General opsætning af lille netværk
Fra : Jonas Henriksen

Dato : 22-10-03 15:32

Hej allesammen.
Det er sådan at nogle af mine venner og jeg ved lejlighed ynder at samles og
sætte vores pc'er sammen i et nætværk. Desværre sker det 2 ud af 3 gange at
nogle i netværket ikke kan 'se' de andre pc'ere og ikke kan deltage i LAN
spil dele filer osv (meget irriterende). Alle maskiner kører XP-pro og er
oftest koblet sammen gennem en topcom (tsh-105) 5 port 10/100 ethernet auto
sensing swich. Som regl starter vi med at benytte funktionen 'opret et
hjemme eller mindre kontornetværk' vælger samme arbejdsgruppe osv. Hvorfor
virker det så ikke 2/3 af gangene?? Findes der en sikker metode der virker
hvergang??
Venlig hilsen Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-03 16:29

On Wed, 22 Oct 2003 16:32:21 +0200, "Jonas Henriksen"
<jonas_h@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>virker det så ikke 2/3 af gangene?? Findes der en sikker metode der virker

Jeg holder personligt på at det bedste er at give hver PC sin egen
faste IP-adresse, eks. hhv. 10.0.0.1, 10.0.0.2 og 10.0.0.3 - det er
sådan vi plejer at gøre til små LAN-træf. Du vil så altid kunne nå de
andre PC'ere via adressen og er ikke længere afhængig af Windows
network-browseren (den som skal forsøge at finde maskinerne på
netværket., som ikke altid er lige god/hurtig til at finde noget.

Du vil kunne teste forbindelsen ved at PING'e de andre (åbn en
kommandoprompt og tast: PING 10.0.0.1 og se om du får svar), og du vil
kunne tilgå de andres maskiner ved at strykke Start\Kør... og bruge de
andres adresser istedet for PC-navnet ved at taste \\10.0.0.1 (eller
hvad maskine du nu har brug for).

Hvis du vil undgå overstående skal du ha' en DHCP og WINS server op
men det er totalt overkill med så få maskiner.

Andre issues kan dog også være lokale firewalls som folk glemmer at
slå fra til LAN, men jeg går ud fra I har checket dette :)

0:) JG