Hårsækmider - erfaring...
Fra : pybs

Dato : 17-10-03 14:02

Hej NG.

Der skulle vel ikke være nogen i gruppen der kender noget til hårsækmider?

Det ser absolut ikke pænt ud i øjeblikket, men han er sat i behandling af
dyrlægen og samtidig er vi selv - i samråd med dyrlægen - startet med
diverse Wolle´s produkter. Han har et utrolig dårligt immunforsvar og var
også fyldt med spoleorm.

Det skal lige siges at han er hentet på et internat for 3 uger siden og
dyrlægeattesten var ok hele vejen igennem.

Det jeg er mest i tvivl om er om han bliver fin i pelsen igen? Det er
primært på hovedet han har tabt pelsen og skæller meget.

mvh

Pernille

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 17-10-03 18:04

On Fri, 17 Oct 2003 15:01:54 +0200, "pybs" <pernilleyde@mail.dk>
wrote:

>Hej NG.
>
>Der skulle vel ikke være nogen i gruppen der kender noget til hårsækmider?

Min schæfertæve havde ved ca.1 års alderen et mindre angreb af
hårsækmider som gav et 2 krone stort skaldet plet over det ene øje.
Jeg fik noget af dyrlægen til at smøre det med. Jeg var nu ikke særlig
flink til at huske at bruge det, men efter et stykke tid gik angrebet
væk alligevel.

Efter hvad jeg har hørt går det normalt væk af sig selv efter nogle
måneder.

Der var også en i schæferhundeklubben som havde nogle ret store
angreb. De gik væk af sig selv, men det varede vist også en 3-5
måneder.

Det er selvfølgelig en god ide at hunden får det bedste foder.

Mvh
Søren

Fra : pybs

Dato : 20-10-03 08:32

Søren Lausten-Hansen <slh@DELETEcity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f901f7f.2626448@news.webpartner.dk...

> [...]
> væk alligevel.
>

> Det er selvfølgelig en god ide at hunden får det bedste foder.

Tak for svaret. Jeg håber at det går væk af sig selv for han er næsten helt
skaldet ovenpå hovedet.
Jeg synes dog at kunne se en forbedring.

Jeg er sikker på hans foder er godt. Uden tilsætning og konserveringstoffer
og gennemtestet. Det har bla. været testet i jagtbladet og et forbrugerblad
med ret gode resultater, på både kvalitet og pris.

Samtidig har de 4 gamle hunde været fodret med det i flere år med gode
resultater efter pelsproblemer som kløe og udslæt forårsaget af foder med
forkert vitamin og mineralsammensætning.

Mvh

Pernille

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 20-10-03 17:04

> [...]
>resultater efter pelsproblemer som kløe og udslæt forårsaget af foder med
>forkert vitamin og mineralsammensætning.

Hej Pernille,

Nu blev jeg nysgerrig, hvad er det for et foder?

Mvh
Søren

Fra : Pernille

Dato : 21-10-03 08:17

Søren Lausten-Hansen <slh@DELETEcity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f94073c.502500@news.webpartner.dk...

> Nu blev jeg nysgerrig, hvad er det for et foder?
>
> Mvh
> Søren

Hej Søren.

Det er noget der hedder Skytten´s. Han sælger kun direkte til forbruger, for
at kunne sælge det uden fordyrende led.

Adressen er så vidt jeg lige husker skyttens.com.

Mvh

Pernille

Fra : Diesel-driver

Dato : 20-10-03 19:17

Hej Pernille

Med hensyn til det foder du skal give din hund.... så er det min holdining
at du skal købe godt foder hos dyrhandleren.... jeg vil ikke nævne nogle
bestemte navne her i grubben, da der er noge som er gode, og andre som har
dårlige erfaringer med selv samme fodre...

Du kan eventuel tilsætte nogle vitaminer og minaraler i fodret så din hund
kan komme på rette fod igen.... Men lad vær med at købe et billig fodre i
supermarket..... For nolge hunde er det godt nok, men din hund mangler noget
af alt....

Jeg har lade mig fortælle, af en jæger i familien. At der skulle findes
noget som heder "Sebesiel"... ( det er ikke sikkert at det stavet rigtig)...
Det er et flydende væske som du kan få hos dyrlægen.... Ham som nævnte
midlet., Hans hund havde fået et angræv af skab, efter at hvade været på
ræve-jagt.... Men hans dyrlæge fortalt også, at man brugte det mod ander
utøj som lopper og hårsækmider.... Mod lopper er moske lidt stærkt, men mod
hårsækmider, kan det godt værer en udemærket løsning... Man skylder hundet i
Sebesiel, og lader hunden luft-tøre bagefter....

Det skulle ikke være ret dyrt, men du skal havde det på resept...

Håber at det er til lidt hjælp

Gitte

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-03 20:10

"Diesel-driver" <nospam@nospam.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> hårsækmider, kan det godt værer en udemærket løsning... Man skylder hundet
> Sebesiel, og lader hunden luft-tøre bagefter....

Det hedder Sebacil og det er meget effektivt. Det bruges også til bl.a.
køer.
Det er, et meget stærkt middel, men rigtig effektivt mod bl.a hårsækmider.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-03 20:19

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> Det er, et meget stærkt middel, men rigtig effektivt mod bl.a hårsækmider.

Du`r nok ikke alligevel, hvis hunden er angrebet i hovedet. Man må kun vaske
kroppen i Sebacil, men det kan jo også være, at det er nok til, at miderne
går væk og pelsen kommer igen.

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 22-10-03 22:18

"Diesel-driver" <nospam@nospam.no> skrev i en meddelelse
> Hej Pernille
> Du kan eventuel tilsætte nogle vitaminer og minaraler i fodret så din hund
> kan komme på rette fod igen....

Nej - det skal du ikke gøre, hvis du fodrer med et ordentlig fuldfoder. Det
indeholder nemlig de vitaminer og mineraler det skal, og hvis du tilsætter
flere (med mindre en dyrlæge har anbefalet det pga vitaminmangel) vil du
forrykke balancen, hvilket også kan gøre hunden syg/fremprovokere allergiske
reaktioner.

-Trine

Fra : Pernille

Dato : 23-10-03 06:14

Trine Dyrgaard <pipoSLET@kantorvaenget.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f96ecd1$0$27390$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> flere (med mindre en dyrlæge har anbefalet det pga vitaminmangel) vil du
> forrykke balancen, hvilket også kan gøre hunden syg/fremprovokere

Hej Trine.

Nej - det har jeg heller ikke gjort da jeg er meget opmærksom på vitamin- og
mineraltilsætningen i foderet. Jeg har til gengæld købt et helt husapotek af
naturmedicin For at styrke hans immunforsvar og afhjælpe hans kløen. Det
tager selvfølgelig noget tid inden kroppen er i balance men jeg er af den
opfattelse at det er bedre det tager tid, end at bruge kemisk fremstillede
midler - lige i denne her sammenhæng. (Han er stadig i behandling ved
dyrlægen samtidig med).

Det viste sig iøvrigt efter den første gang medicin fra dyrlægen at han også
var fuld af orm. Jeg har i mine mange år med hunde og heste aldrig set noget
så slemt. Så der er jo ikke noget at sige til han var i dårlig kondition.
Jeg kan jo kun konkludere at fordi der er lavet en dyrlægeattest på at
hunden er sund og rask og at han havde fået ormekur, er det ikke sikkert det
også er virkeligheden.

Men nu er vi jo glade for ham og han udvikler sig fint og tager pænt på hver
uge. Så jeg har valgt at sige til mig selv at vi har gjort en god gerning og
fået en god afløser for den gamle hund, som iøvrigt synes det er dejligt med
en lillebror man kan lære diverse tricks

Vh

Pernille