Farve i foderblanding.
Fra : V.M.

Dato : 12-04-01 17:17

Jeg har ladet mig fortælle at ædelysten hos vildfangede discus stiger,
hvis der kommer rødt farvestof i den hjemmelavede foderblanding, men
hvad findes der at røde farvestof som kan anvendes ?

evt. mængde pr. hjerte. ?

Fra : Karsten Plesner

Dato : 12-04-01 20:52

> Jeg har ladet mig fortælle at ædelysten hos vildfangede discus stiger,
> hvis der kommer rødt farvestof i den hjemmelavede foderblanding, men
> hvad findes der at røde farvestof som kan anvendes ?

Jeg blander 1/2 teskefuld ß-karoten i 3-4 kilo af min hjemmelavede
frostfoderblanding. Nærmere bestemt bruger jeg et produkt i pulverform,
der hedder "Intensief Red/Intensief Rot" fra et firma, der hedder Bogena.
Jeg har købt det hos den lokale Bonnie-dyrehandler, så det må være til at
skaffe.

M.v.h.
Karsten

Fra : Steen M.

Dato : 13-04-01 06:33

og det har dne virkning af foder bliver rødt ?

Er det godt for andet ? eller dårligt........

Med venlig hilsen

S. Mik.

Fra : Karsten Plesner

Dato : 13-04-01 17:25

> og det har dne virkning af foder bliver rødt ?
>
> Er det godt for andet ? eller dårligt........

Det er det samme farvestof, der findes i de krebsdyr diverse fisk ville spise
i naturen. Det fremmer den røde farve hos fiskene. Det med ædelysten ved jeg
ikke, men ved spaltning af ß-karoten opstår der A-vitamin.

M.v.h.
Karsten

Fra : Steen M.

Dato : 15-04-01 11:33

Det frostfoder er det til discus, hvis ja, er der mulighed for at du
sender din opskrift her ?

Fra : Karsten Plesner

Dato : 16-04-01 12:29

> Det frostfoder er det til discus, hvis ja, er der mulighed for at du
> sender din opskrift her ?

Jeg bruger den godt nok ikke til discus (sådan nogle har jeg ikke), men de
fleste fisk er glade for den. Opskriften varierer lidt fra gang til gang, men
her er den, som den kan se ud:

½-1 kilo rejer
½-1 kilo mager fisk
1 kilo ærter
1 kilo broccoli/spinat
1 teskefuld multivitaminpulver
180 mg c-vitamin i pulver
½ teskefuld 'Intensief Rot' ß-karoten

Jeg blender det hele, til det får en konsistens, der passer til de fisk, jeg
vil bruge det til. Derefter fryser jeg det ned i plasticposer, som jeg presser
helt flade, inden de kommer i fryseren.

Nogle tilsætter forskellige ting for at få foderet til at hænge sammen. Det
bruger jeg ikke. Foderblandingen kan ganske vist i forbindelse med fodring gå
i opløsning og sprede sig over hele akvariet, men det er efter min mening kun
et problem, hvis man overfodrer i sine akvarier. Ellers skal fiskene nok finde
foderet.

M.v.h.
Karsten