke ved noget om katte i mikrostørrelse.

Det var bare en tanke...

Med venlig hilsen Camilla.