RJ45, Hvad bliver de andre ben brugt til?
Fra : Mick Tagmos

Dato : 29-10-03 11:10

Jeg kom lige til at tænke på en ting.

der er 8 ben i et rj45 stik/kabel, og kun 4 af dem bliver brugt... Hvorfor
har man så valgt at lave det dobbelt så stort som nødvendigt.??

Ben forbindelsen er bl.a beskrevet her http://www.brinck.dk/rj45ben.asp og
masser af andre steder. Jeg kan desvære ikke finde et sted hvor der stå,
hvad resten bruges til.

Håber der er en der har et svar, gerne med et link.

med venlig hilsen

Mick

ps. ville jeg så i teorien, kunne klippe den brune og blå ledning over, og
stadigvæk havde et net der fungere.??

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 29-10-03 15:43

Mick Tagmos wrote:
> Jeg kom lige til at tænke på en ting.
>
> der er 8 ben i et rj45 stik/kabel, og kun 4 af dem bliver brugt... Hvorfor
> har man så valgt at lave det dobbelt så stort som nødvendigt.??

http://hwb.sunsite.dk/ca_Ethernet100BaseT4Crossover.html
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=twistedpair

Det bruges ved fx gigabit som jeg har forstået det og højere hastigheder
end 100mbit.

/mikkel

Fra : Peter Rongsted

Dato : 29-10-03 16:48

"Mick Tagmos" <micktagmos@hotmail123.com> wrote:

> [...]
>hvad resten bruges til.
>
>Håber der er en der har et svar, gerne med et link.

RJ45 er et modul-stik "opfundet" af AT&T (IIRC). Det er ikke kun
beregnet til netkort. Par 1 er beregnet til telefoni. Par 2 og 3 er
beregnet til data fx ethernet. Med Tokin-Ring brugte man dog for det
meste par 1 og 3. Endelig er par 4 et ekstra par, hvor man selv kan
bestemme anvendelsen.

Men man kan da bruge de fire par, som det passer en. Jeg har fx ført 4
telefonlinier frem til same stik.

Der findes også 4- og 6-pol stik. De hedder henholdsvis RJ11 og RJ12.
RJ11 ses ofte på telefoner og modemer.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-03 11:05

"Peter Rongsted" <nospam@rongsted.dk> wrote in message
> Der findes også 4- og 6-pol stik. De hedder henholdsvis RJ11 og RJ12.
> RJ11 ses ofte på telefoner og modemer.

Og for at gøre forvirelsen total så er rj11 og rj12 samme fysiske stik bare
som skrevet med 4 el 6 ledere :)

Fra : Kim

Dato : 30-10-03 13:35

On Wed, 29 Oct 2003 16:47:57 +0100, Peter Rongsted <nospam@rongsted.dk>
wrote:

>Der findes også 4- og 6-pol stik.

Og 10-polede.

--
Kim

Fra : Kenneth Ahn Jensen

Dato : 31-10-03 13:51

Peter Rongsted wrote:

> Men man kan da bruge de fire par, som det passer en. Jeg har fx ført 4
> telefonlinier frem til same stik.

Jeg mener at have set et sted at man kan lave "to netkabler" af et CAT-5
kabel, ved at dele de 8 ledere i 2x4 og montere RJ-45 stikkende passende.
Passer det og i så fald hvilke ledere skal så forbindes hvordan?

Jeg har en konkret anvendelse, da min server står i køkkenet og min ADSL og
router findes i soveværelset, og jeg vil rigtig gerne bruge min server som
router/firewall istedet - men jeg har jo kun trukket et kabel derud, da det
ikke var meningen til at begynde med... Så hvis jeg kan bruge det kabel til
både frem og tilbage trafik vi ldet være fjong.

Kenneth

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 31-10-03 14:36

Kenneth Ahn Jensen wrote:
> Jeg mener at have set et sted at man kan lave "to netkabler" af et CAT-5
> kabel, ved at dele de 8 ledere i 2x4 og montere RJ-45 stikkende passende.
> Passer det og i så fald hvilke ledere skal så forbindes hvordan?

Man kan købe dimser, der gør dette, så man slipper for
at skulle lave det selv. Spørg hos en hoppyelektronikbix.

Men om det du'er til andet end 10 Mbit er så en anden sag.

> [...]
> ikke var meningen til at begynde med... Så hvis jeg kan bruge det kabel til
> både frem og tilbage trafik vi ldet være fjong.

Amatør - du må få overbevist Inge om nødvendigheden
med rigtig kabling og krydsfelt.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 31-10-03 15:29

Normalt bruges kun ben 1236
du kan altså bruge 4578 til forbindelse nr 2

så forbindelsen ser således ud
stik kabel stik
1236 1236 1236

stik kabel stik
1236 4578 1236

Vipti 2 forbindelser i et kabel
Med mindre du bor på et herresæde med flere hundrede meter
fra køkken til soveværelse, vil du nok ikke opleve problemer selv med
100mbit

Lars (København nord)

========Husk at slette FJERNES ved svar=========
complexFJERNES@pc.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-10-03 16:28

In article <fcs4qvk5m6ul0bn3cqro335mp6a7nsuik5@4ax.com>,
complexFJERNES@pc.dk says...

Husk at læse http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Kenneth Ahn Jensen

Dato : 31-10-03 16:23

Mogens Kjaer wrote:

> Man kan købe dimser, der gør dette, så man slipper for
> at skulle lave det selv. Spørg hos en hoppyelektronikbix.
>
> Men om det du'er til andet end 10 Mbit er så en anden sag.

Ahhh, de dimser kender jeg da godt nu du siger det - vi bruger dem på
arbejdet til telefonsystemet. Tak for tippet.

Jeg googlede lidt med forskellige søgetermer, og fandt frem til at der
findes nogle stykker som er beregnet til 100base-t/x, f.eks.:
http://www.connectworld.net/iec/l6004.html eller
http://atsats.com/products/splitter.htm som angiveligt skulle fungere
glimerende ved 100Mbps iflg.
http://www.duxcw.com/digest/Reviews/Network/ats/
-men så er spm. bare hvor man får dem i DK. Brinck har tilsyneladende kun
nogle noname-telefon dimser.

> Amatør - du må få overbevist Inge om nødvendigheden
> med rigtig kabling og krydsfelt.

Haha, jeg kan sikkert klare overbevisningen ved at pakke det ind i
tekno-babble, men vi ved også hvem der kommer til at lave arbejdet - og
"vedkommende" er bagud med at fikse hus-ting (som f.eks. vildfarne
ledninger) i forvejen...

Kenneth