PC mister rettigheden til IP-adressen
Fra : Kim Bak

Dato : 27-10-03 15:25

Hej, jeg har et problem:

Min computer mister rettigheden til sin IP-adresse i tide og utide og jeg
skal genstarte for at komme på igen. Det sker flere gange om dagen og jeg er
ved at være ret træt af det.

Bruger TDC ADSL, WIN 2000, ingen router, dynamisk IP. Har Norton AV og
Firewall.

Prøvet følgende uden resultat:
Har prøvet ipconfig /renew, får meddelelsen at DHCP serveren ikke er
tilgængelig.
Kabler osv er checket, har opdateret driveren til netkortet. Genstartet mit
modem. Disablet Norton.

Håber nogen kan hjælpe...

Kim Bak

Fra : Jesper Skriver

Dato : 27-10-03 16:26

On Mon, 27 Oct 2003 15:25:09 +0100, Kim Bak wrote:
> [...]
> ved at være ret træt af det.
>
> Bruger TDC ADSL, WIN 2000, ingen router, dynamisk IP. Har Norton AV og

Din firewall tillader ikke DHCP trafikken, og leasen udloeber
derfor.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : john doe

Dato : 27-10-03 16:42

Kender det godt, vi er en masse der har samme problem på vores netværk, ca
60 mennersker, på en linux dhcp, med en speedstream router...

Bjørn

Fra : Morten Green Hermans~

Dato : 27-10-03 18:46

Jesper Skriver wrote:

> Din firewall tillader ikke DHCP trafikken, og leasen udloeber
> derfor.

Jeg har fast IP, men ellers samme konfiguration. Er det ikke, efter din
mening, lidt skidt at min lease kan løbe ud når jeg ellers har fast ip?!

- Morten Green Hermansen, Fanitas

Fra : Calle.

Dato : 27-10-03 21:17

Morten Green Hermansen wrote:

> Jeg har fast IP, men ellers samme konfiguration. Er det ikke, efter
> din mening, lidt skidt at min lease kan løbe ud når jeg ellers har
> fast ip?!

Nej, en fast IP, får bare tildelt den samme IP hvergang, så den kører rent
faktisk dynamisk.

--
Calle

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 27-10-03 22:12

> Nej, en fast IP, får bare tildelt den samme IP hvergang, så den kører rent
> faktisk dynamisk.

Det er nu ikke helt korrekt. Det er bare een måde at opnå fast ip på.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-10-03 13:28

In article <3f9d8a14$0$94860$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
HesteskeletSPAM@hesteskeletSPAM.dk says...
> Det er nu ikke helt korrekt. Det er bare een måde at opnå fast ip på.

Ja, men det er måden det gøres på til TDC's privatkunder.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Calle.

Dato : 29-10-03 22:53

Jesper G. Poulsen wrote:
> In article <3f9d8a14$0$94860$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
> HesteskeletSPAM@hesteskeletSPAM.dk says...
>
> Ja, men det er måden det gøres på til TDC's privatkunder.

ja, + nogle at de andre udbydere

--
Calle

Fra : Kim Bak

Dato : 27-10-03 20:50

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse
> Din firewall tillader ikke DHCP trafikken, og leasen udloeber
> derfor.

Har rodet lidt rundt i indstillingerne på firewallen, det ser ud til at det
har hjulpet. Der står ikke noget om DHCP nogen steder, men jeg forsøgte med
nogle flere tilladelser hist og pist hvor det ikke så alt for risikabelt ud.
Ved du hvad det er i firewallen, der blokerer? Og hvorfor virker det ikke at
disable firewallen?

Tak for hjælpen

Kim Bak

Fra : Kim Bak

Dato : 28-10-03 07:56

"Kim Bak" <kim-bak@fejebladet.dk> skrev i en meddelelse

> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Har rodet lidt rundt i indstillingerne på firewallen, det ser ud til at
det
> har hjulpet.

Den er gal igen - jeg fik bare for en gangs skyld lov til at være på en hel
dag. En detalje er, at når forbindelsen er afbrudt, sender min computer
hæmningsløst - jeg forestiller mig at det fordi den kontinuerligt beder om
en ny IP-adresse, men det bliver til adskillige mio pakker i timen. Jeg har
checket for virus både i Norton og med forskellige online services. Jeg har
iøvrigt prøvet både at slå firewallen fra og disable den uden resultat, skal
den afinstalleres helt?. Det kan da ikke være rigtigt, at jeg slet ikke kan
bruge firewall? Det har virket før.

Her er advarslen fra logbogen:
Computeren kunne ikke forny sin adresse fra netværket (fra DHCP-serveren)
for netværkskortet med netværksadressen 000795AB3602. Der opstod følgende
fejl: Semaforens timeout-periode er udløbet. . Computeren vil fortsat
forsøge at få tildelt en adresse fra netværksadresseserveren (DHCP).

Kim Bak

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-10-03 13:27

In article <bnk04t$58r$1@sunsite.dk>, kim-bak@fejebladet.dk says...
> Og hvorfor virker det ikke at disable firewallen?

Du skal lige lade firewall'en være deaktiveret i et par timer før du
kan vide dig sikker på virkningen...

Fra : Kim Bak

Dato : 30-10-03 10:26

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> In article <bnk04t$58r$1@sunsite.dk>, kim-bak@fejebladet.dk says...
>
> Du skal lige lade firewall'en være deaktiveret i et par timer før du
> kan vide dig sikker på virkningen...

OK, jeg prøver igen...men der må vel være et eller andet, der er indstillet
forkert? Jeg har trods alt valgt at betale for en firewall. Er blevet smidt
af 3 gange her til morgen, har ikke mere Valium...

Kim

Fra : FlexifoilBladeRunner

Dato : 28-10-03 09:41

> [...]
> tilgængelig.
> Kabler osv er checket, har opdateret driveren til netkortet. Genstartet

Jeg har haft det samme problem i lang tid ! jeg havde kørt Ericsson ADSL
modemmet via USB porten! Nu har jeg anskaffet mig en Unex router og kører
da via netkabel og IKKE USB og nu er der ingen problemer.

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 30-10-03 12:13

Hey,

prøv lige at åbne port 500 tcp og port 1723 tcp, og så se om ikke det
hjælper på det renewal.

Fra : Peter Larsen

Dato : 01-11-03 12:21

Trygleren [9000] wrote:

> Hey,

> prøv lige at åbne port 500 tcp og port 1723 tcp, og så se om ikke det
> hjælper på det renewal.

TCP ADSL resetter DHCP lease efter 24 timer. Det bør dog virke at sætte
den maskine på, som DCCP'en "kender" og release IP adressen på den enten
med winipcfg eller med kommandoen IPCONFIG /RELEASE

NB: gad ikke lede efter starten på tråden, så hvis den handlede om noget
andet end jeg troede, så er ovenstående rent vås.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

* This posting handcrafted by Peter Larsen *
* My website is at: http://www.muyiovatki.dk *

Fra : Kim Bak

Dato : 01-11-03 14:47

"Peter Larsen" <plarsen_no2spam@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> TCP ADSL resetter DHCP lease efter 24 timer.
ipconfig /all siger:
Rettigheden opnået . . . . . . . : 1. november 2003 14:23:59
Rettigheden udløber . . . . . . . : 1. november 2003 15:23:59
Og jeg tror det passer med at jeg får lov til at være på en time ad gangen.

Har åbnet port 500 og 1723 som foreslået af Trygleren - hjalp ikke.
Har sat et nyt netkort i - hjalp ikke.

Når forbindelsen står af og jeg kører ipconfig /release og - /renew ser det
først ud som om det virker, den giver mig den samme ipadresse som jeg havde
før og samme adresse til dhcp serveren, men jeg har ingen forbindelse. Hvis
jeg gentager kommandoerne får jeg at vide at DHCP serveren ikke er
tilgængelig.

Jeg har uden held forsøgt at finde en måde at fremprovokere fænomenet, for
det tager en time hver gang jeg skal se om noget har virket...

Håber, der er flere gode ideer derude.

Kim Bak
http://www.expectnomercy.dk

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 02-11-03 17:25

> NB: gad ikke lede efter starten på tråden, så hvis den handlede om noget
> andet end jeg troede, så er ovenstående rent vås.

Nope, de indstillinger fik jeg af TDC. Efter at jeg åbnede dem i min router,
bliver jeg ikke smidt af nettet mere.

Fra : Calle.

Dato : 02-11-03 10:56

Kim Bak wrote:
> [...]
> tilgængelig.
> Kabler osv er checket, har opdateret driveren til netkortet.

du har nok været for agresiv med din firewall

--
Calle