Saltsyre til alufælge?
Fra : Jasper Norman

Dato : 31-10-03 00:09

Hejsa.

Jeg læste på en online "vaskeguide" at man kan bruge en blanding bestående
af 1 del saltsyre + 9 dele vand. Jeg læste i dag bag på saltsyren, at den
ikke må bruges på aluminium??? Er der nogen derude der bruger saltsyren til
rensning af alufælgene, eller har forfatteren til den ellers udmærkede guide
skrevet forkert, og henviser til en forkert syre eller lign?

Mvh

/ Jasper

--
slet "fjernes" i e-mail adr.

Fra : Jesper

Dato : 31-10-03 01:01

Jasper Norman wrote:

> [...]
> rensning af alufælgene, eller har forfatteren til den ellers udmærkede guide
> skrevet forkert, og henviser til en forkert syre eller lign?

Forkert syre? Alt syre ætser aluminium. Det er bare et spørgsmål om
koncentrationen!

Hvorfor begynde at blande noget selv, når man kan købe så udmærkede
produkter til 80 kr flasken? Der er rigeligt til 1 års forbrug.

Jeg forstår ikke helt, hvorfor folk vil spare 5 kr. om året på at bikse
noget sammen selv (sprinklervæske, fælgrens, ruderens, af-iser, osv.) af
tvivlsom kvalitet, når ens bilbudget er på 20-30.000 kr om året?

--
Mvh. Jesper

Fra : John Sahl

Dato : 31-10-03 01:07

Jesper wrote:
> Hvorfor begynde at blande noget selv, når man kan købe så udmærkede
> produkter til 80 kr flasken? Der er rigeligt til 1 års forbrug.

Damn, så længe holder det sgu ikke her. 1-2 måneder max..

Jeg gider dog ikke blande selv af den grund.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Jasper Norman

Dato : 31-10-03 01:25

Har ikke brugt fælgrens før, men fyren mener at en flaske holder til ca. 2-3
vaske, så en hurtig hovedregning siger at hvis en flaske til 80,- holder 3
vaske og jeg vasker bil en gang om ugen.... uha uha det bliver sgu en del
dyrere end dine 80,- på et år. Og jeg er ikke engang matematikprofessor

Men jeg giver dig ret... i et vist omfang. Jeg gider heller ikke selv stå og
koge vand til sprinklervæske og lign. Men hvis 1 del saltsyre + 9 dele vand
kan spare mig for 1.000,- årligt, stiller jeg mig gerne i "skammekrogen" for
fælg-hadere. Dertil er jeg sgu for nærig til til at være "ligeglad"

/ Jasper

Fra : Per

Dato : 31-10-03 01:53

"Jasper Norman" <mailto:ahrensbach@fjernestele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Saltsyre til alufælge?"

> [...]
> kan spare mig for 1.000,- årligt, stiller jeg mig gerne i "skammekrogen" for
> fælg-hadere. Dertil er jeg sgu for nærig til til at være "ligeglad"

Hvis du bruger saltsyre er du nok rimelig sikker på at bilen vil ruste.
Jeg har lige gjort fælge rene med petroleum, de ser nogenlunde ud.
Men jeg ved ikke om petroleum kan skade noget.
Venlig hilsen
Per

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.162.139.211)

Fra : Jesper

Dato : 31-10-03 02:04

Jasper Norman wrote:

> [...]
> vaske og jeg vasker bil en gang om ugen.... uha uha det bliver sgu en del
> dyrere end dine 80,- på et år. Og jeg er ikke engang matematikprofessor

Så må I da nærmest bade jeres fælge i fælgrens? Jeg har nu kørt med
mine alufælge (i stil med OZ Superturismo) i 2 sæsoner og jeg har stadig
fælgrens tilbage i flasken. Jeg bruger kun ganske få "pist" fra flasken
og fordæler så resten med en børste. Det skummer op, så det er let at
se, om der er for lidt.

> [...]
> kan spare mig for 1.000,- årligt, stiller jeg mig gerne i "skammekrogen" for
> fælg-hadere. Dertil er jeg sgu for nærig til til at være "ligeglad"

Hvis jeg selv skulle blande fælgrens, så ville jeg gøre alt for IKKE at
komme syre i. På min "prof." fælgrens gør de meget ud af, at den IKKE
indeholder syre, som er med til at gulne lakken på alufælgene. Jeg ville
derfor vælge vand og sæbe og skulle jeg putte andet i, ville jeg nok
vælge et sjat ammoniak.

--
Mvh. Jesper

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-10-03 11:56

> [...]
> indeholder syre, som er med til at gulne lakken på alufælgene. Jeg
> ville derfor vælge vand og sæbe og skulle jeg putte andet i, ville

Jeg kører OZ Superturismo, og er efter flere år med Sonax syrefri rens
begyndt at bruge Harald Nyborgs rens med syre. Der sker INTET ved at bruge
syre-rens, kan jeg nu sige efter et års brug. Ikke så længe du vasker
fælgene med vand samtidig.

--
Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-03 17:05

> [...]
> begyndt at bruge Harald Nyborgs rens med syre. Der sker INTET ved at bruge
> syre-rens, kan jeg nu sige efter et års brug. Ikke så længe du vasker

Jep.
Jeg er også gået over til HaNy fælgrens, det virker, og så koster det kun en
tyver (så vidt jeg husker).
Mine Zender Authentic har ikke taget skade eller er blevet misfarvet.
Men man skal jo heller ikke lade det sidde i en time.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-10-03 11:54

Jasper Norman wrote:

> Har ikke brugt fælgrens før, men fyren mener at en flaske holder til
> ca. 2-3 vaske, så en hurtig hovedregning siger at hvis en flaske til
> 80,- holder 3 vaske og jeg vasker bil en gang om ugen.... uha uha det

Jasper - du skal bare købe den grønne fælgrens fra Harald Nyborg til 19,95
pr ½-ltr-flaske.

Den er fremragende og så kan du fylde bagagerummet, før du tømmer
tegnedrengen.

--
Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-03 17:02

"Jesper" <Jesperm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Nu skuller der jo gerne være maling udenpå fælgen, så rensemidlet kommer jo
ikke i direkte kontakt med aluminiumet i fælgen.

> [...]
>
> Hvorfor begynde at blande noget selv, når man kan købe så udmærkede
> produkter til 80 kr flasken? Der er rigeligt til 1 års forbrug.

Fordi at det med syre i også tager det uhælpeligt fastbrændte brune stads
som ikke engang slipol kan tage af.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Landberg

Dato : 31-10-03 12:28

> [...]
guide
> skrevet forkert, og henviser til en forkert syre eller lign?

Hej Jasper

Det lyder som om det er min guide du har kigget på. Der er ikke noget galt i
at bruge syre på fælgene - det er faktisk rigtigt godt til at opløse snavs
med. Grunden til at man kan købe syrefri fælgrens er mere p.g.a.
miljøhensyn. En alufælg er jo lakeret og derfor ødelægger syren ikke fælgen.
Desuden sidder fælgrensen kun på fælgen ganske kort tid før den bliver
skyllet af igen. Jeg må så nok indrømme, at jeg selv for det meste bruger
Harald Nyborgs fælgrens. Den er ret fed i konsistensen og skal alle fælge
have et solidt lag, så rækker en flaske ikke til mere end 2-3 vaske, men
omvendt så gør min dovenskab, at jeg køber 5 flasker ad gangen og bruger
pengene i stedet for at blande selv. Jeg har svært ved at tro, at der findes
væsentligt bedre fælgrens på markedet end HN's. Jeg prøvede en flaske der
var blevet nummer to i en test og den var dårligere og 4 x så dyr som HN.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-10-03 12:50

Landberg wrote:

> Jeg har svært ved at tro, at der findes væsentligt bedre
> fælgrens på markedet end HN's. Jeg prøvede en flaske der var blevet
> nummer to i en test og den var dårligere og 4 x så dyr som HN.

Hej Landberg

Jeg har også set HN fælgrens i test. Den scorer helt i toppen.

Også jeg køber en ordentlig omgang, når jeg endelig tager hen til Harald
Nyborg for at købe fælgrens. Det er imod min natur at stå der og glane i 15
minutter ret tit.

--
Jan W Nielsen

Fra : John Sahl

Dato : 31-10-03 12:58

Jan W Nielsen wrote:
> Også jeg køber en ordentlig omgang, når jeg endelig tager hen til
> Harald Nyborg for at købe fælgrens. Det er imod min natur at stå der
> og glane i 15 minutter ret tit.

15 minutter? Det kan da ikke gøre det her ovre

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-10-03 13:01

John Sahl wrote:

> 15 minutter? Det kan da ikke gøre det her ovre

Jeg plejer at bruge den, der ligger lidt syd for Herlev ved Ring 3.

Det kan godt være, at 15 minutter ikke slår til - det føles som laaaaang
tid..

Faktisk er det nogle gange sket, at jeg har givet på på halvvejen. I sommer
skulle jeg bruge en varmeblæser. Det endte med, at jeg kørte over til naboen
(Metro) og købte en istedet.

--
Jan W Nielsen

Fra : John Sahl

Dato : 31-10-03 13:07

Jan W Nielsen wrote:
> Faktisk er det nogle gange sket, at jeg har givet på på halvvejen. I
> sommer skulle jeg bruge en varmeblæser. Det endte med, at jeg kørte
> over til naboen (Metro) og købte en istedet.

Kender det godt.. Og det er samme sted jeg bruger..

Jeg kan da se jeg skal have prøvet det HN sprøjt i
roser sådan ,-)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 31-10-03 15:21

On Fri, 31 Oct 2003 13:06:51 +0100, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Kender det godt.. Og det er samme sted jeg bruger..
>Jeg kan da se jeg skal have prøvet det HN sprøjt i
>roser sådan ,-)

Det samme hér, men jeg gider ikke køre efter det. Så det blev
vidundermidlet Sonax Extreeeeeem fælgrens atter en gang.
Jeg kan se, at flasken er blevet væsentligt forbedret denne gang.

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 31-10-03 20:33

Mogens Knudsen wrote:
> Det samme hér, men jeg gider ikke køre efter det. Så det blev
> vidundermidlet Sonax Extreeeeeem fælgrens atter en gang.
> Jeg kan se, at flasken er blevet væsentligt forbedret denne gang.

Jeg har også stadig Sonax tilbage, men prøver da at
købe det billige sprøjt næste gang vejen falder forbi
HN, det kunne jo være....

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-03 17:08

> [...]
>
> Også jeg køber en ordentlig omgang, når jeg endelig tager hen til Harald
> Nyborg for at købe fælgrens. Det er imod min natur at stå der og glane i

Et tip der spare tid:

Køb det i jem og fix i stedet.
Det er også ejet af Harald Snydeborg, og de har ikke det latterlige kø
system som det har i Snydeborg og Co.
De fører alle Hany produkterne.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : RpR

Dato : 31-10-03 18:39

> [...]
guide
> skrevet forkert, og henviser til en forkert syre eller lign?

Hmm hmm, nu har jeg så kun erfaring med at rense fælge på de to-hjulede, og
der har jeg altid brugt lampeolie og lidt knofedt.
Nu ved jeg godt bilister har til tendens at være lidt mere dovne end
gennemsnittet (mig inkl), men 1 liter lampeolie holder ufatteligt lang tid,
flere år vil jeg gætte på.

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 31-10-03 19:26

On Fri, 31 Oct 2003 18:39:14 +0100, "RpR" <rpr@mopedgallery.com>
wrote:

> [...]
>Nu ved jeg godt bilister har til tendens at være lidt mere dovne end
>gennemsnittet (mig inkl), men 1 liter lampeolie holder ufatteligt lang tid,

Problemstillingen er en ganske anden med en bil ift. en bike, IMO.
Iøvrigt er folk herinde ikke dovne med deres biler!

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 31-10-03 20:39

Mogens Knudsen wrote:
> Problemstillingen er en ganske anden med en bil ift. en bike, IMO.

Også efter min, der er jo væsentligt mere bremsestøv på bilens fælge.

> Iøvrigt er folk herinde ikke dovne med deres biler!

Nej sgu..

Fra : RpR

Dato : 01-11-03 08:44

> Nej sgu..