Hjemmelavet babymos
Fra : André Høstrup

Dato : 22-10-03 11:19

Hej med jer, er der nogen der ligger inde eller ved hvor på nettet hvor man
kan, finde opskrifter til babymos ?

Vi har en food processor, så det må gerne kunne laves der i.

--
\\\|///
( @ @ )

Regards. André Høstrup aka Flymann
Cellular: +45 26 844 911
ICQ 6402465
Mail meg@NOSPAMcool.dk
Fjern NOSPAM
Copenhagen Denmark

Fra : susanne1969

Dato : 22-10-03 15:47

hej
kog æbler med lidt vand og smag til med sukker eller sødstof, andre
grøntsager/frugter kan også anbefales.

hilsen sanne

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-10-03 18:48

"susanne1969" <susanne_andersendk@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> kog æbler med lidt vand og smag til med sukker eller sødstof, andre
> grøntsager/frugter kan også anbefales.

Lad være med at give spædbørn sukker og sødestof. Det er helt overflødigt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-10-03 18:58

> Hej med jer, er der nogen der ligger inde eller ved hvor på nettet hvor
man
> kan, finde opskrifter til babymos ?
> Vi har en food processor, så det må gerne kunne laves der i.

Det behøver I slet ikke opskrifter på. Så nemt er det nemlig *S*

Kog grønsagerne så de er møre uden at være slaskede. Og kun i ganske lidt
vand.
Kom IKKE salt i!

Put grønsagerne i foodprocessoren sammen med en klat smør.
Tilsæt mælk eller grønsagsvand, hvis det er nødvendigt.

Alle grønsager kan bruges, men introducer en slags af gangen for barnet.

Kartofler bliver sejge, klistrede og uspiselige, hvis de moses i
foodprocessor. De moses bedst med en gaffel eller med en dertil indrettet
presser, der ligner en kæmpe hvidløgspresser.

Brug evt, kartoffelmos som grundlag og bland så med andre slags grønt....
broccoli, blomkål, bønner, ærter, majs, gulerødder....

Man kan snildt lave store portioner og fryse dem ned i småportioner.
Brug små plasticbøtter eller foliebakker.
Lav en stor portion kartoffelmos og kom en klat i hver bøtte/bakke.
Fordel så andre slags grønsagsmos så der er forskellige blandinger at tage
af.

Når barnet bliver gammel nok til det, er det nemt at tilsætte lidt kød til
mosen: finthakket kogt kylling, torskerogn, dampet fisk, hakket kød der er
brunet og kogt færdig i lidt vand....

Laver man store portioner og fryser ned tager det ingen tid til daglig.

Frugtmos kan laves på samme måde. Men lad det kun være dessert eller
mellemmåltid.

Mvh. Lisbeth

Fra : [8270] Jeppe

Dato : 24-10-03 10:29

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "André Høstrup" <meg@NOSPAMcool.dk> skrev i en meddelelse
> Kog grønsagerne så de er møre uden at være slaskede. Og kun i ganske
> lidt vand.
> Kom IKKE salt i!

Når vi koger grønsager til vores dreng på 10mnd. kommer vi altid en
knivspids salt i. Jeg ved egentlig ikke hvorfor...
Er det forkert? Er det direkte skadeligt?

Mvh
Jeppe

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-10-03 09:56

[8270] Jeppe skrev:

> Når vi koger grønsager til vores dreng på 10mnd. kommer vi altid en
> knivspids salt i. Jeg ved egentlig ikke hvorfor...
> Er det forkert? Er det direkte skadeligt?

Man plejer at sige "Husk, den lille baby tåler ikke salt i maden før efter
12 mdr. alder."

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-10-03 09:57

[8270] Jeppe skrev:

> Når vi koger grønsager til vores dreng på 10mnd. kommer vi altid en
> knivspids salt i. Jeg ved egentlig ikke hvorfor...
> Er det forkert? Er det direkte skadeligt?

Barnets nyrer er endnu ikke i stand til at udskille salten, og
Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at man venter med salten til barnet er
over 1 år.