Løbetid m.m
Fra : Ukendt

Dato : 28-10-03 17:59

Prøver lige igen, i forlængelse af Rinnies indlæg: Usynlig løbetid.

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse

> Ja.

OK, tak for oplysningen

> I øvrigt kom de fleste af mine tæver i 1. løbetid med 6 mdr.
> En sågar med 5 mdr.! Netop dette gjorde, at jeg ikke kunne li' DKK's
> parringsregel om 2. løbetid. Så ville tæven kun være 1 år!!!

Kan løbetider forekomme oftere, end hvert ½ år ?
Buffys første løbetid sluttede, i slutningen af August, så kan hun vel ikke
være, på vej i løb igen eller ?
Hun er også begyndt, at forandre adfærd igen og Daffy virker meget ( mere)
interreseret i hende. Hun er dog lidt svær, at blive klog på, efter sin
hjernebetændelse. Tror i, at den kan have påvirket hendes løbetider /
hormoner ?

Hun fyldte et år i oktober. Må vi godt sterilisere hende allerede ? Hvordan
påvirker ( hvis det gør ) en sterilisering hende ? Hvor stort et indgreb er
det og hvor hurtigt, vil hun komme sig ?

Hvad gør i andre herinde, som har en hund, af hvert køn ? ( Til dem, der
ikke bruger dem til avl, selvfølgelig )
På forhånd tak for svar !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Stine Frandsen

Dato : 29-10-03 18:32

> Kan løbetider forekomme oftere, end hvert ½ år ?

Ja. Og de kan også komme sjældnere. Min tæve har 8-9 mdr. imellem løbetid.
Man siger at GENNEMSNITLIGT kommer en tæve's løbetid hver 6. måned.

> Buffys første løbetid sluttede, i slutningen af August, så kan hun vel
ikke
> være, på vej i løb igen eller ?

Jo, det kan hun godt.

> [...]
> interreseret i hende. Hun er dog lidt svær, at blive klog på, efter sin
> hjernebetændelse. Tror i, at den kan have påvirket hendes løbetider /

Det ville jeg tro, men spørg hellere din dyrlæge om det :))

> [...]
er
> det og hvor hurtigt, vil hun komme sig ?

Tidspunkt osv. for indgrebet ville jeg aftale med min dyrlæge, men jeg ville
foretrække 2 normale løbetider inden indgreb.
Tæven vil formentlig blive lidt mere rolig, have en større appetit og
lettere ved at tage på i vægt - ellers tror jeg ikke der er den store
forskel.

Kender ikke så meget til sterilisering af tæver, men kender lidt til fra
katte :))
Og der bliver hunkattene mere rolige, mere madglade, mindre dominante -
ivhertfald dem jeg har haft.

Nå ja,og så slipper I for at have frustrede hanhunde i området og at skulle
tage hensyn m.m. når tæven er løbsk.

> Hvad gør i andre herinde, som har en hund, af hvert køn ? ( Til dem, der
> ikke bruger dem til avl, selvfølgelig )

Holder dem strengt adskilt. Skiftevis i huset og i løbegård. Stoler ikke på
lukkede døre - kun hvis de også er låste.

Stine

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-03 19:15

"Stine Frandsen" <xsantippe@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Og de kan også komme sjældnere. Min tæve har 8-9 mdr. imellem løbetid.
> Man siger at GENNEMSNITLIGT kommer en tæve's løbetid hver 6. måned.

OK, tak. Jeg vidste godt, at de kunne forekomme sjældnere. Vi havde engang
en tæve, som kun gik i løb 1 gang om året.

> Jo, det kan hun godt.

OK, det troede jeg så ikke, at de kunne, men vi må jo holde godt øje.

> Det ville jeg tro, men spørg hellere din dyrlæge om det :))

Jeps, det vil jeg så gøre.

> Tidspunkt osv. for indgrebet ville jeg aftale med min dyrlæge, men jeg
ville
> foretrække 2 normale løbetider inden indgreb.

OK. Jeg spørg lige dyrlægen, når vi skal derned i næste måned. Hvorfor vil
du gerne vente, til tæven har haft 2 løbetider ?

> Tæven vil formentlig blive lidt mere rolig, have en større appetit og
> lettere ved at tage på i vægt - ellers tror jeg ikke der er den store
> forskel.

Hun har allerede fået meget mere appetit og taget på, efter sin sygdom. Hun
er ikke fed endnu, men i meget god stand, så hun skal helst ikke vokse mere.

> Kender ikke så meget til sterilisering af tæver, men kender lidt til fra
> katte :))
> Og der bliver hunkattene mere rolige, mere madglade, mindre dominante -
> ivhertfald dem jeg har haft.

Vores tidligere hankat, blev også enormt legesyg efter, at han blev
kasteret.

> Holder dem strengt adskilt. Skiftevis i huset og i løbegård. Stoler ikke

> lukkede døre - kun hvis de også er låste.

OK, det er dog lidt svært, at holde dem adskilt, da vores hus ikke er så
stort og vi ingen løbegård har. Vi har dog en indhegnet have og Buffy hygger
sig fint derude, men det gør Daffy til gengæld ikke. Han vil gerne være inde
og hygge sig, hvis han da ikke lige skal ud og gå tur.

Tusind tak for dit svar !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Stine Frandsen

Dato : 29-10-03 19:23

> OK. Jeg spørg lige dyrlægen, når vi skal derned i næste måned. Hvorfor vil
> du gerne vente, til tæven har haft 2 løbetider ?

For at være sikker på at hun fungerer normalt hormonmæssigt, men også af
hensyn til hendes udvikling. Tæver udvikler sig meget i den alder hvor de
har de første løbetider, der er den fysiske modningsfase og den psykiske
fase. Jeg ville lade hende blive lidt mere "voksen". Både fysisk og psykisk.

Stine

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-03 19:30

> [...]
> har de første løbetider, der er den fysiske modningsfase og den psykiske
> fase. Jeg ville lade hende blive lidt mere "voksen". Både fysisk og

OK, det er jo et godt argument.
Er der forskel i udviklingen på tæver og hanhunde ? Det jeg mener er: Er
hannerne hurtigere udviklet ( voksne )?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : J. Jensen

Dato : 08-11-03 09:02

Der er noget der hedder indbildt graviditet.
Efter 2 måneder er det fødetid , og det kan forveksles med en ny løbetid,
men det varer kun få dage.