i dag skjedde det igjen..........:-(
Fra : Siv-Helen

Dato : 21-10-03 02:57

...............at jeg ble bitt av en hund, denne gangen av en groendael. Jeg
fikk ingen fysiske skader da jeg hadde på meg varmekjeldress og tykke
ullvotter.

Jeg var på hundeklubben og vi hadde miljøtrening, Geisha satt i bilen da jeg
skulle være hjelpeinstruktør.

Det var ca 20 hunder på treninga og jeg hadde tatt en tannvisning på 19 av
de da jeg kom til denne som jeg vet er veldig ustabil. Jeg gikk mot hunden,
men såg en annen vei, satte meg ned med siden rettet mot hunden og lot
hunden ta kontakt med meg. Hunden tok kontakt og jeg var fornøyd, jeg strøk
han forsiktig i brøstet og pga at jeg vet at han er ustabil så gadd jeg ikke
å tvinge meg på for å se på tenna hannes, så jeg snudde meg vekk igjen og
skulle gå derfra.

Akkurat da jeg gikk fra han hørte jeg et brøl og der satt han i armen på
meg (han hang fast og hadde det ikke vært for den tykke kjeledressen jeg
hadde på meg så hadde det nok blitt legevakta neste for min del).

Eieren av hunden er istruktør i klubben, og har hatt mange hunder før. Han
er en av de dyktigste instruktørene vi har i klubben. Men han har hatt
problemer med denne hunden siden han fikk han, hunden er i dag ca 1,5 år.

Jeg lurer på hva det er som rører seg inne i hodet på slike hunder?? Jeg
hadde ikke øyekontakt med hunden, og jeg ga han mange dempende signaler, men
det virker som at han rett og slett missforsto kropps-språket mitt...... Han
har gjort dette flere ganger før (på andre i klubben) og nå begynner jeg å
lure på om det feiler han noe.

Jeg skal ta meg en prat med eieren i morgen, for å høre hva han har tenkt å
gjøre med denne hunden. Eieren har også to relativt små barn. Så jeg
skjønner ikke at han vil ha denne hunden som han ikke kan stole på i det
heletatt........

Jeg har blitt bitt av hunder før og jeg har hatt en hund selv som beit en
kar (denne ble avlivet samme dag), og jeg mener at slike hunder ikke har
livets rett når det skjer på denne måten.
Hva sier dere?

Jeg mener at det er ikke verdens undergang om hunden gjør utfall mot andre
hunder, men når den går til angrep på folk så bør det taes affere!!

--
Siv-Helen Alterskjær
sivhelen@frisurf.no

--
Siv-Helen Alterskjær
sivhelen@frisurf.no

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 21-10-03 05:53

> [...]
>er en av de dyktigste instruktørene vi har i klubben. Men han har hatt
>problemer med denne hunden siden han fikk han, hunden er i dag ca 1,5 år.

Det kan måske illustrere at det hele ikke altid bare er ejerens skyld
når en hund har adfærdsproblemer, sådan som det ellers jævnligt
fastslås i diverse indlæg her i gruppen.

Mvh
Søren

Fra : Siv-Helen

Dato : 21-10-03 12:21

"Søren Lausten-Hansen" <slh@DELETEcity.dk> skrev i melding
> [...]
> når en hund har adfærdsproblemer, sådan som det ellers jævnligt
> fastslås i diverse indlæg her i gruppen.

Ja, det er nettopp det jeg skal frem til her, hunden er forøvrig undersøkt
fra topp til tå og det er tatt prøver på alt mulig og det er ingen ting som
tilsier at han har noen fysisk skade eller sykdom. Men hunder kan på samme
måte som oss mennesker få psykiske lidelser, det kan jo hende at han er
psykisk syk??? Jeg vet heller ikke noe om oppdretter og avstamningen til
denne hunden, men adferds problemer kan jo være nedarvet.........
Vi kan jo bare spekulere........

Men en ting er i alle fall sikkert, denne hunden er ekstremt ustabil og
etter min mening så _lider_ han av dette, og selv om det er tungt å ta _den_
avgjørelsen så tror jeg faktisk hunden hadde fått det bedre på de evige
jaktmarker enn det han har i dag.

--
Siv-Helen Alterskjær
sivhelen@frisurf.no

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 21-10-03 12:27

> [...]
> å ta _den_ avgjørelsen så tror jeg faktisk hunden hadde fått det
> bedre på de evige jaktmarker enn det han har i dag.

Jeg er ikke på nogen måde itvilv om at adfærdsforstyrelser er arvelig og
deværre er vi stødt på det selv et par gange og have set hunde som du her
omtaler.

Nu tænker jeg bare på, hvad er konsekvensen for denne hunds bid ?? jeg mener
man vender vel ikke bare det blinde øje til eller hvordan ?

MVH
Gitte

Fra : Siv-Helen

Dato : 21-10-03 12:35

"Gitte S. Eriksen" <dk.sacala*fjernspam*@mail.dk> skrev i melding

> [...]
>

> MVH
> Gitte
>
> Nu tænker jeg bare på, hvad er konsekvensen for denne hunds bid ??

Jeg kommer til å ta meg en prat med eieren i dag og si det at jeg synes han
burde la hunden få slippe (avlive hunden), og det før det skjer noe veldig
alvorlig. Det ble ingen fysiske skader denne gangen, men neste gang den
angriper så skam biter den kanskje et barn. hvem vet...........

>jeg mener man vender vel ikke bare det blinde øje til eller hvordan ?

nei det er bra sikkert, hvis ikke eieren tar ansvar for det hunden har
gjort. Så mister jeg all respekt for han både som kompis og som instruktør!!

--
Siv-Helen Alterskjær
sivhelen@frisurf.no

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 21-10-03 13:43

> [...]
> skjer noe veldig alvorlig. Det ble ingen fysiske skader denne gangen,
> men neste gang den angriper så skam biter den kanskje et barn. hvem

Ja derfor var jeg også ude efter om du havde meldt episoden ? mener desværre
tit det er eneste udvej tænker jo på en anden fra gruppen her som blev bidt
i halsen, men der blev der såvidt jeg husker ikke optaget raort nogen steder
og en dag gik det jo helt galt med den hund.
Mener selv om han er træner så er hunden vel ekskluderet fra træningen nu
eller hvordan , sættes det ind der ? ved jo at der ved os, hvor vi træner
ikke kan trænes med hunde som er farlige for sine omgivelser og slet ikek
hvis hunden allerede har bidt.

> nei det er bra sikkert, hvis ikke eieren tar ansvar for det hunden har
> gjort. Så mister jeg all respekt for han både som kompis og som
> instruktør!!

Det kan jeg kun være enig med dig i. Håber du fortæller hvordan det går.

MVH
Gitte

Fra : Jytte

Dato : 21-10-03 12:25

Gitte S. Eriksen wrote:

> [...]
>
> Nu tænker jeg bare på, hvad er konsekvensen for denne hunds bid ??
> jeg mener man vender vel ikke bare det blinde øje til eller hvordan ?

Det behøver ikke at være arveligt, der kan jo ske skader under fødslen
nøjagtigt lige som hos mennesker.

Hilsen
Jytte

Fra : Siv-Helen

Dato : 21-10-03 12:56

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i melding

> Det behøver ikke at være arveligt, der kan jo ske skader under fødslen
> nøjagtigt lige som hos mennesker.
>
> Hilsen
> Jytte

Ja, det er helt klart.....
med det som er helt sikkert er i alle fall det at hunden har det ikke bra
sånn som det er nå og jeg mener at den bør få slippe dette livet....
--
Siv-Helen Alterskjær
sivhelen@frisurf.no

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 21-10-03 13:39

> Det behøver ikke at være arveligt, der kan jo ske skader under fødslen
> nøjagtigt lige som hos mennesker.
>
> Hilsen
> Jytte

Nej det jeg mente var at det kan være arveligt, men selvfølgelig ikke det
altid er det udtrykte mig forkert

MVH
Gitte

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 21-10-03 20:46

>Det behøver ikke at være arveligt, der kan jo ske skader under fødslen
>nøjagtigt lige som hos mennesker.

Eller i hvalpens første 8 uger, som vi jo ikke har kontrol over.......

Mvh
Søren

Fra : simon leth jensen

Dato : 22-10-03 20:36

Hej Ng

Jeg ved at de belgiske hyrde hunde har tendens til at være nervøse og
usikker.Jeg ejer selv en tervueren men hun er blevet mere selsikker og ikke
så nervøs igen efter hun har været i løbetid.
Jeg går til hundetræning med en der også ejer en tervueren og den er lidt
for sig selv.
Da jeg mødte den 1 gang knurrede den af mig eller min hund den var 8 9 uger
det er ikke helt normalt synes jeg.
Den kan ikke lide tæver er selv en og har over faldt min 1 gang den er ca.
18 mdr. Min viste dæmpende signaler og vil ikke i klammeri med den. Men den
vil gerne lege og lægger an til det men når de kommer for tæt på knurrer den
og vil slås.Er det normalt?
Ejeren har haft psykolog på og hun siger den ikke er usikker men den kan
også finde på at knurrer af mennesker.Hunden her var den stærkeste i kuldet.
Så jeg tror man skal læse hundens signaler godt for når en hund knurrer
behøver det ikke være af aggrasivitet det kan også være nervøsitet.Min er
blevet bange for den hund og hun gemmer sig omme bagved mig når hun ser den.

hilsen Tina