Netværk vis ADSL
Fra : Peter Nielsen

Dato : 21-10-03 13:26

Hej,

Jeg har tænkt over følgende:

Ofte lejer man en fast forbindelse mellem f.eks to afdelinger i et firma,
f.eks hvis de har en afdeling i København og en i Århus. Det kunne være en
64 Kbits forbindelse som altså er en fast forbindelse der binder firmaets
netværk sammen. I et firma jeg kender til lejer de hos SONG Networks en
"EuroLan 256 Kbit knudepunkt" forbindelse som binder netværket sammen.

Så mit spørsmål: Hvis man opretter et 256 Kbits ADSL forbindelse i begge
filialer har man så ikke mulighed for at skabe en fast forbindelse på den
måde?
Jeg forestiller mig at man tilfører data til maskine A i københavn via RS232
porten og de data så kommer ud af RS232 porten på maskine B i århus. Hvis de
to maskiner har fast IP og via passende software er koblet op mod hinanden
burde det vel kunne lade sig gøre?

Det jeg har behov for at overfører kan normalt klares på en 64 Kbit
forbindelse.

Hvis det kan lade sig gøre, hvilken software skal man så anvende ( Hvilket
programmer )

Jeg forstår godt at følsomme firmaoplysninger ikke skal ud på nettet ( i
ukrypteret stand ) og man derfor vælger at leje dyre faste linier, men det
ville være betydeligt billigere hvis ovenstående kunne lade sig gøre..

Er der et par stykker her der har lidt positivt og spændende info vedrørende
dette?

Hilsen

Peter Nielsen.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-10-03 13:32

"Peter Nielsen" <PeterLN@ofir.dk> crashed Echelon writing

> Så mit spørsmål: Hvis man opretter et 256 Kbits ADSL forbindelse i
> begge filialer har man så ikke mulighed for at skabe en fast
> forbindelse på den måde?

Det kan du sagtens og så en VPN tunnel igennem dette, så er der adgang som
hvis det var lokalt på nettet.

Husk at forbindelserne skal være med fast IP, så VPN servicen ikke skal
ændres konstant.

--
Bjarke Andersen

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 21-10-03 16:10

"Peter Nielsen" <PeterLN@ofir.dk> wrote in message news:3f9525e4$0$9767$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
>
> Er der et par stykker her der har lidt positivt og spændende info vedrørende

Ja, det er ret nemt med en VPNforbindelse, som kan etableres software-mæssigt eller med en VPN router i hver ende. Kontakt tdin favoritkonsulent for mere info :)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_intialer.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-03 21:36

Dog vil denne "billige" forbindelse være underlagt Internets luner irt.
båndbredde og delay mm. Kan man leve med dette, er en Internet VPN
forbindelse helt OK.

Fra : Peter Knudsen

Dato : 22-10-03 06:02

Jeg har med interesse læst indlæget. Er der en der kan uddybe hvad der er
for noget software der skal anvendes til en VPNforbindelse via ADSL. Er det
noget der er intigreret i Win XP, hvis det er et stykke software, må der
være flere gode programmer der kan klare det, spørgsmålet er bare hvad de
hedder og hvad man pragtisk gør for at sættet det op.?

En VPN Router? Kan man så helt undgå at have en PC koblet til ADSL
forbindelsen, men klare det hele med to modem?

Jeg følger spændt med på tråden...

PK.

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 22-10-03 15:24

"Peter Knudsen" <PNK@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> En VPN Router? Kan man så helt undgå at have en PC koblet til ADSL
> forbindelsen, men klare det hele med to modem?

Det kommer meget an på hvordan jeres netværk ser ud. Hvis du har en Windows
2000 server (fx.) i hver enden, kan du lave en tunnel mellem dem. Hvis du
har en W2K server i den ene ende, kan du lade klienten "ringe" op til den
når forbindelsen skal bruges.

Hvis ikke, kan du købe 2 VPN routere og placere en i hver ende, så er dine 2
netværk "sat sammen".

Men ... hvis du er på rimelig bar bund, ville jeg nok kontakte en konsulent,
så du ikke ender op med en løsning der er noget juks (pardon my french)
sikkerhedsmæssigt.

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Andreas Pedersen

Dato : 22-10-03 07:33

>Ja, det er ret nemt med en VPNforbindelse, som kan etableres
software-mæssigt eller med en >VPN router i hver ende. Kontakt tdin
favoritkonsulent for mere info :)

Hvilket software kan anbefales til at lave en sådan VPN forbindelse? Jeg har
et lille netværk med en Windows 2000 server som jeg gerne ville have kontakt
til fra en bærbar computer ude fra landet.

Andreas

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 22-10-03 15:18

"Andreas Pedersen" <and@szzt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kontakt
> til fra en bærbar computer ude fra landet.

Du kan terminere din klient op mod din Windows 2000 server med den
indbyggede klient i Windows. Der burde være masser af info i Windows' hjælp
og via Google.

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk