Trådløs forbindelse i andelsforening?
Fra : Kasper Bang

Dato : 20-10-03 14:19

Vi vil gerne have en bredbåndsforbindelse i vores andelsforening, og jeg
har forhørt mig lidt rundt omkring ang. muligheder og priser. Nu vil jeg
så gerne have en autoritativ vurdering fra eksperterne her i gruppen.

Da der kun er 14 lejligheder i vores forening, hvoraf måske kun 2/3 vil
på, kan vi sikkert ikke få eksempelvis Bolignet eller Bolignet-Århus til
at koble os på. I stedet har jeg fået anbefalet, at vi deler en 2 Mbit
ADSL fra f.eks. TDC Erhverv til ca. 1000 kr./md. Og ca. det samme i
oprettelse. Vi skal så enten dele forbindelsen ved at:

A)   få trukket kabler rundt i foreningen og få lavet stik (ca. 2000 kr.
pr. lejlighed) og have et skab med switch/router i kælderen (ca. 4000
kr.).

B)   lave et trådløst netværk med en 54 Mbit trådløs router (elektrikeren
snakkede noget om en "D-link adapter") til ca. 3500 kr. som afsender og
modtagere til USB-portene på vores hovedsageligt stationære pc'ere til
ca. 1100 kr. stk.

Jeg går ud fra, at det i det store og hele er udgifterne - eller kommer
der monstro mere til? Umiddelbart lyder løsning B billigst og mest
fleksibel, men holder det stik og kan det for alvor mærkes på
hastigheden, at det er en trådløs forbindelse?

Håber I kan hjælpe mig!

MVH/Kasper Bang

Fra : anders majland

Dato : 20-10-03 14:40

> [...]
> (elektrikeren snakkede noget om en "D-link adapter") til ca. 3500 kr.
> som afsender og modtagere til USB-portene på vores hovedsageligt

Jeg vil ikke satse på at et access point (D-link adapteren) kan dækkes
samtlige lejligheder. Men det er jo let at lade det komme an på en
prøve. Men selv med flere er det nok stadig billigtst.

Et 54Mbit 11g netværk burde være hurtigt nok til at i kan udnytte en
2Mbit ADSL.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Henrik Petersen

Dato : 20-10-03 14:49

"Kasper Bang" <johnnyhefty@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ADSL fra f.eks. TDC Erhverv til ca. 1000 kr./md. Og ca. det samme i
> oprettelse. Vi skal så enten dele forbindelsen ved at:

Bestil en ASDL forbindels fra fx www.cybercity.dk med en fast IP og en
router . pris 2560/768 til 945+495 i oprettelse, denne linie kan så
opgradere til en fx 4mb eller mere efterhånden så i får brug for det.....køb
så en swits til hver opgang med det antal porte som der er lejligheder i
hver opgang og så køber du 500meter netværkskabel, en pose med RJ45 stik og
en tang til af klemme dem sammen med.

Så sige du til alle der vil være på at den alle skal hjælp til og det tager
så ca. en dag at trække kablerne og stææe den på.

Routeren forbindes med en swits, hvor der min ar det antal porte i som der
er opgange, derfra forbinder du den swits med de switse der er i opgangene
og der fra til de enkelte lejligheder...

Inde du begynder at kalde dig netværksmand forand alle i bolig blokken, så
kan du jo teste derhjemme, men routeren og 2 switse og så din engen
computer, hvordan kablerne skal sidde i switsne...uplink mm.

Denne måde har vi gjort i den andelsforening hvor jeg bor og vi er idag ca
100 om en 2,5Mbit ADSL forbindels..til 40 kr pr md og 500 kr i oprettelse.
Men husk at snakke om Kazaa mm hvordan i vil håndtere dette, det er jo ikke
fedt hvis en sidder og downloader hele dagen til gene for alle andre
ikkk....husk en firewall

henrik

Fra : Søren And

Dato : 20-10-03 15:04

Hvad med sikkerheden ????

Efter min mening helt klart løsning A

Søren And.

Fra : Martin K

Dato : 20-10-03 16:34

> [...]
> fleksibel, men holder det stik og kan det for alvor mærkes på
> hastigheden, at det er en trådløs forbindelse?

B er er klart at foretrække pga. fleksibiliteten, men jeg tvivler på at det
kan gøres med et AP, isåfald skal der en ekstern antenne på.

/Martin

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 21-10-03 08:51

Kasper Bang <johnnyhefty@hotmail.com> wrote in message news:<3F93E0CB.7B187F98@hotmail.com>...
> Vi vil gerne have en bredbåndsforbindelse i vores andelsforening, og jeg

(klip)

> B)   lave et trådløst netværk med en 54 Mbit trådløs router (elektrikeren

(klip)

> Håber I kan hjælpe mig!

Du skal lige være opmærksom på at med trådløs kan alle beboere sniffe
hinandens datatrafik. F.eks. E-mail, hvilke hjemmsider surfer naboen
mm.

Det kan man forhindre på trådet netværk, dog er en almindelig switch
ikke helt nok.

Mvh. NKJensen

Fra : Kasper Bang

Dato : 21-10-03 12:51

Tak for jeres gode svar.

Ang. sikkerhed ifm. løsning B, så går jeg ud fra at du, Søren, refererer
til muligheden for at opsnappe andres data. Det skulle vist ifølge
elektrikeren kunne klares med kryptering - det er også bl.a. derfor, vi
mindst skal have 54 Mbit. Hvis der tænkes på andres (uden for
foreningen) mulighed for at gå på netværket, så er der vist noget med,
at man kan begrænse adgangen til id-numrene på foreningens netværkskort.
Jeg aner dog ikke, hvordan man rent teknisk gør det.

Henrik, tak for beskrivelsen af, hvordan løsning A kan udføres. Det vil
indgå i vores overvejelser.

Men umiddelbart virker løsning B fristende, selv om jeg kan se, at
rækkevidden med et sådant Access Point måske kan blive et problem. Er
der nogen, der har erfaring med at sætte en ekstra antenne op - hvordan
gøres det og hvad koster ekstraudstyret?

Ang. Cybercity, er der så ikke noget med, at man ikke må dele deres
ADSL-forbindelser? Ikke at det nogen sinde har forhindret folk i at gøre
det, men jeg kan godt se en fordel i, at det går rigtigt til, og at
foreningen står som ejer af forbindelsen. Der er heller ikke det helt
store sparet ved at vælge Cybercity, hvis vi er en 10 stykker, som vil
på.

MVH/Kasper Bang