Router med Wireless på WAN siden?
Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 20-10-03 21:38

Hej,

er der nogen af Jer kloge hoveder, der kender til en router med Wireless på
WAN siden?

Det skal være ganske almindeligt 11 Mbs 802.11b (eller 11g hvis det skulle
findes i stedet for)

Mvh.
Mikkel Andreasen

Fra : Jens

Dato : 20-10-03 22:21

"Mikkel Andreasen" <news@mikkelandreasen.com> skrev i en meddelelse

> er der nogen af Jer kloge hoveder, der kender til en router med Wireless

> WAN siden?

Linksys wab11 kan vendes som det passer en bedst.

Mvh Jens

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 20-10-03 23:29

Tak for svaret...

Jeg har siddet og læst manualen igennem til WAP11 (det WAP11 du mener ik'?
Jeg kan nemlig ikke finde en WAB11), og jeg må indrømme, at jeg ikke kan se
at den skulle kunne brugses med Wireless på WAN porten. Det er da vist bare
en normal ethernet-ethernet router der kan kobles sammen med f.eks. et DSL
modem.

Den kan så også bruges i diverse former for bridging modes, men det er kun
op i mod andre WAP11'ere, og jeg skal bruge noget der fungerer som en
standard billig router blot med den finesse at i stedet for en RJ45 WAN port
til et DSL/kabel modem skal den have en Wireless med mulighed for at
tilkoble eksterne antenner.

Med venlig hilsen
Mikkel Andreasen

ps. der skal kobles op imod udstyr fra www.smartbridges.com.

From: "Jens" <mkg@jellingnet.dk>
Subject: Re: Router med Wireless på WAN siden?
Date: 20. oktober 2003 19:20

Fra : Jens

Dato : 21-10-03 09:26

"Mikkel Andreasen" <news@mikkelandreasen.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har siddet og læst manualen igennem til WAP11 (det WAP11 du mener ik'?
> Jeg kan nemlig ikke finde en WAB11),

Jo, jeg får altid de bogstaver byttet rundt.

> [...]
bare
> en normal ethernet-ethernet router der kan kobles sammen med f.eks. et DSL

Jeg har haft 2 til test, de kan sættes til at hente ip fra dhcp på antenne
siden, forudsat de kan finde en router med dhcp server, så de må kunne
bruges til at tage signalet ned og få en rj45 port ud af det.

> [...]
port
> til et DSL/kabel modem skal den have en Wireless med mulighed for at

Ifølge manualen kan en wap11 bruges som lanudvidelse sammen med en befw11
router (eller hvilke bogsaver det nu lige er)
Det må også betyde at hvis du har en router med antenner som kan dele ipèr
ud, kan wap11 modtage den, og sende signalet til et kablet net.

Men eneste skade der kan ske er vel at du skal bruge 2 isteddet for 1 af dem
?
(www.elsborglink.dk har den store manual i pdf format.)

Ellers har jeg ingen bud.

Mvh Jens

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 21-10-03 08:48

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message news:<bn1jg2$7r7$1@news.net.uni-c.dk>...

> Linksys wab11 kan vendes som det passer en bedst.

WAP11 er kun et access point, ikke en router.

Linksys BEFW11S4 Wireless Gateway, 4 ports switch er en router med
trådløs. Ca. 600-700 kr.

Mvh. NKJensen

Fra : Msp

Dato : 21-10-03 23:05

> er der nogen af Jer kloge hoveder, der kender til en router med Wireless

> WAN siden?
Du er nødt til at have mindst to trådløse, en som enten er en trådløs router
eller er et accesspoint som sidder på din internetforbindelse og en som
accesspoint client som så peger på den første.
De sættes op med mac-filter og så kører det.
Her virker det udmærket med WAP11.

Mogens

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 22-10-03 12:45

"Msp" <mogens@s-pedersen.tandløsdk> wrote in message
> [...]
> accesspoint client som så peger på den første.
> De sættes op med mac-filter og så kører det.

Ja, den løsning kan jeg godt se virker, men det er alligevel ikke helt hvad
jeg søger efter.

Jeg har IKKE brug for Wireless på LAN siden. Kun på WAN siden!
Jeg vil KUN have et produkt ud og stå.

Tænkt situation:
Wireless Hotspot med min bolig inden for rækkevidde
100 Mbit kabling i mit hus
ET produkt der ROUTER trafik til/fra mine hjemmecomputere ud på Internettet
via føromtalte hotspot.

Jeg ved at Linksys laver et special produkt sammen med Ricochet networks som
principiet er hvad jeg søger, men det markedsføres for det første ikke i
Europa og for det andet virker det efter sigende KUN sammen med Ricochet
networks i Denver og San Diego...
Se mere her: http://www.ricochet.com/LinksysRicochetRouter.aspx
/mikkel

Fra : Jens

Dato : 22-10-03 12:54

"Mikkel Andreasen" <news@mikkelandreasen.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har IKKE brug for Wireless på LAN siden. Kun på WAN siden!
> Jeg vil KUN have et produkt ud og stå.

Vil du være udbydder ?
Det du søger bruges til FWA fra sonofon og Arrownet.

Se www.arrownet.dk/gennemluften

Men hvis det er et "lokalt" wan net så kan ethvert accespoint vel bruges ?

Mvh Jens

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 22-10-03 19:09

> [...]
>
> Se www.arrownet.dk/gennemluften
>
> Men hvis det er et "lokalt" wan net så kan ethvert accespoint vel bruges ?

Nej, jeg vil ikke være udbyder, og jeg skal ikke bruge det til FWA fra
Sonofon eller Arrownet. Det skal bruges op i mod et standard 802.11b
wireless net.
Der skal være routning mellem indersiden (mine egne computere) og ydersiden
(udbyderens computere).

Det kan selvfølgelig klares med enten et wireless AP og en ethernet-ethernet
router, eller en Wireless bridge og en ethernet-ethernet router, men jeg vil
så frygtelig gerne have ET produkt der klarer det hele...

Mvh.
Mikkel