ZyAIR B-1000. Opsætning
Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 28-10-03 20:56

Hej

Jeg har en nabo, som har anskaffet sig en ZyAIR B-1000 AP.
Jeg har selv en D-Link 614+, som jeg syntes er nem at bruge.

Jeg er ved at hjælpe med at sætte ZyAIR op, til at kunne håndtere 4 maskiner
på samme IP adresse fra min udbyder.
Lige nu er det sådan, at min udbyder tilbyder, at man på samme linie kan
have to maskiner på samtidigt, hvilket vil sige, at de får hver deres IP
Adresse fra min udbyder (som er Galnet).

Som deres AP er sat op nu, tror jeg den leger GateWay for de PC'er som er
bagved.
Dvs. den første maskine som starter får en IP fra Galnet og nummer 2 får en
IP fra Galnet.
Disse to kan så komme på nettet.

Når maskine 3 og 4 så starter, får de ingen IP, da Galnet ikke giver flere !

Hvis jeg har læst det korrekt, så kan ZyAIR B-1000 ikke leger DHCP server,
men......

Kan jeg evt. sætte ZyAIR AP til at det er DEN som får en IP fra Galnet ?
Efterfølgende kan mine interne klienter så gå på nettet via den (dette havde
jeg tænkt mig ved, at FAST give dem en IP som kunne bruges).

F.eks.
AP får INTERNT IP 192.168.1.2
Mine klienter får 192.168.1.10 - 192.168.1.13.

AP får EKSTERNT en IP fra Galnet.

Yderligere er jeg inde på, at ZyAIR ikke kan det, da det ikke er en router,
men bare et AP, som "kun" gater ting videre.
Er det korrekt antaget ?

Michael

--
Best Regards / Med venlig hilsen
Michael Vilhelmsen

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 28-10-03 22:21

"Michael Vilhelmsen" <Mivi@SHOULD.BE.REMOVED.Hunderupnet.dk> skrev i en
meddelelse news:fUznb.6851$0%5.1306@news.get2net.dk...

> Som deres AP er sat op nu, tror jeg den leger GateWay for de PC'er som er
> bagved.

B-1000 er et AP, og kan ikke være gateway.

> [...]
!

> Hvis jeg har læst det korrekt, så kan ZyAIR B-1000 ikke leger DHCP server,

Korrekt der er ikke DHCP-server i, hvilket er helt normalt for et AP.

> Kan jeg evt. sætte ZyAIR AP til at det er DEN som får en IP fra Galnet ?

Måske, men det vil ikke hjælpe dig, B-1000 er et AP, det du har brug for er
en router.

> [...]
>
> F.eks.
> AP får INTERNT IP 192.168.1.2
> Mine klienter får 192.168.1.10 - 192.168.1.13.

Du kan ikke give et AP en ekstern og et internt ip-nr., den har kun ét
netkort og kan ikke route.

> Yderligere er jeg inde på, at ZyAIR ikke kan det, da det ikke er en
router,
> men bare et AP, som "kun" gater ting videre.
> Er det korrekt antaget ?

At det er et AP? Ja.
At dit forslag ikke vil virke? Ja.

Du har brug for en router, eller flere dynamiske ip-nr. til din nabo.

/Brian

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 28-10-03 22:26

Jeg takker mange gange.

Jeg er begyndt at forstå det hele bedre.

Så kort fortalt må min nabo droppe det han har nu og købe noget andet eller
leve med det.

Michael

Fra : Henrik Petersen

Dato : 29-10-03 10:14

> [...]
>
> Jeg har en nabo, som har anskaffet sig en ZyAIR B-1000 AP.
> Jeg har selv en D-Link 614+, som jeg syntes er nem at bruge.

I skal blot få den byttet til ZyAIR B-2000 Routeren med indbyggede 4 ports
swits og trådløs adgang, den er meget men at sættet op. Har selv sat 2 stk
op uden problemer...

henrik