VPN og deling af ADSL
Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 22-10-03 15:29

Jeg bor I en boligforening hvor der er nogle lejligheder som har brug
for en VPN forbindelse.

PT. er vi fire lejligheder som deler en ADSL forbindelse, men kunne godt
tænke os at få flere med. Men jeg vil ikke koble nogle på med mindre jeg
er sikker på, at VPN vil komme til at virke for dem.

Mit spørgsmål er nu:
Hvad skal der til for at folk kan bruge en VPN forbindelse? Er det
hardware eller kan det klares med software? Hvis det er software der
skal til, så må det gerne kunne afvikles på en linux platformen.

Jeg har kigger på VPN Howto'en, men det ser rimeligt kompliceret ud.

Vores konstruktion er nu:
Cisco 677 Router <-> Switch <-> PC'er (VPN maskinerne kører Windows)

Fra : Martin Schultz

Dato : 22-10-03 20:08

"Mikkel F.S. Andersen" <mikkel_flott@hotmail.com> writes:

> Jeg bor I en boligforening hvor der er nogle lejligheder som har brug
> for en VPN forbindelse.

> Cisco 677 Router <-> Switch <-> PC'er (VPN maskinerne kører Windows)

Hvis det er VPN over IPsec vil det ikke virker med en cisco677 router.

Martin

Fra : Jens

Dato : 22-10-03 23:19

Martin Schultz" <di030007@NO.SPAM.diku.dk> skrev i en meddelelse
> "Mikkel F.S. Andersen" <mikkel_flott@hotmail.com> writes:
>
> Hvis det er VPN over IPsec vil det ikke virker med en cisco677 router.

Nå ? Det virkede da ellers fint for mig dengang jeg havde Tiscali ADSL og
Cisco 677 router.

Jens

Fra : Martin Schultz

Dato : 23-10-03 09:10

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> writes:

> Martin Schultz" <di030007@NO.SPAM.diku.dk> skrev i en meddelelse

> Nå ? Det virkede da ellers fint for mig dengang jeg havde Tiscali ADSL og
> Cisco 677 router.

Så har du ikke benyttet NAT i routeren men blot brugt den som bridge.

Martin

Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 23-10-03 11:32

Martin Schultz skrev:
> Så har du ikke benyttet NAT i routeren men blot brugt den som bridge.
>
> Martin

Vil det sige at hvis routeren sættes op som en bridge, så ville man
kunne få det til at virke?

PS. vil routeren ikke altid komme til at fungere som en bridge hvis jeg
sætter en linux box op til nat, dhcp osv.?

router -> linux box -> switch -> andre PC'er

Fra : Jens

Dato : 23-10-03 17:14

"Mikkel F.S. Andersen" <mikkel_flott@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sætter en linux box op til nat, dhcp osv.?
>
> router -> linux box -> switch -> andre PC'er

Mikkel, jeg har lige nærlæst dit spørgsmål.
For at alle 4 på samme tid kan køre VPN, så skal de alle have en offentlig
IP-adresse. Routeren kan nemlig kun klare at "natte" én VPN (IPSec) klient
ad gangen.

Du kan hos Tiscali ansøge om flere offentlige IP-adresser. Det koster kr.
500,- pr. ansøgning sidst jeg prøvede (jeg fik tildelt 8 adresser). Ved dog
ikke om det er lavet om, men prøv at give dem et ring.

Når du så får dine offentlige IP-adresser, så skal routeren omkonfigureres
og hver enkelt PC skal have en offentlig IP-adresse. Sørg derfor at
beskytte hver enkelt klient med en firewall, f.eks. Zone Alarm eller en
model.

Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-10-03 21:59

On 23 Oct 2003 18:14:08 +0200, "Jens"
<jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote:

> For at alle 4 på samme tid kan køre VPN, så skal de alle have en offentlig
> IP-adresse. Routeren kan nemlig kun klare at "natte" én VPN (IPSec) klient
> ad gangen.

De fleste fornuftige IPSec-implementationer kan i dag køre over
UDP eller TCP, og så har man ikke det problem.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens

Dato : 23-10-03 17:10

> Så har du ikke benyttet NAT i routeren men blot brugt den som bridge.

Hvilken konfiguration kører Tiscali med ? NAT eller Bridge.
Hvis du ikke kender svaret, så kan jeg fortælle dig at de kører ihvertfald
ikke med bridge.....

Det virker fint med en IPSec klient bag routeren. Det har jeg brugt rigtigt
mange gange.....

Jens

Fra : Henrik Rask Mortense~

Dato : 23-10-03 18:52

"Martin Schultz" <di030007@NO.SPAM.diku.dk> wrote in message

> Så har du ikke benyttet NAT i routeren men blot brugt den som bridge.
>
> Martin

Er der ikke noget der hedder NAT-T (Nat traversal) ?

Min router, der kører NAT, kan godt håndtere, at jeg har en IPSEC
forbindelse fra én PC på indersiden af routeren og ud til et eller andet
sted på nettet !

mvh
Henrik

--
Dette indlæg er sendt som privatperson og afspejler ikke nødvendigvis
holdningen i det firma jeg arbejder for.

Indlægget er heller ikke på nogen måde sendt for at genere nogen eller bryde
nogens regler - skrevne eller uskrevne.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-10-03 21:58

On 23 Oct 2003 10:09:33 +0200, Martin Schultz

> Så har du ikke benyttet NAT i routeren men blot brugt den som bridge.

Det er en temmelig kategorisk udtalelse. Det korrekte svar er, at
det afhænger af IPSec-implementationen. Der er IPSec-klienter,
der vil virke fint, og jeg har fx selv kørt med en IPSec-klient
bag en 677'er.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Schultz

Dato : 25-10-03 12:49

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> [...]
> det afhænger af IPSec-implementationen. Der er IPSec-klienter,
> der vil virke fint, og jeg har fx selv kørt med en IPSec-klient

Ok det har jeg aldrig oplevet. Kan du pege mig hen på en der virker?

Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-10-03 18:39

On 25 Oct 2003 13:48:53 +0200, Martin Schultz

Tja, Ciscos gør da fx.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens

Dato : 26-10-03 22:46

ADSL

> Ok det har jeg aldrig oplevet. Kan du pege mig hen på en der virker?

Intel NetStructure VPN klient, SafeNet VPN Klient (WatchGuard), Cisco VPN
Klient, Microsoft IPsec osv.
Ovenstående klienter har jeg alle benyttet uden problemer. Det er min
erfaring at så længe VPN klienten understøtter NAT traversal, så virker den
fint med Cisco 677 routeren.

Jens

Fra : Martin Schultz

Dato : 27-10-03 10:45

> [...]

> Ovenstående klienter har jeg alle benyttet uden problemer. Det er min
> erfaring at så længe VPN klienten understøtter NAT traversal, så virker den

Ok så blev jeg det klogere.

Martin