Printserver
Fra : Jan

Dato : 18-10-03 21:28

Hej

Jeg har en printserver fra Longshine jeg har brugt til en Brother 1230
laserprinter uden problemer.

Nu er den skiftet ud med en HP 1005W, og jeg kan dæleme ikke få det til at
virke med den. Skulle der være noget specielt med HP man skal tænke på ?
Printeren skulle vel i princippet være ligeglad om den går i en printserver
eller direkte på LPT1 ?
Hvis nogle kan give mig nogle hints bliver jeg meget glad.

Jan Petri

Fra : KsNa

Dato : 18-10-03 21:33

"Jan" <janpetri@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virke med den. Skulle der være noget specielt med HP man skal tænke på ?
> Printeren skulle vel i princippet være ligeglad om den går i en

Næ, ikke alle printere kan køre via en printserver, min HP710C kan f.eks
ikke.

Mvh.
Kim

Fra : Jens

Dato : 18-10-03 22:31

"KsNa" <ksna@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Næ, ikke alle printere kan køre via en printserver, min HP710C kan f.eks
> ikke.

Lyder lidt mystisk, min 840c kører fint på en printserver.
Men... nogle printere vil kun hvis det er "Unix"print, og det skal insatlles
manuelt på en xp eller w2k maskine.

Der må være en medfølgende cd med drivere til den longshine ?
Ellers hent dem på den relevante side.

HP sælger selv specielle prniterservere til deres printere, om den 1005w er
en af dem hvor en sådan kræves, kan hp`s side nok fortælle mere om.

Mvh Jens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-10-03 10:06

Jens wrote:
> Lyder lidt mystisk, min 840c kører fint på en printserver.
> Men... nogle printere vil kun hvis det er "Unix"print, og det skal
> insatlles manuelt på en xp eller w2k maskine.

Tjah - jeg havde tidligere 2 stk HP710C - og de kørte også fint på en
prinserver.

Der stod godtnok et sted i manualen, at de ikke kan deles via netværk, men
det gik fint i XP - både delt på den ene PC og via printserver.

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : KsNa

Dato : 19-10-03 20:27

"Jan Vestergaard" <jan@NOMAILjve.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der stod godtnok et sted i manualen, at de ikke kan deles via netværk, men
> det gik fint i XP - både delt på den ene PC og via printserver.

Jo, jo det var også manualen jeg læste det i (har aldrig afprøvet det), og
jo den virker fint som delt printer, både på den den gamle PC med win98 og
på den nye med XP (Den gamle PC døde i foråret).
Min printserver er tilsluttet en gammel HP laserprinter.

Mvh.
Kim

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-10-03 22:57

"Jan" <janpetri@pc.dk> skrev :

>Nu er den skiftet ud med en HP 1005W, og jeg kan dæleme ikke få det til at
>virke med den.

Mon ikke det er fordi HP 1005 er en såkaldt gdi-printer

Husker du korrekt på din gamle Brother's modelnummer ?
1230 var nemlig også en gdi printer, og kan ikke køre sammen med ret
mange printservere
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-10-03 23:08

"Jan" <janpetri@pc.dk> wrote:

> [...]
>Printeren skulle vel i princippet være ligeglad om den går i en printserver

Printservere kan drille som ind i h.....

Din HP-1005W er hverken en GDI- eller PPA-printer så den bør kunne
fungere på printserveren.

Er der slet ingen kontakt til printeren, eller går der bare 'ged' i
printjobs'ene ?!?!

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale dig at finde nyeste driver
på HP's site.

<mlr>

Fra : Jan

Dato : 18-10-03 23:20

Den gamle var en Brother HL 1230
Hvad angår den nye kan PSadmin finde printserveren og finde ud af at den
hedder Hp laserjet 1005
Når jeg printer kommer der en boks hvor der står printeren ikke er
installeret korrekt.

Jens: Hvad er "UnixPrint" for noget, og hvordan gør man det ?

JP

Fra : Jens

Dato : 19-10-03 00:50

"Jan" <janpetri@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Jens: Hvad er "UnixPrint" for noget, og hvordan gør man det ?

Hvad det mere præcist dækker over aner jeg ikke, men det skal på xp og w2k
installeres manuelt fra :
Kontrolpanel - tilføj fjern programmer - tilføj fjern windows komponenter /
andre fil og udskrift tjenester til netværk.

Det giver mulighed for at oprette en lptport med et ip nummer..........

Mvh Jens

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 19-10-03 09:37

> [...]
printserver
> eller direkte på LPT1 ?
> Hvis nogle kan give mig nogle hints bliver jeg meget glad.

Jeg har aldrig haft uløselige problemer med printerservere, og jeg har vel
sat 5-10 stykker op efterhånden med en masse forskellige printere.
Mine råd:
1. Skrot det medfølgende software til printerserveren, har den web eller
telnet interface så brug det.
2. Opret selv dine printerporte direkte til serverens IP og portnummer. I XP
og 2K kan man oprette en "TCP/IP port" det er langt mere stabilt. I 98 skal
man inst. LPR protokollen. Den vil ofte ligge på driver cd'en (til serveren)
3. Prøv at pille ved indstillingerne. Nogle printere kan snakke "hurtigt" og
andre "langsomt" med serveren. Det kan ofte indstilles i selve serveren.
4. Prøv at se om din printer kan køre i "PCL mode."
5. Der findes en defacto standard der er udviklet af HP der hedder PJL
(Printer Job Language) De fleste printere understøtter den standard.
6. nogle printere skal have specielle drivere for at virke som
netværksprinter.

Det er bare forslag, som jeg selv har brugt når det drillede. Men som sagt
har jeg altid fået det til at virke til sidst.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus