min hund bliver tosset
Fra : MorTil3

Dato : 25-10-03 16:46

Hej med jer.

Jeg har en terrier..

Når det banker på døren går han fuldstændig agurk. Han gør helt vildt. Hvis
jeg bare lukker døren op løber han ud og snuser af folk og så er der ikke
mere.

Hvis jeg derimod holder ham i halsbåndet eller gener ham væk fra døren,
(fordi der står et barn udenfor som godt kan bliver forskrækket) så kan jeg
næsten ikke få ham ned på jorden igen, og i dag spang han op af vedkommende
og snappede i hans jakke.

Hans hale direr, istedet for at logre når det står på. Hvad er jeres
vurdering. Er han hidsig eller er han bare ivrig.. Jeg føler mig ikke helt
tryg ved at åbne døren uden at have fat i ham først.. Han lader mig ikke
åbne døren selv.. Han maser sig frem med snuden helt inde i døråbningen. Det
hjælper ikke at bede ham gå..

Det er det samme problem når vores avis eller postbud kommer. Han bliver så
ophidset at han hopper l meter op og virker meget hidsig.. Når jeg så
skælder ham ud så karter han rundt i hele hytten alt i mens han piber og
hyler... Det er et værre cirkus. Jeg frygter bare at han en dag slipper ud
af døren i det øjeblik avisdrengen kommer, så er jeg bange for at han kan
finde på at bide...

Hvad mener i kloge hundemennesker...

Birgit

Fra : Holm

Dato : 25-10-03 18:16

"MorTil3" <flynderborgens@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hej med jer.
>
> Jeg har en terrier..
>
> Når det banker på døren går han fuldstændig agurk. Han gør helt vildt.

Hej Birgit

Hvor gammel er din hund ?

Træner I med ham ?

Jeg får den fornemmelse at det er ham der bestemmer hjemme hos jer , og når
alt kommer til alt vil han bare forsvare sit territorium.
Når du tager fat i ham tror han for alvor der er noget galt , og derfor
kører han op !

Jeg kan foreslå dig at træne på denne måde ; Lær hunden at når det banker på
er det kun "mor" der åbner.
Anvis ham til sin kurv , og beløn ham dér med en lækker godbid.
Det kræver måske at du allierer dig med nogle venner , mens du træner ham i
at finde sin kurv når det banker på .

Der er ingen nem løsning , men masser af træning , det er dét det drejer sig
om.
Pointen i træningen er at når det banker på så får hunden en godbid i sin
kurv...det skal han lære , og det tager tid.

Træn lederskabsøvelser med ham i hverdagen , fortæl ham venligt men bestemt
at du bestemmer , uanset hvad.
Hvis du selv bliver nervøs når det banker på eller avisdrengen kommer , så
øv dig i at være meget rolig i situationen , så virker det også på hunden.

Held og lykke

Holm

Fra : MorTil3

Dato : 25-10-03 19:02

> Hvor gammel er din hund ?

Han er to år gammel

> Træner I med ham ?

Nej vi træner ikke. Jeg har været til træning et par gange men hver gang vi
havde været der havde vi huset fuldt af lopper..

> Anvis ham til sin kurv , og beløn ham dér med en lækker godbid.

Hmm han bruger slet ikke kurv. Lægger sig på gulvet hvor han har lyst.

> Træn lederskabsøvelser med ham i hverdagen , fortæl ham venligt men
bestemt
> at du bestemmer , uanset hvad.

Jeg prøver også stille og roligt at bede ham gå væk når jeg skal åbne døren,
men det er umuligt at få kontakt med ham fordi han galper helt vildt.

Kan jeg mon binde ham så han ikke kan nå hen til døren... når det banker.

Hilsen Birgit

Fra : Luna dc

Dato : 25-10-03 20:49

> Han er to år gammel

> Nej vi træner ikke. Jeg har været til træning et par gange men hver gang
vi
> havde været der havde vi huset fuldt af lopper..
Giv ham et loppemiddel og kom afsted igen eller find en anden plads.

> Hmm han bruger slet ikke kurv. Lægger sig på gulvet hvor han har lyst.

Så skaf ham en kurv eller et tæppe som er hans, en hund har brug for et
fristed.

> [...]
> men det er umuligt at få kontakt med ham fordi han galper helt vildt.
>
> Kan jeg mon binde ham så han ikke kan nå hen til døren... når det banker.
Nej du skal ikke binde ham, han vil sandsynligvis blive mere hissig af det.
Du kan evnt. lukke ham ind i et andet rum medens du åbner døren i starten,
men træn som flere har foreslået med familie og venner, lad være at råbe og
skælde ud det giver bare hunden indtryk af at det er farligt,( mor råber jo
også).
Bodil

Fra : Pernille

Dato : 25-10-03 20:56

> [...]
> men det er umuligt at få kontakt med ham fordi han galper helt vildt.
>
> Kan jeg mon binde ham så han ikke kan nå hen til døren... når det banker.

Jeg tror det vil være en dårlig ide at binde ham så han ikke kan nå døren.
Det er et signal til ham om at han skal passe endnu mere på hus og hjem.

Det lyder som om det er ham der bestemmer et langt stykke hen ad vejen.
Hvis han respekterer dig eller andre i familien som højere rangerende, vil
han også blive væk fra døren når I siger nej eller bliv. Jeg tror du skal
være mere bestemt og ikke gå på kompromis når du har sagt nej. Det er nemlig
med hunde som med børn. Har de først én gang fundet ud af at slippe uden om
problemet, ja - så prøver de naturligvis igen

Luk ham evt. i et andet rum som skrevet andet sted i tråden.

Pernille, Odense V.

Fra : Pernille

Dato : 25-10-03 18:45

> [...]

> af døren i det øjeblik avisdrengen kommer, så er jeg bange for at han kan

Det er træls når der er vild ståhej når dørklokken ringer...

Du skriver ikke noget om hvor gammel han er, men det lyder som om der er en
uoverensstemmelser om hvem der bestemmer

Prøv om du kan fremskaffe videoen af Anette Røpke. Jeg bruger selv mange af
hendes "fif" efter at have set nogle udsendelser med hende og det virker.

Prøv evt. http://www.the-animal-behavioural-school.dk/

Lige her og nu vil jeg foreslå at han skal lære at kende forskel på ja, nej
og bliv.

Jo færrere kommandoer jo nemmere for både dig/familien og ham.

1. Sæt dig foran ham imens han ligger eller sidder. Læg en godbid foran ham
og sig Nej hvis han vil tage den. Først når du giver lov må han tage den ved
kommandoen JA. Start med korte intervaller øg dem efterhånden som du føler
han er "med på legen".

2. Når han kan kende forskel på ja og nej kan du gå videre til det egentlige
problem. Når dørklokken ringer beder du ham sidde i gangen ved døren, sig
evt. bliv med en flad hånd foran ham, så du forstærker kommandoen med
kropssproget. Hvis han rejser sig siger du NEJ og sætter ham der hvor han
rejste sig fra. Brug evt. familiemedlemmer eller nabo/venner som prøveklud.

Ja/nej øvelsen kan bruges i alle sammenhænge. Når han skal have lov siger du
JA og hvis han gør noget forkert er det NEJ (gå aldrig på kompromis med dine
egne kommandoer). Spar endelig ikke på godbidderne og den verbale ros, når
han gør tingene rigtigt. Det er svært at skrive eksakt hvad der skal til for
at afhjælpe dine problemer men jeg vil mene at du kan komme langt med
ovenstående. Det er altid nemmere når man har set hunden/familie og
omgivelserne det hele foregår i.

Held og lykke med det.

Pernille, Odense V

Fra : MorTil3

Dato : 25-10-03 19:03

> Lige her og nu vil jeg foreslå at han skal lære at kende forskel på ja,
nej
> og bliv.

han er dygtig nok til ja og nej øvelsen og det er min...

Men så snart der er nogen ved døren er det som om han slår hjernen fra og
bliver sindsyg...

Birgit

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-03 19:43

> nej
> >
> han er dygtig nok til ja og nej øvelsen og det er min...
>
> Men så snart der er nogen ved døren er det som om han slår hjernen fra og
> bliver sindsyg...

Prøv at lær ham Bliv- øvelsen.
Start med, at træne det indenfor, evt. få en til, at hjælpe dig i starten.
Få ham først til, at sitte, hvorefter du siger Bliv. Få hjælperen til, at
holde ham, i starten.
Bak langsomt væk fra ham, imens du siger Bliv og samtidig roser ham.
Start med en kort afstand, så kan du gradvist øge afstanden og bruge øvelsen
udenfor også.
Når du er færdig med Bliv- øvelsen, siger du Fri og roser ham.
Hunde plejer, at være ret hurtige til, at fange øvelsen, så hjælperen plejer
kun, at være nødvendig i begyndelsen.

Hvis du træner øvelsen uden hjælper og han evt. smutter efter dig, før du
har sagt Fri, går du tilbage til udgangspunktet med ham og gentager
øvelsen.

Denne øvelse er rigtig praktisk, når det ringer på døren. Indtil da, vil jeg
foreslå, at du lukker ham væk fra entreen, inden du åbner døren, så må folk
ved døren vente, til du har fået ham placeret i et andet rum. Prøv om du kan
kalde ham væk fra døren, i stedet for, at tage fat i halsbåndet. Lok ham
evt. med godbidder eller noget andet spændende. Træn det evt. i starten ved,
at få nogen ( din mand / børn ) til, at ringe på. De kan jo sagtens vente
ved døren, selvom det tager lidt tid, inden du åbner.

Hvis han lære Bliv- øvelsen kan den som sagt bruges senere. Det ringer, du
siger Bliv, åbner døren og lader først hunden snakke med folk, når folk er
kommet ind. På den måde viser du også, at du er leder. Du går til døren
først, så det behøves din hund ikke, at bekymre sig om.

Det kommer til, at tage tid, men det kan godt lade sig gøre, hvis du er
tålmodig nok.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Winther

Dato : 26-10-03 11:48

"MorTil3" <flynderborgens@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Men så snart der er nogen ved døren er det som om han slår hjernen fra og
> bliver sindsyg...
>
> Birgit

God ide med at sende hunden ind i et andet rum. Men det bedste er, at hunden
forbinder det med noget positivt. En måde er, at strø godbidder ud på gulvet
i værelset når klokken ringer. Når det gøres tit nok vil hunden forbinde
dørklokken med lækre guffer på gulvet i værelset.
Da hunden kører højt ved fremmede, kræver det at i selv ringer på dørklokken
under indlæring. Det skal ende helst ende med at hunden sætter kurs mod
godbidderne når den hører dørklokken. Godbidderne gør også at hunden
afstresser. Det er "Pavlos og klokkerne" i en moderne udgave

Vh. Winther

Fra : MorTil3

Dato : 26-10-03 17:54

> God ide med at sende hunden ind i et andet rum. Men det bedste er, at
hunden
> forbinder det med noget positivt.

Ja, den med godbiderne lyder godt. Det vil jeg prøve at øve.. Tak for alle
gode råd.

Hilsen Birgit