Netware 3.12
Fra : preben

Dato : 19-10-03 22:58

Hej

Jeg har fået fat på en gammel Novell Netware 3.12 (eller rettere en
opgradering til version 3.12 fra 2.2). Jeg lader til at have alle
disketter der skal til at installere det.

Vil der i det hele taget være driver-understøttelse for nyere netkort og
i så tilfælde hvor kan jeg finde nærmere info hvis netkort-producenten
ikke har lavet en specifik driver til Netware!

Men nu vil jeg lige høre aller Jer (forhåbenligt kloge) mennesker om der
er noget ved en gammel Netware 3.12, for er vi ikke oppe i version 5 i
dag. Ligner det gamle "lort" noget af nutiden?

Jeg har hørt meget godt om Novell og at deres efterhånden 10 år gamle
software først lige nu skulle være blevet overhalet af Windows.

Btw. så vil jeg gerne have lidt info om IPX/SPX-protokollen. Er der nogen
som vil give mig en kort forklaring om rammetyper, nodes og hvad der
ellers er at vide om denne protokol?

Vil der være noget ved at implementere IPX i lokalnettet fremfor en
TCP/IP?

Idag lyder spørgsmålet også efterhånden? Hvorfor i det hele taget
Novell. Nu har jeg taget den beslutning at jeg vil prøve det, men hvorfor
burde man køre Novell fremfor f.eks. en Linux/BSD/UNIX-server?
Der ligger jo uanede store muligheder i Linux og alt er gratis - ingen
begrænsninger på bruger-antal mv. Hvorfor så Novell Netware?

Nu håber jeg ikke I tror jeg er en kæmpe-spade, men jeg har bare ALDRIG
"leget" med Netware. I min alder var det kun moderne dengang jeg hverken
forstod eller kunne engelsk :(
Og efterhånden er folk jo flyttet videre i livet og gået over til noget
der promoverer sig kraftigere på markedet - jep M$.

Håber I kan hjælpe?

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 19-10-03 23:18

"preben" <64bitFJERN@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i så tilfælde hvor kan jeg finde nærmere info hvis netkort-producenten
> ikke har lavet en specifik driver til Netware!

Næppe, eftersom 3.12 er udgået af produktion for nogle år siden.

> [...]
> er noget ved en gammel Netware 3.12, for er vi ikke oppe i version 5 i
> dag. Ligner det gamle "lort" noget af nutiden?

Som du selv er inde på længere nede, kører 3.12 ipx/spx og har ikke som
standard mulighed for at
køre tcp/ip.

Desuden skal du gennem lidt ændring af opsætningen for at få maskinen
til at køre med lange filnavne,
samt installere en desideret Novel klient å din arbejdsstation for at få
det fulde udbytte af den.

> [...]
noget
> der promoverer sig kraftigere på markedet - jep M$.

Jeg har selv rodet med 3.12 samt 4.11 (og en lille smule med 5.1)
Er dog hoppet over på Linux på serveren, mest fordi Novel er lidt dyr
til en hjemmehobbyserver.

Kan kun sige, sørg for at strukturere din server fra starten (gælder vel
alle servere)

Hvis du får sat den rigtigt op, er den til gengæld en meget stabil
server.
(Men uden mulighed for web/ftp/mail/firewall o.s.v.)

MvH
Søren Steinmetz

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-10-03 23:54

On Sun, 19 Oct 2003 23:58:27 +0200, preben <64bitFJERN@mailme.dk>
wrote:

> Jeg har fået fat på en gammel Novell Netware 3.12

Hvad sagde de i dk.edb.netware?

> Vil der i det hele taget være driver-understøttelse for nyere netkort

Sandsynligvis ikke.

> Men nu vil jeg lige høre aller Jer (forhåbenligt kloge) mennesker om der
> er noget ved en gammel Netware 3.12, for er vi ikke oppe i version 5 i
> dag. Ligner det gamle "lort" noget af nutiden?

Ikke særlig meget. Om ikke andet er skiftet fra IPX til IP jo
væsentligt.

http://www.hojmark.net/protocols.html#ipx

> Vil der være noget ved at implementere IPX i lokalnettet fremfor en
> TCP/IP?

Nej.

> Idag lyder spørgsmålet også efterhånden? Hvorfor i det hele taget
> Novell. Nu har jeg taget den beslutning at jeg vil prøve det, men hvorfor
> burde man køre Novell fremfor f.eks. en Linux/BSD/UNIX-server?

Jeg kan ikke komme i tanker om nogen gode argumenter for at bruge
Netware 3.12.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Nicolai Solling

Dato : 20-10-03 07:38

En fordel kunne jo være at Netware er ekstremt stabilt...

Jeg var engang nødt til at genstarte en server, der skulle have ny
DAT-backupdrev - Den havde kørt uden genstart næsten 700 dage...
Den slags oppetid får man næppe fra en Windows NT....

Anyway...jeg må give de andre ret - Netware 3.12 er nok ikke morgendagens
teknologi længere...

Omend kan du godt få en IP-stack til den, men du er stadig nødt til at køre
IPX, da IP stacken kun kan bruges til at snakke sammen med specifikke
applicationer.
Du kan også sagtens få en mail-server til den, men igen...så er det altså
noget gammelt noget.

Nic

Fra : Jens

Dato : 22-10-03 23:22

"Nicolai Solling" <nicolai@no.replies.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg var engang nødt til at genstarte en server, der skulle have ny
> DAT-backupdrev - Den havde kørt uden genstart næsten 700 dage...
> Den slags oppetid får man næppe fra en Windows NT....

Det kommer da sandlig an på hvordan serveren er installeret, konfigureret,
hardware osv.
Jeg har da formået at lave en del temmeligt stabile servere med Windows NT.
F.eks. kan nævnes min egen mailserver der køre Windows NT server. Den har
ikke været genstartet i 200 dage nu. Sidste genstart var fordi elektrikeren
skulle installere køleanlæg i det serverrum den står. Inden da havde den
spillet fint i ca. 420 dage......

jens

Fra : Martin Schultz

Dato : 23-10-03 09:09

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> writes:

> [...]
> skulle installere køleanlæg i det serverrum den står. Inden da havde den

Dvs. at du ikke isntallere nogen sikkerheds opdateringer på den. Det vil jeg siger
er uansvarligt hvis den står på internettet som en mail server jo normalt gør.

Martin

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 23-10-03 18:48

> [...]
> skulle installere køleanlæg i det serverrum den står. Inden da havde den

Og den server står forhåbenligt på et MEGET lukket netværk uden adgang
til internettet. Ellers ønsker jeg ikke at komme i kontakt med sådan et
sikkerhedshul.

Men ja, de kan godt køre længe, de kræver bare ofte genstart som følge
af opdateringer

/mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-03 21:46

Hej igen

Jeg har set man kan hente en 6.5 trial version af Netware på Novell's
hjemmeside?

Hvor meget "kan man" og hvor længe kan man "lege" med den? Hvor ligger
restriktionerne?
Jeg lader ikke til at kunne finde denne info på deres side?

Btw. er Novell mere stabilt end UNIX?

Den eneste fordel jeg efterhånden kan se ved Novell er, at den er en
"dum" server og faktisk kun kan én ting. Nemlig enkelte netværksopgaver
som fildeling og print-server.
Fordelen ved det er vel stabiliteten, men kan man ikke opnå samme
stabilitet på en UNIX/BSD-server?

Jeg har ladet mig fortælle at der i Linux/UNIX kan være problemer med
rettigheder hvis flere bruger vha. f.eks. samba skal tilgå samme
database (dvs. samme fil) fra flere forskellige maskiner "samtidig" så
kan den nægte adgang til den ene bruger og låse ham ude? Dette var det
sidste "salgsgejl" jeg hørte fra en - jeg må nok hellere sige
Novell-uvidende - tekniker.
Er der hold i det eller er det en gang vås? Mere specifikt tænker jeg på
en allerede implementeret løsning i Novell, hvor Concorde C5 er
økonomisystem og tilgås af flere brugere. jeg log mig fortælle der kunne
være problemer her - er det noget nogen af Jer kender til?

Mvh / Preben

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 20-10-03 22:06

> Jeg har set man kan hente en 6.5 trial version af Netware på Novell's
> hjemmeside?

Du kan også hente en SBS 6, som nok i mange tilfælde vil være mere relevant.

> Hvor meget "kan man" og hvor længe kan man "lege" med den? Hvor ligger
> restriktionerne?

Den trial jeg fik af Netware 5.1 var der ikke noget tidsrestriktion på -
blot tillod serveren kun 3 samtidige connections. Det vil være nok for de
fleste enkeltmandsvirksomheder.

Jeg vil tro det samme gør sig gældende for Netware 6.5 trial'en.

SBS 5 fik jeg også en trial af - den kunne køre i 90 dage (SVJH).

> Jeg lader ikke til at kunne finde denne info på deres side?

Nej, den mangler jeg også.

> Btw. er Novell mere stabilt end UNIX?

Det er sikkert noget nær det samme.

> Den eneste fordel jeg efterhånden kan se ved Novell er, at den er en
> "dum" server og faktisk kun kan én ting. Nemlig enkelte netværksopgaver
> som fildeling og print-server.

Og web, mail, firewall, og... Men fælles for alle er, at de er
serverrelaterede. Du vil sikkert kunne afvikle nogle klientprogrammer
skrevet i Java også.

> Fordelen ved det er vel stabiliteten, men kan man ikke opnå samme
> stabilitet på en UNIX/BSD-server?

Stabiliteten: Helt sikkert.
Der er så flere fordele på Netware med f.eks. eDirectory, iPrint, iFolder,
iChain, eGuide osv. SBS inkluderer GroupWise, som er et meget godt groupware
værktøj.

Mange af disse ting kan du sikkert også gøre på *NIX, men hvor let det er
skal jeg ikke kunne sige noget om. eDirectory findes i hvert tilfælde til
Linux, Solaris og Windows, men SVJV skal der stå en Netware server i
baggrunden og styre directory'et.

> [...]
> kan den nægte adgang til den ene bruger og låse ham ude? Dette var det
> sidste "salgsgejl" jeg hørte fra en - jeg må nok hellere sige

Har desværre ingen erfaringer med SAMBA (eller *NIX i det hele taget), så
det skal jeg ikke kunne sige. Der er i hvert tilfælde ikke nogen problemer
på Netware.

Det har jeg aldrig oplevet.

--
Mvh. Jesper

Fra : Nicolai Solling

Dato : 20-10-03 22:06

Hejsa!

Jeg tror desværre at det du har hørt netop er salgsgejl...
Du kan sagtens få en Unix/Linux til at køre helt fint som fildeler - Se bare
Samba til Linux (det gør jo lige netop det samme som et windows netværk).
Ligeledes er Netware 6.5 meget mere end bare en dum server - Den
installerede base af Netware servere gør at man kan få utrolig mange apps
til den, og det er stort set bare at vælge applikationerne...men...de
koster...

Til Linux kan du jo få det meste til en super pris - Gratis!!!!

Nic

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 26-10-03 14:45

preben wrote:

> [...]
> Og efterhånden er folk jo flyttet videre i livet og gået over til noget
> der promoverer sig kraftigere på markedet - jep M$.

Hej Preben

Apropos Novell servere:

The Register, 12/04/2001: Missing Novell server discovered after four
years:
http://www.theregister.co.uk/content/5/18265.html

April 9, 2001, TechWeb News: Server 54, Where Are You?:
http://www.techweb.com/wire/story/TWB20010409S0012
Citat: "...IT workers tracked it down by meticulously following cable
until they literally ran into a wall. The server had been mistakenly
sealed behind drywall by maintenance workers...."

-

Flere artikler kan findes ved at søge efter:

http://www.google.dk/search?&q=%22University+of+North+Carolina%22+Novell+server+wall

mvh/Glenn