Omnistor Caravan markise
Fra : Jock Iuel

Dato : 09-10-03 21:34

Jeg har lige været ude (eller rettere: inde på Internettet) og investere
i en Omnistor Caravan markise (den i en "pose"). I den forbindelse har
jeg lige et spørgsmål. Hvordan placerer jeg bedst "fødderne" fra de
stænger/stivere, eller hvad de nu hedder (!), som spænder markisen ud og
i følge vejledningen skal placeres 15 cm. fra posens kant. Det jeg
tænker på specielt er, om de placeres direkte på cv, inde i posen eller
om man lægger et eller andet i mellem fødderne og cv for at fordele det
tryk, som kommer, noget bedre?
Jeg hører gerne om erfaringer fra ligesindede

--------------------
Jock Iuel - Helsinge

Fra : Ole S?rensen

Dato : 10-10-03 12:58

> [...]
> tænker på specielt er, om de placeres direkte på cv, inde i posen eller
> om man lægger et eller andet i mellem fødderne og cv for at fordele det

Hej Jock Iuel
Det kommer helt af sig selv når du får markisen leveret og monteret.
Der er inden i posen fastsyet en strop som overliggeren skal placeres
i. Trykket kommer direkte på CV side, men jeg har efter 2½ års forløb
ikke haft problenmer med mærker eller andet på grund af trykket.
Jeg har dog haft et enkelt uheld med en knækket stang, da jeg ikke
havde fastgjort markisen ordentlig i blæsevejr, øv. Så husk ALTID at
bruge bardunerne.

Ellers er det alletiders opfindelse, som vi har haft meget stor glæde
af. Opstilling kan foretages af én person på ca. 2 minutter og
sammenpakning tager ca. det dobbelte og helst to personer.

Med venlig hilsen

Ole

Fra : Per Rasmussen

Dato : 10-10-03 13:30

"Ole S?rensen" <serv-01@fak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af. Opstilling kan foretages af én person på ca. 2 minutter og
> sammenpakning tager ca. det dobbelte og helst to personer.

Hej Jock
Har brugt en sådan markise i nogle år, specielt på rejsen til vores
bestemmelsessted hvor det er hurtigere end at sætte telt op for en
overnatning, og har ligesom Ole heller ikke haft nogle problemer med at
stængerne laver mærker i vognen, men jeg har dog sat nogle strimler
gaffertape indvendigt i posen hvor stængerne støtter, Jeg fik et tip om at
posen ellers kan slides igennem hvis stængerne flytter sig lidt pga. vind.
Jeg har dog set at de nye modeller har en forstærkning indv. i posen så det
løser sikkert det "problem". Det er en god ide at sætte markisen op lidt
skævt, så vand fra en regnbyge kan løbe af, man bliver utrolig våd af sådan
en sæk vand hvis den skal løftes væk med hænderne

Venlig hilsen
Per Rasmussen

Fra : Jock Iuel

Dato : 18-10-03 21:00

Så kom vi hjem fra efterårsferie og fik testet den nye markise - fedt.
Tak for svarene. Der var ikke stropper inde i posen el. lign., men et
par medfølgende fødder fik stængerne solidt placeret på siden.

--------------------
Jock Iuel - Helsinge

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 10-10-03 04:54

"Jock Iuel" <jiFJERN@myrealbox.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tryk, som kommer, noget bedre?
> Jeg hører gerne om erfaringer fra ligesindede

Tillykke med din markise!

Vi købte en sådan meget tidlig i foråret, og er blevet rigtig glad for den.

I posen, hvor afstivningsstangen skal sidde mod campingvognen, er der en
strop hvor stangen skal hvile så den ikke kan glide ned.
Vi har kun posen mellem CV og stang, og der er ikke noget at se på vognen,
der er plastdupper for enden af stængerne som beskyttelse, og der følger en
vejledning med markisen, så det er ikke svært.
Markisen er overraskende stabil når først den er sat op og spændt rigtig ud.

På vores markise var det meget svær at få afstivningsstængerne spændt 100%
rigtig ud de første par gange, men det hjalp da den først havde været i
brug.

Da jeg købte markisen fik jeg et råd af forhandleren om at købe nogle andre
"Stoppere" (små runde metaldimser med skrue til at sætte i skinnen så
markisen ikke kan bevæge sig) Jeg mente at de der fulgte med skulle være
ok. da de jo var beregnet til formålet og nok skulle holde, det gjorde de
skam også, men for godt, da vi i sommerferien skulle have Markisen af for at
få forteltet op kunne skruerne ikke løsnes men var irret fast, godt jeg ikke
denne gang var alene af sted, det tog min mand et par timer med
forhåndenværende værktøj og uden at skade skinnen at få skruet stopperne af,
så nu er der investeret 100kr. i de af forhandleren anbefalede stoppere, og
de kan fint komme af og på uden problemer.

Husk i regnvejr at lade det ene ben på Markisen være lidt lavere end det
andet så vandet kan løbe af.

Venlig hilsen

Bente Jørgensen