/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Read only filsystem
Fra : Jan Birk


Dato : 07-10-03 08:46

Jeg har en RH (Kerne 2.4.18-14) som opfører sig underligt (siden
strømafbrydelsen).

Når maskinen booter, kan den ikke reparerer /usr og beder mig om at gøre
dette manuelt. (jeg har så: fsck -y /usr). Dette hjælper tilsyneladende
og maskinen kommer op uden problemer.

Efter 4-10 timer, ændrer mit /usr status til et read-only filsystem!!!
mount kommandoen viser dog at der er et rw filsystem, men jeg får ikke
lov at skive.

Hvis jeg så 'mount -o remount -o rw /usr' siger fyren, at blokenheden
/dev/hda2 er skrivebeskyttet.

Jeg kan så boote maskinen, og afsnit 1 gentager sig og tingene virker i
nogle timer igen!!!!

Nogle hints?

/Jan


 
 
Mogens Kjaer (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Kjaer


Dato : 07-10-03 09:29

Jan Birk wrote:
....
> Efter 4-10 timer, ændrer mit /usr status til et read-only filsystem!!!
....

Prøv at se, om der står noget i /var/log/messages om filsystemet.

Mogens


--
Mogens Kjaer, Carlsberg A/S, Computer Department
Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@crc.dk Homepage: http://www.crc.dk


Jan Birk (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan Birk


Dato : 07-10-03 12:18

> Prøv at se, om der står noget i /var/log/messages om filsystemet.

Det gør der måske, lidt op af dagen kommer følgende i messages filen:

1: 'journal_bmap_R5c832404: journal bloak not found af offset .... on
ide0(3,2)'

2: 'EXT3-fs abort: device ide0(3,2): ext3_journal_start: Detected
aborted journal'
3: 'Remouting filsystem readonly'

Det er jo mægtigt. Hvor dan fikser man lige den sag?

Pft og mvh

/Jan


Martin Moller Peders~ (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Moller Peders~


Dato : 07-10-03 13:07

In <blu7bb$3ut$1@news.net.uni-c.dk> Jan Birk <jan.birk@SPAMuni-c.dk> writes:

>> Prøv at se, om der står noget i /var/log/messages om filsystemet.

>Det gør der måske, lidt op af dagen kommer følgende i messages filen:

>1: 'journal_bmap_R5c832404: journal bloak not found af offset .... on
>ide0(3,2)'

>2: 'EXT3-fs abort: device ide0(3,2): ext3_journal_start: Detected
>aborted journal'
>3: 'Remouting filsystem readonly'

>Det er jo mægtigt. Hvor dan fikser man lige den sag?

Stopper med at bruge ext3 og mounter din /usr som ext2 i fremtiden.

/Martin








Ivar Madsen (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-10-03 17:28

Martin Moller Pedersen wrote:

> Stopper med at bruge ext3 og mounter din /usr som ext2 i fremtiden.

Kan man sådan uden vider mounte en ext3 som et ext2 ?

--
Med venlig hilsen

Ivar

Klaus Alexander Seis~ (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 07-10-03 17:40

Ivar Madsen skrev:

> Kan man sådan uden vider mounte en ext3 som et ext2 ?

Ja, men så bliver journalen ikke opdateret.


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Jan Birk (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan Birk


Dato : 07-10-03 18:29

>
>>Kan man sådan uden vider mounte en ext3 som et ext2 ?
>
>
> Ja, men så bliver journalen ikke opdateret.

Det lyder tiltalende. Hvordan gør jeg?

/Jan


Klaus Alexander Seis~ (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 07-10-03 19:23

Jan Birk skrev:

>>> Kan man sådan uden vider mounte en ext3 som et ext2 ?
>>
>> Ja, men så bliver journalen ikke opdateret.
>
> Det lyder tiltalende. Hvordan gør jeg?

Mon ikke noget i retning af

   # mount -t ext2 -o remount /bummelum

vil kunne gøre det? Ellers ret i /etc/fstab og genstart æsken.

Se mount(8), fstab(5).


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Ivar Madsen (08-10-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 08-10-03 06:51

Klaus Alexander Seistrup wrote:

>> Kan man sådan uden vider mounte en ext3 som et ext2 ?
> Ja, men så bliver journalen ikke opdateret.

Nu er det så på tide at jeg finder udaf hvad et journal filsystem er for en
fidus, så jeg forsøgte først at finde noget på linuxbog.dk men der kan jeg ikke
komme ind
Så google som bl.a. siger http://www.linuxbog.dk/admin/bog/reiserfs.html hmm,
der kan jeg jo stadig ikke komme ind,,,
Så kan du med få ord forklare hvad der adskiller et journaliserende filsystem
fra andre systemmer?


--
Med venlig hilsen

Ivar

Klaus Alexander Seis~ (08-10-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 08-10-03 08:08

Ivar Madsen skrev:

> Så kan du med få ord forklare hvad der adskiller et journaliserende
> filsystem fra andre systemmer?

Jeg har absolut ikke sat mig ind i detaljerne, men det er vist nogen-
lunde korrekt hvis jeg siger at et journaliserende filsystem fører en
slags log/journal over hvilke ændringer der løbende sker (fx sletning
eller tilføjelser af filer). Hvis systemet så crasher, kan det jour-
naliserende filsystem nøjes med at kigge på de sidste ændringer i
journalen, i stedet for at skulle scanne hele disken igennem for fejl.

Se fx <http://www.linux-mag.com/2002-10/jfs_01.html>.


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Rasmus Bøg Hansen (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus Bøg Hansen


Dato : 07-10-03 22:41

tusk@daimi.au.dk (Martin Moller Pedersen) writes:

> In <blu7bb$3ut$1@news.net.uni-c.dk> Jan Birk <jan.birk@SPAMuni-c.dk> writes:
>
>>> Prøv at se, om der står noget i /var/log/messages om filsystemet.
>
>>Det gør der måske, lidt op af dagen kommer følgende i messages filen:
>
>>1: 'journal_bmap_R5c832404: journal bloak not found af offset .... on
>>ide0(3,2)'
>
>>2: 'EXT3-fs abort: device ide0(3,2): ext3_journal_start: Detected
>>aborted journal'
>>3: 'Remouting filsystem readonly'
>
>>Det er jo mægtigt. Hvor dan fikser man lige den sag?
>
> Stopper med at bruge ext3 og mounter din /usr som ext2 i fremtiden.

Hvorfor det? Hvorfor ikke reparere filsystemet, så det kan køre videre
på normal vis?

e2fsck(8)

/Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
If you don't receive an answer, then it either indicates that the bug is
too obvious or too difficult.
-- Manfred Spraul
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

Peter Dalgaard BSA (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard BSA


Dato : 07-10-03 11:11

Jan Birk <jb@hulen.biz> writes:

> Jeg har en RH (Kerne 2.4.18-14) som opfører sig underligt (siden
> strømafbrydelsen).
>
> Når maskinen booter, kan den ikke reparerer /usr og beder mig om at
> gøre dette manuelt. (jeg har så: fsck -y /usr). Dette hjælper
> tilsyneladende og maskinen kommer op uden problemer.
>
> Efter 4-10 timer, ændrer mit /usr status til et read-only filsystem!!!
> mount kommandoen viser dog at der er et rw filsystem, men jeg får ikke
> lov at skive.
>
> Hvis jeg så 'mount -o remount -o rw /usr' siger fyren, at blokenheden
> /dev/hda2 er skrivebeskyttet.
>
> Jeg kan så boote maskinen, og afsnit 1 gentager sig og tingene virker
> i nogle timer igen!!!!
>
> Nogle hints?

Ikke andet end at jeg har set samme symptom på min bærbare. Kun meget
sjældent, vistnok både med 2.4.18-14 og 2.4.18-18.8.0.


--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408841
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste