Autosensing MDI/MDI-X
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 22-10-03 14:43

Hej

Argh, hvor kan fancy teknik være irriterende. Jeg har et kabelmodem
(Motorola SB4100) og en switch (Zyxel ES-108). De har begge 'autosensing
MDI/MDI-X'. Så nu er problemet at de begge forsøger at finde ud af om de
skal være MDI eller MDI-X. Det skal nok komme til en løsning på et eller
andet tidspunkt, men det tager desværre en evighed.

Ingen af de to enheder kan konfigureres til at gøre enten det ene eller
det andet.

Så mit spørgsmål er hvordan jeg for dem til at holde op med det. Kan jeg
lave et kabel hvor en ledning er klippet eller noget andet?

Min nuværende løsning er at have en dum hub imellem switch og kabelmodem
for at "ensrette" kablerne, men jeg synes jo at det er spild af hub.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-10-03 15:22

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message

> [...]
> (Motorola SB4100) og en switch (Zyxel ES-108). De har begge 'autosensing
> MDI/MDI-X'. Så nu er problemet at de begge forsøger at finde ud af om de

Ja, så er der da ingen ide´ i at have en sådan smart teknik. hvis det ikke
er lavet sådan med noget timeout e.l.. Således at den først prøver at
skifte, hvis den ikke har fået forbindelse inden fx. 5 sekunder.. ligesom fx
med netværks kollisioner, hvor der så går noget tid før pakken bliver
gensendt.

> [...]
>
> Så mit spørgsmål er hvordan jeg for dem til at holde op med det. Kan jeg
> lave et kabel hvor en ledning er klippet eller noget andet?

Hvis du bruget et lige igennem, helt almindeligt pathkabel og du ikke selv
har lavet det.. Ja så burde det jo altså virke.. tror ikke man kan gøre
noget specielt ved det, ud over at konkludere at MDI/MDI-X så ikke er
gennemtænkt særligt meget

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 22-10-03 19:31

Hej

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> med netværks kollisioner, hvor der så går noget tid før pakken bliver

Det virker skam også, men det tager enormt lang tid før de bliver enige.
Vi snakker 5-15 minutter. Med et krydskabel går det dog hurtigere end
med et lige-igennem-kabel.

> [...]
> har lavet det.. Ja så burde det jo altså virke.. tror ikke man kan gøre
> noget specielt ved det, ud over at konkludere at MDI/MDI-X så ikke er

Næh. Jeg ville jo også mene at man brude vente 10 sekunder og så prøve
noget andet, men vi snakker åbenbart en minimal forskydning i forsøgene,
så de ikke rigtig når til enighed. Når der er en "dum" enhed i modsatte
ende, det være sig hub eller et almindeligt netkort, så går der under et
halvt sekund og forbindelsen er etableret.

Så indtil videre har jeg to PC'ere på en 100mbit switch hvortil der er 1
10mbit hub tilsluttet som så har et kabelmodem tilsluttet. Jeg havde jo
håbet på at komme af med hub'en, men det skulle ikke være sådan.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-10-03 21:19

> Det virker skam også, men det tager enormt lang tid før de bliver enige.
> Vi snakker 5-15 minutter. Med et krydskabel går det dog hurtigere end
> med et lige-igennem-kabel.

hvad er så problemet, ud over at det tager noget tid?

> Så indtil videre har jeg to PC'ere på en 100mbit switch hvortil der er 1
> 10mbit hub tilsluttet som så har et kabelmodem tilsluttet. Jeg havde jo
> håbet på at komme af med hub'en, men det skulle ikke være sådan.

Hvorfor har du det? Hvis det tager 5 minutter for at den finder ud af det..
Så kører det vel derefter..hvis netkortet slukker, kunne du vel lige smide
WOL stikket i bundkortet.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 23-10-03 07:12

Hej

Bjarke Hansen wrote:

> hvad er så problemet, ud over at det tager noget tid?

At når jeg går i seng om aftenen så slukker jeg alt udstyret. Når det så
startes næste dag, så starter PC'erne før der er forbindelse til
kabelmodemmet. Og med Stofa som udbyder så er man tvunget til at bruge
DHCP fra modemmet. Men når modemmet kommer på, så har PC'erne opgivet af
få en IP adresse.

> Hvorfor har du det? Hvis det tager 5 minutter for at den finder ud af det..
> Så kører det vel derefter..hvis netkortet slukker, kunne du vel lige smide
> WOL stikket i bundkortet.

Hmm, det var en mulighed. Men så tager det stadig lang tid fra jeg
tænder ti ljeg kan bruge anlægget til noget. Jeg tjekkede også lige
"Ethernet FAQ" i går og mit håb om at klippe en af ledningerne i kablet
du heller ikke.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk