kan ikke se andre computere på netværk
Fra : Ture Bergstrøm

Dato : 29-10-03 14:57

Ved opsætning af hjemmenetværk (WinXP) har jeg kørt guiden
netværksinstallation på
hver af de to computere. Arbejdsgruppen er kaldt "Hjemme".

Jeg får hele tiden meddelelsen: "Hjemme er ikke tilgængelig. Du har muligvis
ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource. Kontakt serverens
administrator for at finde ud af, om du har adgangstilladelse. Listen med
servere i dette netværk er ikke til rådighed i øjeblikket"

Internetforbindelse via Stofanet kabelmoden fungerer fra begge computere,
men de kan ikke "se" hinanden. IP-adresser tildeles fra Stofa.

Kan nogen hjælpe?
Ture

Fjern xxx fra adresse ved direkte svar.

Fra : [SANTA]-Cinnober

Dato : 29-10-03 15:37

"Ture Bergstrøm" <turgunxxx@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Internetforbindelse via Stofanet kabelmoden fungerer fra begge computere,
> men de kan ikke "se" hinanden. IP-adresser tildeles fra Stofa.

Hmmm tjek om den interne Firewall er slået fra på begge
Netværkssteder->Egenskaber->LAN-forbindelse->Egenskaber->Avanceret
Genstart bagefter.

Fra : Ture Bergstrøm

Dato : 29-10-03 19:00

> muligvis

> Hmmm tjek om den interne Firewall er slået fra på begge
> Netværkssteder->Egenskaber->LAN-forbindelse->Egenskaber->Avanceret
> Genstart bagefter.

Desværre var den interne firewall slået fra.
Hilsen Ture

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 29-10-03 15:43

> [...]
> administrator for at finde ud af, om du har adgangstilladelse. Listen med
> servere i dette netværk er ikke til rådighed i øjeblikket"

Det er et skud i tågen, men du har dem tændt begge 2, "ja selvfølgelig" og
husket at dele mapperne
Gunnar

Fra : Ture Bergstrøm

Dato : 29-10-03 18:58

Det var desværre ikke problemet....
Hilsen Ture

Fra : Søren Blom

Dato : 29-10-03 19:55

"Ture Bergstrøm" <turgunxxx@email.dk> skrev
> Det var desværre ikke problemet....

Har du huskede at de skal være i samme arbejdsgruppe?

I din netværksindstilling et sted skal du angive et arbejdsgruppe navn,
dette skal bare det samme for begge computer, du skal også navngive hver
computer.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Ture Bergstrøm

Dato : 29-10-03 20:42

> [...]
>
> I din netværksindstilling et sted skal du angive et arbejdsgruppe navn,
> dette skal bare det samme for begge computer, du skal også navngive hver

Tjah.. det har jeg også husket! Hilsen Ture

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-03 20:43

On Wed, 29 Oct 2003 14:56:57 +0100, "Ture Bergstrøm"
<turgunxxx@email.dk> wrote:

> [...]
>administrator for at finde ud af, om du har adgangstilladelse. Listen med
>servere i dette netværk er ikke til rådighed i øjeblikket"

Så vidt jeg kan forstå har du sat dine to PC'ere i en hub/switch og
derfra videre ud på Internettet. De to PC'ere vil derfor (hvis din
Internetudbyder understøtter dette) modtage hver sin IP-adresse fra
udbyderen. Det du skal være opmærksom på er at disse to IP-adresser
ikke nødvendigvis er i samme "område" og at dine PC'ere derfor ikke
nødvendigvis *kan* se hinanden.

Hvis du vil checke om forbindelsen er ok så glem Andre Computere
ikonet, og brug istedet cmd kommandoen PING samt kommandoen "Kør..."
som ligger under Start knappen:

1) Find IP-adresse og Undernetmaske på hver PC: Åbn en kommandoprompt
og skriv "ipconfig" og noter tallene ned.
2) Sammenlign de to adresser: Hvis de begge eks. hedder 80.10.20 som
de første tre tal, og hvis Undernetmasken (ses også under IPCONFIG) er
255.255.255.0, så bør de kunne nå hinanden. Starter adressere derimod
med eks. hhv. 80.10.20. og 80.10.30. mens Undernetmasken er
255.255.255.0, så ligger adresserne i hvert sit "lag" og du har derved
ingen forbindelse imellem.
3) Hvis IP-adresserne er i samme lag bør du kunne PING'e den anden
maskine. Åbn en kommandoprompt og skriv PING <adressen på den anden
PC> (eks. PING 80.10.20.30). Hvis den svarer er der forbindelse
imellem.
4) Hvis der er forbindelse imellem så prøv at brug "Kør..." under
Startknappen. I kassen skriver du blot \\<adressen på den anden PC>
(eks. \\80.10.20.30). Hvis du har delte mapper bør du kunne se dem nu.
5) Hvis punkt 4) virker så prøv at bruge "Kør..." knappen igen, men
denne gang med \\<navn på den anden pc> (eks. \\pc1).

Overstående er en god måde til trinvist at checke om der er
forbindelse. MEN: Der er *mange* ting som kan gøre at PC'ere i netværk
ikke synes at være forbundet (bla. firewalls som andre har nævnt men
også alm. bruger-sikkerhed som XP sætter op) og det vil være umuligt
at komme ind på dem alle her.

0:) Jørn G.

Fra : Ture Bergstrøm

Dato : 30-10-03 09:03

Kære Jørn G
Tak for det udførlige svar - jeg er sikker på, at det er her, hunden ligger
begravet da adresserne netop ikke ligger i samme "lag". Nu er jeg bare sur
over, at Stofa ikke har gjort noget for at oplyse om dette, før de solgte
mig den såkaldte "familieopkobling". Jeg har nu henvendt mig for at høre, om
der kan tildeles andre adresser, der kan kommunikere sammen.
Venlig hilsen Ture

Fra : Jens

Dato : 29-10-03 23:19

"Ture Bergstrøm" <turgunxxx@email.dk> skrev i en meddelelse

> IP-adresser tildeles fra Stofa.

Hvilke ipèr har de 2 maskiner ?

Mvh Jens

Fra : Ture Bergstrøm

Dato : 30-10-03 09:02

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilke ipèr har de 2 maskiner ?

Tak for din besked - som du vil se i svaret til "Innocence" tror jeg netop,
at problemet ligger i de automatisk tildelte IP-adresser. Jeg korresponderer
nu videre med internetudbyderen.
Venlig hilsen Ture

Fra : Jens

Dato : 30-10-03 09:20

"Ture Bergstrøm" <turgunxxx@email.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for din besked - som du vil se i svaret til "Innocence"

Det svar kan jeg ikke finde.

>tror jeg netop,
> at problemet ligger i de automatisk tildelte IP-adresser. Jeg
korresponderer
> nu videre med internetudbyderen.

Du kan jo prøve med andre macadresser på netkortene i en 14 dage og se om du
kan ramme 2 der giver brugbare adresser, eller købe en router og få det til
at køre med det samme, og med en bedre sikkerhed for dine private filer og
delte mapper......

Mvh Jens

Fra : Ture Bergstrøm

Dato : 30-10-03 14:35

> [...]
til
> at køre med det samme, og med en bedre sikkerhed for dine private filer og

Desværre ved jeg ikke, hvad er en macadresse er...

Routeren er sikkert en bedre løsning. Jeg har dog ingen erfaring med
opsætning og valgte derfor hvad jeg troede var den nemme løsning. Virker det
andet ikke, vil jeg prøve med router. Mange hilsener Ture

Fra : Jens

Dato : 30-10-03 23:21

"Ture Bergstrøm" <turgunxxx@email.dk> skrev i en meddelelse

> Desværre ved jeg ikke, hvad er en macadresse er...

En hexadecimal adresse som siges at være unik for hvert netkort....., i
windows kaldes den også "fysisk adresse".

> [...]
det
> andet ikke, vil jeg prøve med router. Mange hilsener Ture

Du får "aldrig" .... et sikkert lan med stofa ìpèr på begge maskiner, da
det er public ipèr.
Køb en router, de er så nemme nu om dage at alle kan være med.

Mvh Jens