kategori 5-kabel
Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 24-10-03 23:48

Hvor køber jeg billigst 300-500m af det almindeligt kategori 5-kabel
samt RJ45 stik?
Kablet skal bruges til en fast installation.

Fra : Jens

Dato : 25-10-03 00:02

"Mikkel F.S. Andersen" <mikkel_flott@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor køber jeg billigst 300-500m af det almindeligt kategori 5-kabel
> samt RJ45 stik?
> Kablet skal bruges til en fast installation.

www.mariendals.dk

www.shg.dk

Mvh Jens

Fra : Msp

Dato : 25-10-03 01:39

> Hvor køber jeg billigst 300-500m af det almindeligt kategori 5-kabel
> samt RJ45 stik?
> Kablet skal bruges til en fast installation.

Søg på www.edbpriser.dk der finder du svaret!!

Mogens

Fra : Martin Arendtsen

Dato : 25-10-03 16:03

In article <1_hmb.12327$jf4.712573@news000.worldonline.dk>,
Mikkel F.S. Andersen wrote:
> Hvor køber jeg billigst 300-500m af det almindeligt kategori 5-kabel
> samt RJ45 stik?
> Kablet skal bruges til en fast installation.

http://www.aarhusradiolager.dk

Nok det bedste sted efter min mening.

/Martin
--
Segment fault = Not my fault
----------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-03 22:38

Mikkel F.S. Andersen wrote:
> Hvor køber jeg billigst 300-500m af det almindeligt kategori 5-kabel
> samt RJ45 stik?
> Kablet skal bruges til en fast installation.

www.holm-data.dk
www.proconsult.dk (fik skærmet STP istedet for UTP til samme pris
sidste gang - lækkert)

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-10-03 21:50

On Sun, 26 Oct 2003 22:38:12 +0100, "64bit[at]mailme[dot]dk"
<"64bit[at]mailme[dot]dk"> wrote:

> www.proconsult.dk (fik skærmet STP istedet for UTP til samme pris
> sidste gang - lækkert)

Det virker som et dårligt bytte for mig.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-03 22:44

> Det virker som et dårligt bytte for mig.

Hvorfor dog?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-10-03 23:39

On Mon, 27 Oct 2003 22:43:35 +0100, "64bit[at]mailme[dot]dk"
<"64bit[at]mailme[dot]dk"> wrote:

> Hvorfor dog?

Fordi STP ikke er bedre end UTP, og fordi STP kan være meget
*værre* end UTP, hvis man ikke er meget omhyggelig med
installationen.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-03 18:11

> Fordi STP ikke er bedre end UTP, og fordi STP kan være meget
> *værre* end UTP, hvis man ikke er meget omhyggelig med
> installationen.

Nej, men det skulle da være mere "støjfrit" og det er da ofte dyrere.

Hvad kan der være "værre" ved det det? Og hvorfor specielt omhyggelig!

(Jeg er jo altid omhyggelig med tingene *gg*)

Mvh / Preben

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 28-10-03 19:38

>Nej, men det skulle da være mere "støjfrit" og det er da ofte dyrere.
>
>Hvad kan der være "værre" ved det det? Og hvorfor specielt omhyggelig!

Se fx det gode gamle indlæg om det emne fra Arne Keller med

Det findes på Google:
http://www.google.com/groups?safe=off&ie=ISO-8859-1&as_umsgid=Z7OP2.422%24eo4.141@news.get2net.dk&lr=&num=100&hl=en

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-03 22:10

Hej igen

> Se fx det gode gamle indlæg om det emne fra Arne Keller med
>
> Det findes på Google:
> http://www.google.com/groups?safe=off&ie=ISO-8859-1&as_umsgid=Z7OP2.422%24eo4.141@news.get2net.dk&lr=&num=100&hl=en

Ja, tænk sig der er så meget at holde styr på nu til dags, men lige et
par ting jeg skal have helt tjek på så:
- Hvordan i det hele taget vil du stelle skærmen i et alm. RJ45 stik?
- Hvad er skærmet PDS?
- Og hvis nogen har tid til at give den lange version på forklaringen
af hvorfor skærmet kabel er dårligere (og hvis det kan forklares på mere
eller mindre alm. dansk) er de yderst velkommen :)

Mvh / Preben

Fra : Arne Keller

Dato : 01-11-03 13:08

On Tue, 28 Oct 2003 22:09:38 +0100, "64bit[at]mailme[dot]dk"
<"64bit[at]mailme[dot]dk"> wrote:

>Hej igen

Har du ikke noget bedre at huske på end mine gamle indlæg

Selv om indlæget ikke er helt nyt er jeg stadig enig med mig selv

>Ja, tænk sig der er så meget at holde styr på nu til dags, men lige et
>par ting jeg skal have helt tjek på så:
> - Hvordan i det hele taget vil du stelle skærmen i et alm. RJ45 stik?

Det gør man i et skærmet RJ45 stik
Hvis man anvender et skærmet produkt skal alle andre komponenter også
være skærmede, ellers forringes hele systemet.

> - Hvad er skærmet PDS?

Det er et system hvor kabler, stik, og patchkabler er forsynet med en
skærm.

> - Og hvis nogen har tid til at give den lange version på forklaringen
>af hvorfor skærmet kabel er dårligere (og hvis det kan forklares på mere
>eller mindre alm. dansk) er de yderst velkommen :)

Hvis du har læst mit gamle indlæg hvad er du så i tvivl om ?

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 19:06

Hej igen

> Hvis du har læst mit gamle indlæg hvad er du så i tvivl om ?

Du skriver selv at du vil gerne give den lange version!

"Reply-markeret" tekst er herunder fra det gamle indlæg af Arne Keller:
<snip>
>Jeg kommer gerne ud og holder den lange udgave
</snip>

>Det betyder at et signal sendes som et positivt elektrisk signal i den
>ene leder i et par og som negativt i den anden leder.
>Da disse to ledere er snoet og der er et modsat rettet magnetfelt i
>hver leder udligner disse to magnetfelter hinanden og kablet udsender
>ingen støj.

Ok, lyder vel fair nok. Men hvis disse to ledninger tilsammen ikke
udsender noget støj, hvordan i *beep* skal skærmen så kunne modtage
noget støj?

>Ligeledes gælder det at støj som indstråles vil indstråles ligeligt i
>de to ledere, når signalet når modtageren inveteres det ene signal og
>dette betyder at støjen forsvinder, altså UTP modtager ikke støj.

Og det vil det ikke i skærmet kabel?

>Er skærmet så ikke bedre ? nej !
>Når skærmen vikles omkring et parrene er de ikke perfekt ballanceret
>mere, derudover dæmper skærmen nyttesignalet således at det signal der
>når frem til modtageren er svagere og har fået tilført mere indstrålet
>støj.

Nærmere forklaring ønskes udfra ovenstående spørgsmål?

Mvh / Preben

Fra : Arne Keller

Dato : 07-11-03 09:01

On Wed, 05 Nov 2003 19:05:53 +0100, "64bit[at]mailme[dot]dk"
<"64bit[at]mailme[dot]dk"> wrote:

>Hej igen

>Du skriver selv at du vil gerne give den lange version!

Jeg skriver at jeg gerne kommer _ud_ og giver den lange version,
hvilket betyder at hvis du kan samle tilstrækkeligt mange (10-20)
interesante (for mig) tilhørerer, starter jeg bilen, PCen og
projektoren og kommer og giver den lange version om kvalitet af
kabelsystemer, det tager 2-4 timer afhængig af hvad vi skal igennem.

> [...]
>
>Ok, lyder vel fair nok. Men hvis disse to ledninger tilsammen ikke
>udsender noget støj, hvordan i *beep* skal skærmen så kunne modtage

Først er det vigtigt at slå fast at det første parsnoede kabel til
strukturerede kabelsystemer som kom på markedet var et UTP kabel,hele
ideen og opbygningen var fokuseret på at anvende parsnoningen eller
balancen som som grundlag for systemet.

Det perfekt ballancerede kabel udstråler ikke støj og er ikke
modtagelig for støj som tidligere beskrevet.
UTP mediet er udviklet og udvikles fortsat på vejen mod det perfekte
for at sikre et billigt og stabilt medie til overføring af data.

Tilbage til spørgsmålet:
Du kan ikke sammenligne UTP og FTP/STP det er 2 helt forskellige
medier.

Som jeg ser det blev FTP/STP kablerne udviklet af folk som ikke havde
forstand på hvordan et ballanceret system fungerer, men ved at
konstruere et kabel med mere indhold som derved blev dyrere kunne de
tjene flere penge. Salgs temaet var så "du kan jo nok forstå at hvis
man tager et perfekt UTP kabel og ligger en skærm udenom bliver det jo
beskyttet bedre" hvilket ver helt forkert.

Når man ligger en skærm udenpå et UTP kabel ødelægges balancen, derfor
er mange FTP kabler som stort set ingen skærmnings effekt har meget
dårligere end UTP kabler både med hensyn til transmission og EMC.
Visse STP kabler med kraftig skærm og kraftigere ledere kan
transmissionsmæssigt være lige så gode som UTP og have bedre EMC
egenskaber.

Hovedproblemet med anvendelse af skærmede systemer specielt i Norden
er tilslutningen til bygningens jordsystem som ofte er dårligt
udlignet, dette kan medføre store vagabonderende strømme i FTP/STP
kablerne, jeg har f.eks selv en gang målt 50 Amp i et kabelbundt,
dette forringer transmissionsegenskaberne og kan ødelægge udstyr.

Sidst men ikke mindst er ca 92% af alt struktureret kabelsystem som
installeres i verden UTP, tror du det var tilfældet hvis det var
dårligere ?

Jeg diskurerede dette på et større seminar i Norge for næsten et år
siden´, her måtte 2 fabrikanter af skærmede systemer give mig ret i
mine påstande.
På mødet deltog representanter fra 4 producenter af kabelsystemer, 1
testudstyrs producent og 3 medlemmer fra ISO/IECs
standardiseringsgruppe for kabling.

>Og det vil det ikke i skærmet kabel?

Nej, da balancen er dårlig vil støjen som ikke opfanges af skærmen
blive indstrålet i parrene, samt støj fra et par vil lettere opfanges
af et andet par.

>Nærmere forklaring ønskes udfra ovenstående spørgsmål?

Se tekst ovenfor

Fra : @(fjern)mailme.dk

Dato : 09-11-03 15:15

Hej Arne

For det første. Jeg tror gerne du har 100% tjek på det, men JEG vil også
gerne forstå det. (bare lige for du ikke tror jeg ligger krig an, for
det ville jeg ikke gøre)

> [...]
> projektoren og kommer og giver den lange version om kvalitet af
> kabelsystemer, det tager 2-4 timer afhængig af hvad vi skal igennem.

Og det gør du jo nok ikke gratis?
Og hvor holder du til henne i verden?

> [...]
> Visse STP kabler med kraftig skærm og kraftigere ledere kan
> transmissionsmæssigt være lige så gode som UTP og have bedre EMC

EMC?

> [...]
> På mødet deltog representanter fra 4 producenter af kabelsystemer, 1
> testudstyrs producent og 3 medlemmer fra ISO/IECs

Ok.

> Nej, da balancen er dårlig vil støjen som ikke opfanges af skærmen
> blive indstrålet i parrene, samt støj fra et par vil lettere opfanges
> af et andet par.

Altså: Vi skal lige være lidt enige her. Vi er vel enige om at skærmen
ligger udenom ALLE parene og ikke en skærm om hvert par - right? Sådan
ser mit kabel ud:

De fire par ligger snoet som de skal. Disse er pakket ind i en gang
plastik, hvorom der ligger en skærm. Langs denne skærm ligger 7
uisolerede ledere (indenfor skærmen). Udenom skærmen er plastikkappen
selvfølgelig.

Godt. Og når du sender et signal fra computer1 til computer2 svarer
computer2 tilbage på par'ets anden leder såleders støj udadtil fjernes.
Men dette retursignal er jo forsinket og vil derfor udsende lidt støj
(korrekt?)
Denne støj vil i et alm. kabel sendes til omgivelserne, andre kabler
omkring, samt de andre ledere i selve kablet. Men i et skærmet kabel vil
skærmen opfange støjen og sende den kraftigere ind til de andre par? Eller?
Hvordan kan skærmen forværre støjen?

Lad os nu antage at skærmen slet ikke er forbundet til noget som helst
og bare ligger som en stålkappe udenom kablet! Således siger du at der
opbygges en antenne?
Vil det så ikke være ligeså slemt ikke at anvende nogle af lederne i
kablet? (altså fjerne de par som ikke bliver brugt)

Mvh / Preben (som søger forklaring på det meste)

Fra : Arne Keller

Dato : 10-11-03 00:57

On Sun, 09 Nov 2003 15:14:37 +0100, "@(fjern)mailme.dk"
<""64bit\"@(fjern)mailme.dk"> wrote:

>Hej Arne
>
>For det første. Jeg tror gerne du har 100% tjek på det, men JEG vil også
>gerne forstå det. (bare lige for du ikke tror jeg ligger krig an, for
>det ville jeg ikke gøre)

Fint for mig. Jer er her for at diskutere emner som interesserer mig,
det forventer jeg også at du er, så skyd løs.

>Og det gør du jo nok ikke gratis?

Jo, det plejer jeg da, men hvis der er nogen som vil betale, så for
mig gerne

>Og hvor holder du til henne i verden?

Stockholm, men tilbringer et antal dage hver måned i Danmark, lige nu
er jeg f.eks ankommet til Glostrup for at tilbringe en uge her.

>EMC?

EMC (elektromagnetisk compatibilitet)

snip

> [...]
>plastik, hvorom der ligger en skærm. Langs denne skærm ligger 7
>uisolerede ledere (indenfor skærmen). Udenom skærmen er plastikkappen

Jeps, sikkert et FTP kabel.

> [...]
>computer2 tilbage på par'ets anden leder såleders støj udadtil fjernes.
>Men dette retursignal er jo forsinket og vil derfor udsende lidt støj

Nej, når computer 1 sender i et par sender den +3 volt i den ene leder
og -3 volt i den anden leder samtidigt, derfor udligner de to signaler
som løber samtidigt ned gennem parret hinanden.

> [...]
>skærmen opfange støjen og sende den kraftigere ind til de andre par? Eller?

Da skærmen forringer balancen vil parret støje mere end hvis det ikke
var skærmet, en del af denne støj opfanges af skærmen og ledes til
jord, en del af støjen som opfanges af skærmen stråles ud fra skærmen
både ind og ud af kablet, denne støj opfanges af en af de andre
dårligt balancerede par og ledes til modtageren som kan opfatte det
som biterrors.

>Lad os nu antage at skærmen slet ikke er forbundet til noget som helst
>og bare ligger som en stålkappe udenom kablet! Således siger du at der
>opbygges en antenne?

Først forværres alle de dårlige egenskaber da intet af støjen ledes
væk men opbygger en højere spænding på skærmen.

>Vil det så ikke være ligeså slemt ikke at anvende nogle af lederne i
>kablet? (altså fjerne de par som ikke bliver brugt)

Jo i princippet, hvis det ikke er et godt balanceret system, som ikke
påvirkes af disse egenskaber.

Min opfattelse efter mere end 20 år i kabling branchen er at et
skærmet system i nogle tilfælde kan have lige så gode transmissions
egenskaber som uskærmede systemer. Dette kræver at installationen er
udført perfekt, men dette er ofte vanskeligt at opnå da systemet er
meget afhængig af bygningens jordingssystem og elektriske
installationer.

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-03 23:11

> Jo, det plejer jeg da, men hvis der er nogen som vil betale, så for
> mig gerne

Hmm.. Hvis du en dag fik lyst til at besøge fyn (læser på
maersk-instituttet ved SDU odense) så tror jeg der er mange af de
studerende samt administratorer som ville være interesserede! Men lad
mig lige høre om det vækker noget. For FADSO (foreningen af
datateknologi-studerende i odense) arrangerer engang imellem nogle
arrangementer - det kunne ske de måske ville have lidt at gøre med det.
De har styr på alt fra lån af lokaler og kontakterne iorden.

Jeg vil da prøve at sætte noget i gang hvis du har lyst!

> Jeps, sikkert et FTP kabel.

Jep.

> Nej, når computer 1 sender i et par sender den +3 volt i den ene leder
> og -3 volt i den anden leder samtidigt, derfor udligner de to signaler
> som løber samtidigt ned gennem parret hinanden.

Aha... logisk nok.. Ingen tidsforskydning så!

> [...]
> væk men opbygger en højere spænding på skærmen.

> Jo i princippet, hvis det ikke er et godt balanceret system, som ikke

Jeg skal vist lige høre om noget ekstra.

Jeg lod mig engang fortælle, at kablet var snoet på en bestemt måde og
skulle monteres i bestemt farve-kode rækkefølge. Sidenhen har jeg dog
lært at det blot er parvis de skal være monteret korrekt!
(det er dog lettest at huske, hvis man holder sig til samme
farve-rækkefølge fra gang til gang).

Men lad mig vende tilbage igen, og spørge om snoningen af kablet
egentlig har noget specielt at sige. For egentlig - hvis man havde
mulighed for det kunne ligge de to tråde tæt op ad hinanden ville man
vel på samme måde kunne dæmpe støjen? Eller er snoningen i virkeligheden
med til at skabe balance?

Mvh / Preben

Fra : Arne Keller

Dato : 11-11-03 14:20

On Mon, 10 Nov 2003 23:10:44 +0100, "64bit[at]mailme[dot]dk"
<"64bit[at]mailme[dot]dk"> wrote:

snip

> [...]
>lært at det blot er parvis de skal være monteret korrekt!
>(det er dog lettest at huske, hvis man holder sig til samme

Ja.

> [...]
>mulighed for det kunne ligge de to tråde tæt op ad hinanden ville man
>vel på samme måde kunne dæmpe støjen? Eller er snoningen i virkeligheden

Præcis, twist rate og meget andet har også betydning.

Fra : Arne Keller

Dato : 16-11-03 13:11

<"64bit[at]mailme[dot]dk"> wrote:

> [...]
>De har styr på alt fra lån af lokaler og kontakterne iorden.
>
>Jeg vil da prøve at sætte noget i gang hvis du har lyst!

Jeg har naturligvis lyst,
Send mig en mail og lad os se om vi kan få lidt detaljer på plads.

Fra : Arne Keller

Dato : 01-11-03 13:12

On Tue, 28 Oct 2003 18:11:26 +0100, "64bit[at]mailme[dot]dk"
<"64bit[at]mailme[dot]dk"> wrote:

>Nej, men det skulle da være mere "støjfrit" og det er da ofte dyrere.

Hvem siger at det er mere støjfrit ??
Sækærmen koster penge, derfor er det dyrere, men ikke nødvendigvis
bedre.

>Hvad kan der være "værre" ved det det? Og hvorfor specielt omhyggelig!

Fordi hvis skærmen ikke har så godt som perfekt forbindelse hele vejen
fra switch til netkort får du problemer med støj da skærmen nu vil
virke som antenne.

>(Jeg er jo altid omhyggelig med tingene *gg*)

Du var da ikke særlig omhyggelig da du købte det kabel

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 18:55

Hej igen

> Fordi hvis skærmen ikke har så godt som perfekt forbindelse hele vejen
> fra switch til netkort får du problemer med støj da skærmen nu vil
> virke som antenne.

Forklaring?

Hvordan vil skærmen virke som antenne hvis den slet ikke er forbundet?
Selvfølgelig vil der dannes et magnet-felt omkring ledningen, og dette
vil kunne påvirke skærmen, men der dannes jo hele 8 (4 for alm. 100mbit)
forskellige magnet-felter som hver især bidrager til "støj" til de andre
ledninger.

Hvordan vil skærmen så påvirke hver ledning i kablet?

> Du var da ikke særlig omhyggelig da du købte det kabel

Jeg bad om UTP-kabel, faktisk findes STP slet ikke i deres
varesortiment, men det var den pakke jeg fik.
Jeg er dog lige blevet lidt klogere endnu engang, og så må jeg jo
hellere få UTP-kabel næste gang og ikke STP :)

Mvh / Preben

Fra : Arne Keller

Dato : 07-11-03 09:38

On Wed, 05 Nov 2003 18:54:47 +0100, "64bit[at]mailme[dot]dk"
<"64bit[at]mailme[dot]dk"> wrote:

>Hej igen

>Forklaring?
>
>Hvordan vil skærmen virke som antenne hvis den slet ikke er forbundet?

Hvis du holder en metal pind op i luften virker den som antenne.
Prøv at se på din TV/Radio antenne, hvordan tror du den virker

> [...]
>vil kunne påvirke skærmen, men der dannes jo hele 8 (4 for alm. 100mbit)
>forskellige magnet-felter som hver især bidrager til "støj" til de andre

Præcis. Når parrene ikke er perfekt balancerede udstråler de støj og
er samtidig mere modtalelig for indstråling.

>Hvordan vil skærmen så påvirke hver ledning i kablet?

Når der opsamles elektrisk støj i skærmen som ikke afledes mod jord
vil støjen udstråles både ind og ud langs hele kablets længde.
Altså også ind i de ikke balancerede par.